Tedsams blogg

Alla inlägg den 1 juni 2014

Av tedsams - 1 juni 2014 12:14

Nåt nytt och roligt att berätta om... då blir det ett nytt inlägg i bloggen förstås.     


I går var Jippie och jag i Härnösand och tävlade rallylydnad. Det var hans officiella debut och det var så himla bra ordnat så dom körde två tävlingar på samma dag... två chanser om nu den ena skulle gå åt skogen.    


Enda kruxet var ju att dom inte hade fixat nåt vidare väder.... det regnade precis hela tiden, utan en enda minuts uppehåll....  men man kan kanske inte kräva att arrangören har kontrollen över vädret.  


Det är väl istället på sin plats med ett stort TACK till arrangören och framför allt till domare, skrivare och inropare som stod ute i det hällande regnet i timmar bara för att vi skulle få tävla med våra hundar.   



Jippie fick vänta ganska så länge på sin första start (nr 25), och det var ju vårt första försök i såna här sammanhang så jag visste inte alls om jag skulle låta honom vänta i bilen så länge som möjligt, eller om han skulle vara med mig ute i regnet medan vi väntade. Jag gjorde det som var enklast.... tog ut honom och rastade honom när banvandringen var klar, och sedan fick han knata omkring med mig ute i regnet i väntan på att det skulle bli vår tur.   


Han blev genomvåt, och han hade ganska så tråkigt, men när det sedan var vår tur så skötte han sig över förväntan. Mycket mer samlad än vad jag väntat mig (kan bero på lång väntan och tråkigt väder?) och jag tyckte nog att det gått hyfsat bra när vi gick av banan. Men man ser ju inte vad man själv gör för fel och knappt inte heller vad hunden gör för fel så jag var våldigt osäker på hur det gått. 


Men sen så visade det sig att på första banan fick han 1 avdrag för rör (hund som rör sig i sin position) vid skylten Sitt Gå runt. Det var inget jag själv noterade, men som sagt, man ser inte allt som hunden gör... eller inte gör.   


Sen blev det 1 avdrag för sen (hund som utför övningarna långsamt/tveksamt) och 1 avdrag för bris (bristande samarbette) vid skylten Ligg, och där var han lite ofokuserad och kom ner lite sent och dessutom fuskade han med armbågarna i marken så jag fick säga till honom två gånger.  


Efter det så blev det bilen en stund för honom, det var strax därefter dags för banvandring för den andra tävlingen. Prisutdelningarna skulle ske samtidigt när båda tävlingarna var klara så vi fick sväva i ovisshet en stund till. 


Nu hade vi ett tidigt startnummer så så snart banvandringen var klar så hämtade jag honom från bilen. Och nu blev väntan kort....


Och det visade sig att vi fick endast ett enda avdrag på den banan... det var 1 p avdrag för bris (bristande samarbete) vidskylten Sitt Ligg. Där tror jag att han hoppade på mig lite och blev lite flamsig innan han satte sig, men jag har lite dimmiga kom-i-håg från det där, dessutom regnade det så förbaskat så jag såg nästan inte varken honom eller skyltarna genom regniga glasögon...    


Men vid prisutdelningen nån timma senare visade det sig att vi fick 97p och en tredjeplacering på den första banan, och 99 p och en delad andraplacering på den andra banan. 


Och visst ser han väl med all rätt stolt ut när han lite senare poserade med sina rosetter?   


 


Och för min del är jag väldigt nöjd med att jag nu fått se hur han fungerar i såna sammanhang och i sån miljö. Ja, jag är förstås himla nöjd med resultatet också, men vi tränar ju liksom för framtiden också och inte bara för stunden så det var värdefulla erfarenheter för mig. Det gav erfarenheter som jag måste klura lite på inför kommande träning, det är ju de facto så att träning och tävling inte alls är sak samma. 


Fast i rallyn kan förstås dom två sakerna bli väldigt lika i och med att man får peppa och berömma under resans gång. Det enda som väl oftast skiljer träning och tävlan åt är den långa väntan som det så ofta blir när det är "allvar". 


Men så klart att det gav mersmak nu när det gick så bra...  och då är det förstås så att de flesta av sommarens (vårens?) tävlingar här uppe redan har avverkats.    Nästa chans till en officiell start blir inte förrän i slutet av juli eller början av augusti....    Jo, Timrå arrangerar en täving i samarbete med Collieklubben i mitten av juli, men eftesom jag tillhör arrangörsstaben då så är det väl tveksamt om jag kan tävla också.   


Ja, jag vet... det är ingen brådska... men jag gillar ju att komma ut och träffa trevligt hundfolk och tävla, och när jag nu ser att Jippie har mognat och är redo då vill jag ju inte behöva vänta i månader. Jaja... det löser sig nog... vi får väl suga på gårdagens karamell ett tag till.    


  


Skapa flashcards