Tedsams blogg

Alla inlägg den 14 maj 2014

Av tedsams - 14 maj 2014 11:11

Vid något tillfälle på någon kurs så pratades det om SBK och "gamla tiders dressyrmetoder", och jag var dum nog att erkänna att mycket av de metoder som jag tillämpade på mina hundar "förr i tiden" använder jag också på mina hundar idag. 


"Dum nog" säger jag eftersom det helt felaktigt ofta anses att allt man gjorde "förr i tiden" var förknippat med våld och tvång, och det blev också lite tyst efter min kommentar. Det var naturligtvis inte så att gängse dressyrmetoder "förr i tiden" innehöll våld, även om det förekom här och var i skymundan. Men den som är naiv nog att tro att det INTE förekommer idag också, den personen är verkligen verklighetsfrämmande. 


Men vi tar det från början...  Det där med "nya metoder" och "nya knep och tips" om hur man lär in olika saker., det finns inget nytt under solen vill jag påstå.... inte mycket i alla fall. 


Däremot så finns det en massa fina namn på sker och ting som har anknytning till hundträning, och sånt har alla hundägare lärt sig. Dom kanske inte kan så mycket om hur hundar fungerar och vad en hund egentlligen är....  men dom kan en massa uttryck och ord som låter väldigt avancerat när dom pratar om hur dom tränar sin hund.


Jag har suttit vid datorn en stund och kikat på inlägg och filmsnuttar som handlar om hundträning.... och jag kan bara upprepa... det finns inte så mycket nytt under solen. Det som finns har bara bytt namn nånstans under vägen....


Jodå, jag förstår att för den som är ung och/eller ny inom hundsporten, för den är alllting nytt och fräscht och fiffigt, och det är ju helt OK. Det jag vänder mig emot i allt det här pratet om att träna hundar, det är att så många får/har den uppfattningen att förr i tiden, då kunde man inget annat än att slå in lydnad i sin hund. Och att metoderna som används idag är så väldigt annorlunda mot "förr i tiden".


Jag var med "förr i tiden" och jag har som sagt inte ändrat speciellt mycket på mina metoder, och jag tror att många av er kan intyga att jag inte brukar slå mina hundar. Och jag kan också se att det andra nu gör, inte heller skiljer sig så våldsamt mycket från vad vi gjorde "förr i tiden". 


Det som är nytt idag är klickerträning och shaping, det fanns inte "förr i tiden", men det är ju ändå många, många som idag inte tränar med hjälp av just de metoderna. De tränar med gamla metoder som har fått ett nytt namn och lite puts här och där, men i grunden är det samma sätt att lära in som det var "förr i tiden". 


Och strunt samma.... må var och en tro och tycka vad dom vill, och använda de metoder de trivs bäst med, men jag önskar att man kunde sluta hänvisa till "förr i tiden" som en tid då vi hundägare inget kunde och inget visste, utan bara jobbade genom att slå in lydnad i våra hundar. 


När man till och med på SBK:s egna kurser hänvisar till "förr i tiden" som en tid då man inget kunde och visste om hundar, då är det något som är fel. SBK-folk har i alla tider haft stor hundkunskap och varit duktiga på att lära både hundar och hundägare det dom ska kunna. Sen har det som sagt, alltid funnits och kommer alltid att finnas, folk som hanterar sina hundar på fel sätt.  


Men jag känner mig ibland som en relik från forntiden när jag hör olika resonemang om  hundträning, men om jag tittar lite närmare på vad som sägs och framför allt vad som görs, då inser jag att det mesta trots allt är sånt som förekommit i "alla tider"... så... inget nytt under solen.   

  

   

Ovido - Quiz & Flashcards