Tedsams blogg

Alla inlägg den 12 januari 2014

Av tedsams - 12 januari 2014 10:47

Vi åkte till våra gamla hemtrakter i går för att ta en promenad, men jag kunde inte gå där jag hade tänkt mig... mina nerver höll inte för det, synd för det är ett fint område, och så såg vi lite av den efterlängtade solen också. 

 



Här står Jippie och lyssnar... och är oerhört nyfiken på vad det är som låter så spännande där ute.  


Och jag som vet vad det är som låter går på helspänn.... Jippie är snabb som blixten och inte helt 100%-igt lydig om det är nåt intressant som fångar hans intresse, så efter 100 meter vände vi och drog iväg till tryggare omgivningar. 


Det här var det nämligen som lät.....  höjer ni ljudet så hör ni också....


5-10m is intill strandkanten, sedan en iskall, djup älv där vattnet strömmar snabbt, snabbt.... och så stora flytande, hårda isflak ute i strömmen.


Näe.... jag vågde inte.... mardrömmen är ju en hund som ger sig ut på is som inte håller och sedan dras med i strömmen och drunknar. Fy så hemskt....   



Vi drog som sagt iväg åt annat håll... och Jippie fick vara med och fånga sin första sork. Det var förstås den erfarna Salza som skötte själva slakten, men Jippie var med och nosade och tuggade lite och tänkte nog käka upp den, när Salza på mitt "Spotta ut!" faktiskt spottade ut bytet. 


Som väl är så släppte Jippie också när jag hojtade....  Det är svårt att hindra dom från att jaga sorkarna, men inte sjuttan behöver dom väl bita ihjäl dom... och absolut inte äta upp dom.   


  

Men igår hade vi inte fått så jättemycket snö så det gick fortfarande bra att gå lite överallt, och det gjorde vi. Hundarna röjde rejält, och det är väl därför Jippie sedan var halt lite senare på kvällen.   Det är is under all den där snön och både han och Ibsen halkade flera gånger ganska så rejält när dom jagade varann i snön.    


Här ligger han och lurpassar på Ibsen som sakta närmar sig långt bortifrån .... han vet vad som väntar.



Idag är det ju tänkt att Jippie ska vila sitt onda ben då....  puuust... Det har snöat ganska så mycket sedan igår, och snöar fortfarande, och det är rejält mycket snö ute nu. Och det tycker ju Jippie är kanonroligt.... matte var inte lika road.... stark blåst, snöfall och 12 grader kallt.... roligare kan man ju ha.   


Det fick bli en kort morgonpromenad, och sen fick hundarna varsitt märgben att gnaga på så att han skulle hålla sig lugn.  Det finns mycket spring i de där små benen, även när han är halt.   



     





Skapa flashcards