Tedsams blogg

Alla inlägg den 9 januari 2014

Av tedsams - 9 januari 2014 16:59

..... det blir jag aldrig. Jo rultig förstås, men aldrig med handväska. Jag äger faktiskt några handväskor, och nån enstaka gång när jag ska iväg och uträtta ärenden och jag har brist på bra fickor, då tar jag en väska med mig, men allra helst tar jag bara plånboken i en ficka eller i handen. Men idag var det proppat med hundgodis i alla fickor så då tog jag lilla handväskan med mig när jag skulle till bl.a apoteket. 


Och så småningom blev det  min tur på apoteket, jag fick ut den medicin jag skulle ha, betalade och tassade sedan ut till bilen på raska fötter, nu skulle vi vidare till p-huset för att träna hund. Men innan jag hann fram till bilen hörde jag ett himla liv bakom mig... jag vände mig om och där kom apotekstjejen rusande, vilt viftande med min handväska medan hon ropade och tjoade för fullt.

Jag hade lämnat väskan på hyllan vid hennes kassa.... och plånboken bar jag i handen... precis som jag brukar.   


   

Nåväl, vi åkte så småningom vidare till p-huset och där lyckades jag med nåt som säkert ingen av er lyckats med. Jag klarade av att kasta en snörboll från plan 3 i p-huset ända ner till plan 1. Himla skickligt gjort måste jag säga.   Det finns en liten smal öppning vid ramperna som går upp till varje plan, och just precis den smala öppningen prickade jag när jag skulle boll-belöna Salza. Jisses så hon letade efter bollen... förgäves. Tur att jag hade en till i bilen...  och den andra hämtade jag upp nere på plan 1 när vi var färdiga och på väg därifrån. 


Dagens träning då.....


Det har ramlat ner en liten pollett hos Jippie, det syns tydligt, men jag jobbar med honom utan koppel och det vete sjuttan om det är så bra.  Han är ganska så påverkad av alla de ljud som hörs utifrån och kanske att ett koppel skulle göra lite nytta där... att ruska lite i när han håller på att tappa fokus eller så. 


Jag har försökt vänta ut honom när det är något som fångar hans intresse, men då får jag vänta läääänge. Och när han så småningom, nästan yrvaket, tittar till på mig igen verkar det nästan som att han glömt vad vi höll på med.. 


Och jag vill nog egentligen att han inte ska få lov att bry sig om sånt som finns runt omkring. Jag vill kunna bryta innan han fokuserar på något annat än det vi gör.  I och med att vi tränar där vi gör, så är det ständigt en massa konstiga ljud som hörs, och är man världens mest nyfikna hund då måste man ju lyssna och klura lite. Och i och med att han inte ser vad det är som låter så blir det ännu lite mer spännande. 


Vi tränade i alla fall en hel del på Fotkommandot, och det går som sagt framåt. Och vi gjorde ett par inkallningar, och där såg jag tydligt vådan av att jag i början belönade farten genom att slänga en leksak bakom mig, nu letar han efter den leksaken....  Men han sitter kvar finfint, och han kommer i full fart, men ingångarna har vi kvar att fixa till. Fast det lär inte bli alltför besvärligt.. 


Vi gjorde ett par lägganden också, och där slarvar han och backar ett par steg medan han lägger sig, det måste vi rätta till. 


Och så gjorde vi lite rallymoment, vilket han fixar kanonfint bara han håller fokus på mig. Och där tänker jag faktiskt lägga lite krav på att han måste fokusera på mig.... allting händer så fort i rallyn så där har vi inte råd att hålla koll på omvärlden också.



Salza fick också träna lite, men där måste jag nog erkänna att det rört till sig rejält i hennes lilla skalle med den där högerhandlingen. Det kommer naturligtvis att lossna, men just idag var det mest... "men matte... jag har ju alltid gått här på vänster sida, jag förstår inte alls vad du vill nu" och så ser hon lite ledsen ut.    


Jag har väl som vanligt gått lite för fort fram antar jag, så det var där snörbollen skulle komma till användning... den där bollen som gjorde en störtdykning ner till plan 1   jaja, det löste sig ju med en annan boll...


Och det kommer säkert att lossna hos Salza också, men hon blir lite hafsig och slarvig när hon inte riktigt förstår och då blir det inte så bra. Men det får väl ta den tid det tar, det är lååångt till våren och tävlingarna.   



Jippie är i alla fall på G när det gäller Fotkommandot, så där får vi försöka ligga i. Men jag tror nog att det är bara bra om det går någon dag mellan träningspassen, då hinner saker och ting landa i hans lilla alerta huvud. Vi har annat vi kan träna på här hemma under tiden, bl.a bakdelskontrollen vid framför allt vänstersvängarna... och så alla de där svängarna i rallyn förstås.  


Och Salza behöver träna på bakdelskontrollen när hon går på höger sida, det blir lätt sneda sättanden och mycket märkliga högersvängar och helomvändningar. Men som sagt... det är långt till nästa tävling...   


    



Skapa flashcards