Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 6 januari 2014

Måndagens träningspass

Av tedsams - 6 januari 2014 19:30

Sagt och gjort... Fotträning stod på schemat och Fot-träning blev det. 


Först ut var Jippie, och om det är inte så våldsamt mycket att säga. Jag försökte disciplinera mig och verkligen börja från början och ta en liten bit i taget, men jag kom på mig själv flera gånger att jag gick för fort fram. 


Han är ju duktig på att komma in och sätta sig rakt och fint vid sidan när jag hjälper till med handen, men jag har aldrig använt något kommando där. Nu var det dags att lägga till det där Fot-kommandot men eftersom jag samtidigt hjälpte till med handen så förändrade ju inte det något egentligen. 


Jag är ju ganska så övertygad om att hundarna till största delen går på vårt kroppsspråk och våra rörelser i mycket högre grad än vad dom lyssnar till vad vi säger, så jag fick ju tänka om lite där då. Det var säkert fortfarande enbart min handrörelse som fick honom att inta Fot-positionen, och jag var ju ute efter att han skulle lära sig lyssna på kommandot Fot.


Så vi tragglade på en stund, jag tog klickern till hjälp och försökte beväpna mig med lite tålamod och inte ha för bråttom. Och nån liten polett ramlade nog ner tror jag, men om jag har rätt där, det får vi se nästa gång vi tränar. 



Beträffande Salza så blev det omgående problem. Jag tänkte ju träna in kommandot Höger på samma sätt som jag en gång i tiden tränat in Fot, och som jag nu tänkte lära in Fot hos Jippie också. Men det gick inte det....


Ett led i det hela är att sätta Salza framför mig, nos mot nos, och så kommendera Höger, och då ska hon skutta in i "fot"-position på min högra sida. 


Jag körde först några gånger med sidbyte från vänster till höger sida och påminde henne om att gå kvar på höger sida vid svängar ovh halter med hjälp av kommandot Höger. Sedan satte jag henne framför mig och kommenderade Höger.... och Salza som tydligen har väldigt mycket bättre minne än vad jag har... gjorde som hon tydligen en gång i tiden blivit lärd.


Hon tvärvände och rusade iväg åt höger för att leta efter en apport eller nåt liknande. 


Jag har inget som helst minne av att vi tränat höger och vänster-dirigering med hjälp av just de kommandoorden, men tydligen har vi ändå gjort det nån gång i tidernas begynnelse. Jag vet att jag lärde mina cockrar den dirigeringen, men jag har som sagt inget minne av att jag tränat Salza så. 


Jag tycker nämligen inte om den sortens dirigering. Jag vill att hunden ska gå på mina handtecken istället, inte på mitt höger eller vänster.  Och mitt höger eller vänster blir ju egentligen hundens motsatta....  i alla fall om hunden sitter/står vänd mot mig. Så det känns på nåt vis bättre att lära in handtecken tycker jag. 


Men... Salza kunde det där med höger och vänster....  så nu får jag försöka sudda ut den minnesbilden ur hennes lilla huvud, hur nu det ska gå till. Efter många om och men så har jag nu nästan lärt mig själv att använda Höger i rallylydnadssammanhang, och jag tror att det är lättare att få Salza att tänka om, än att få mig att tänka om. Jag får bara lägga upp träningen lite annorlunda så att de olika sakerna inte kollliderar. 


Jaja,vi får väl se... tiden får väl utvisa om jag kanske till slut ändå får byta kommando, men det vill jag egentligen inte. Och jag tror inte att det kommer att behövas, i rallyn får man ju faktiskt använda handtecken som extrahjälp om det skulle behövas. 


Men nu har vi börjat i alla fall, både med Jippies Fot och med Salzas Höger. Och sånt kan man ju träna hemma, inomhus... fast det är svårt eftersom jag i alla fall till Jippie vill använda belöningar (förutom godis förstås) som är lite utrymmeskrävande, lite jakt och lite kamp. 


Salza är just nu så jäkla matfixerad så hon ratar till med sin snörboll och vill ha godis istället.... bekvämt, men egentligen inte så bra.  Kanske, kanske att matfixeringen släpper lite om hon får jobba mer...



Fortsättning följer.... 





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Ovido - Quiz & Flashcards