Tedsams blogg

Alla inlägg den 6 januari 2014

Av tedsams - 6 januari 2014 19:30

Sagt och gjort... Fotträning stod på schemat och Fot-träning blev det. 


Först ut var Jippie, och om det är inte så våldsamt mycket att säga. Jag försökte disciplinera mig och verkligen börja från början och ta en liten bit i taget, men jag kom på mig själv flera gånger att jag gick för fort fram. 


Han är ju duktig på att komma in och sätta sig rakt och fint vid sidan när jag hjälper till med handen, men jag har aldrig använt något kommando där. Nu var det dags att lägga till det där Fot-kommandot men eftersom jag samtidigt hjälpte till med handen så förändrade ju inte det något egentligen. 


Jag är ju ganska så övertygad om att hundarna till största delen går på vårt kroppsspråk och våra rörelser i mycket högre grad än vad dom lyssnar till vad vi säger, så jag fick ju tänka om lite där då. Det var säkert fortfarande enbart min handrörelse som fick honom att inta Fot-positionen, och jag var ju ute efter att han skulle lära sig lyssna på kommandot Fot.


Så vi tragglade på en stund, jag tog klickern till hjälp och försökte beväpna mig med lite tålamod och inte ha för bråttom. Och nån liten polett ramlade nog ner tror jag, men om jag har rätt där, det får vi se nästa gång vi tränar. 



Beträffande Salza så blev det omgående problem. Jag tänkte ju träna in kommandot Höger på samma sätt som jag en gång i tiden tränat in Fot, och som jag nu tänkte lära in Fot hos Jippie också. Men det gick inte det....


Ett led i det hela är att sätta Salza framför mig, nos mot nos, och så kommendera Höger, och då ska hon skutta in i "fot"-position på min högra sida. 


Jag körde först några gånger med sidbyte från vänster till höger sida och påminde henne om att gå kvar på höger sida vid svängar ovh halter med hjälp av kommandot Höger. Sedan satte jag henne framför mig och kommenderade Höger.... och Salza som tydligen har väldigt mycket bättre minne än vad jag har... gjorde som hon tydligen en gång i tiden blivit lärd.


Hon tvärvände och rusade iväg åt höger för att leta efter en apport eller nåt liknande. 


Jag har inget som helst minne av att vi tränat höger och vänster-dirigering med hjälp av just de kommandoorden, men tydligen har vi ändå gjort det nån gång i tidernas begynnelse. Jag vet att jag lärde mina cockrar den dirigeringen, men jag har som sagt inget minne av att jag tränat Salza så. 


Jag tycker nämligen inte om den sortens dirigering. Jag vill att hunden ska gå på mina handtecken istället, inte på mitt höger eller vänster.  Och mitt höger eller vänster blir ju egentligen hundens motsatta....  i alla fall om hunden sitter/står vänd mot mig. Så det känns på nåt vis bättre att lära in handtecken tycker jag. 


Men... Salza kunde det där med höger och vänster....  så nu får jag försöka sudda ut den minnesbilden ur hennes lilla huvud, hur nu det ska gå till. Efter många om och men så har jag nu nästan lärt mig själv att använda Höger i rallylydnadssammanhang, och jag tror att det är lättare att få Salza att tänka om, än att få mig att tänka om. Jag får bara lägga upp träningen lite annorlunda så att de olika sakerna inte kollliderar. 


Jaja,vi får väl se... tiden får väl utvisa om jag kanske till slut ändå får byta kommando, men det vill jag egentligen inte. Och jag tror inte att det kommer att behövas, i rallyn får man ju faktiskt använda handtecken som extrahjälp om det skulle behövas. 


Men nu har vi börjat i alla fall, både med Jippies Fot och med Salzas Höger. Och sånt kan man ju träna hemma, inomhus... fast det är svårt eftersom jag i alla fall till Jippie vill använda belöningar (förutom godis förstås) som är lite utrymmeskrävande, lite jakt och lite kamp. 


Salza är just nu så jäkla matfixerad så hon ratar till med sin snörboll och vill ha godis istället.... bekvämt, men egentligen inte så bra.  Kanske, kanske att matfixeringen släpper lite om hon får jobba mer...



Fortsättning följer.... 





Av tedsams - 6 januari 2014 09:31

Ja det blir premiär för Fot-kommandot för Jippies del idag. Om inget oförutsett händer så drar vi iväg för lite träning idag. Jag har faktiskt ALDRIG sagt Fot till ynglingen tidigare, men nu inser jag att det kanske är hög tid att göra det.  


Och för att bli lite inspirerad så satt jag och kikade på ett antal filmer på YouTube igår.  Men jag blev mest bara lite deprimerad... jag vill inte ha en hund som hänger på mitt vänstra ben och liknar en ostkrok, men så ser det ju ut på de allra flesta filmer.   Och eftersom de som lagt ut filmerna verkar så nöjda och belåtna med vad de åstadkommit så är det väl så det ska vara nu för tiden då...? 


Det är ju några år sedan jag och SaLza tävlade lydnad, och tydligen har det där eländet med ostkrokar blivit helt Ok igen... jag gillar inte det. Så då blir det väl så att jag får köra mitt eget race då... som vanligt.   



Och Salza och jag ska också träna idag.... på Fot. Fast på höger sida. Jag inser ju att jag måste börja från grunden även med det. Ska det bli stabilt och pålitligt så går det inte att hafsa sig fram när det gäller att träna hund. Så nu ska vi vara ordentliga och grundliga.... tror jag.   


Jag har ju lite svårt för den biten, att vara grundlig, och ännu svårare blir det ju när jag har hundar som fattar snabbt som blixten, då är det lätt att vi tar lite genvägar och blir slarviga tillsammans.   



Och Salza och jag har ju inte tränat nån lydnad på evigheters evigheter så hon behöver nog en liten startsträcka för att "tänka rätt" tror jag. Det såg jag ju på rallyn i lördags.... hopp och skutt och skitkul.   I och för sig kul, men inte riktigt rätt sinnesstämning för att träna precision. Även när det gäller hundträning är "lagom" ett himla bra ord...    



Jag ska se om jag kanske kan komma åt de där skylthållarna som jag skulle få låna också.  Inte för att bygga nån bana, utan bara för att ha dom som störning runt omkring oss när vi tränar.  De olika momenten behöver man ju inga skyltar för att träna, men det var ju väldigt tydligt i lördags att i alla fall Jippie behöver vanja sig vid att sådana skyltar finns nära oss när vi jobbar. 



Och ska jag göra allt det här idag innan det blir helt mörkt ute (idag är det grått och mulet och mörkt hela dagen verkar det som), så kanske jag inte ska sitta här vid datorn då.... men jag tänkte att doggsen skulle vila lite efter morgonpromenaden. Men vila är nog en överskattad "aktivitet" om man frågar dom....    






Ovido - Quiz & Flashcards