Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 28 december 2013

Här kommer JAG!

Av tedsams - 28 december 2013 09:49

Ja, så sa Jippie häromdagen när vi var inne i zoo-affären för att väga honom. Det var massor av folk och hundar där, och när Jippie klev in före mig genom dörrarna med högt huvud och hög svans, stannade han till, tittade sig omkring och sa ett högt och ljudligt VOV... här kommer JAG. 


Eller också var det så att han tänkte så här: Här kan det finnas farliga och mystiska saker, bäst att jag försöker skrämma bort dom innan dom skrämmer mig. 


Strunt samma... han beter sig i alla fall som om han är herre på täppan när han kommer till såna där ställen. Blir lite uppskruvad och tror sig som sagt vara herre på täppan. Jag får ta ett rejält tag i honom för att dämpa honom lite, men då gör han omedelbart det. Lugnar ner sig alltså....    


Man ska ju inte jämföra hundar, men det är oundvikligt när man har två hundar av samma ras. Och för varje månad som går så inser jag att Salza nog är en ganska så unik hund. Det betyder inte på något vis att Jippie är en sämre hund, han är en helt normal hund, men med ett mycket livligt temperment, en outtröttlig motor och ett jäkla humör.... en mycket bra hund med andra ord.   


Och Salza är också en mycket livlig, outtröttlig hund, men hon är ändå unik. Eller...  unik och unik... hon är mycket lik min cocker Samson, dom verkar vara stöpta i samma form.  Men dom är som sagt unika..... alltid coola oavsett plats och situation, oerhört föriga och lydiga och med en fantastisk förmåga att fokusera på mig och det jag vill. 


Men nu har jag även en hund som förutom allt annat också är ett litet krutpaket.... färdigt att explodera när som helst....  och det är inte alltid så lätt för en gammal gaggig matte att komma ihåg det.   Men det hjälper i alla fall till att hålla matte på alerten, det som händer i Jippies värld, det händer blixtsnabbt.   



Fast igår när vi var ute så sprang det en katt över vägen ca 50 framför oss, och hör och häpna.... jag fick alla tre hundarna att stanna hos mig trots att dom gick lösa (fast i ärlighetens namn är jag inte helt säker på att Jippie såg katten   ). Och sen när vi närmade oss stället där katten sprungit så kommenderade jag HÄR och då gick dom alla tre så snyggt och prydligt runt mig... Ibsen på vänster sida, Jippie på den högra sidan och Salza bakom mig. Dom slängde låååånga blicka in i skogsdungen där katten försvunnit, men dom stannade hos mig tills vi passerat skogdungen och dom fick springa fritt igen.... duktigt tycker jag.   



Nu ska jag i alla fall ge mig ut och träna med Salza och Jippie. Salza ska göra debut i avancerad klass i rallyn om en dryg vecka så vi behöver fräscha upp kunskaperna rejält. Och träna på högerhandlingen förstås...   


Men det är en inofficiell tävling så det är inte så "allvarligt", men jag tyckte det var ett bra tillfälle att testa var vi står när det gäller den där eländes högerhandlingen.  Jag måste ju ta mig i kragen och ge mig ut och tävla när våren kommer, under det här året har vi inte tävlat en enda gång.... katastrof.  









    


 
 
Ingen bild

stin@

28 december 2013 10:34

Lycka till på tävlingen!

tedsams

30 december 2013 09:02

Tack Stina, det behöver vi!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Ovido - Quiz & Flashcards