Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 27 december 2013

Sent ska syndarn vakna...

Av tedsams - 27 december 2013 10:13

I går letade jag febrilt efter ett ställe där vi kunde träna lite. Ett ställe utan isfläckar så att jag skulle slippa hålla koll på var jag satte fötterna och istället fokusera på hundarna. 


Till slut hamnade vi i p-huset i stora köpcentrat. Och där var det för ovanighetens skull nästan fullt, men vi fann ett ställe högst upp där vi kunde vara lite för oss själva och träna. 


Och jag fick återigen bekräftat att det aldrig är fel med ett träningsuppehåll när man håller på att lära in nya saker. Salza och jag har ju börjat träna på den där eländiga högerhandlingen, och det har varit jättesvårt för oss bägge två.  Och jag har varit jättelat och inte tränat alls på länge... inte ens med lilla Jippie.


Men igår gick det riktigt hyfsat med högerhandlingen. Inte perfekt, men väldigt mycket bättre än när vi sist tränade i alla fall. 


Problemet var att hon nästan gicki taket av lycka över att få göra nåt sånt där igen. Hon blev sprallig som en liten valp och gjorde förstås massor av slarvfel i de olika momenten, men det kan det var värt när man ser hur lycklig hon är.  


Men frånsett högerhandlingen och alla konstiga "byta-sida-moment" som finns i avancerad klass så är ju övriga moment i sig inga problem, dom fixar hon bara hon lyssanar på mig. Fast vi har ett av de där "byta-sida-momenten" som vi inte fixar... och det lär ta tid innan vi gör det också, men vaddå.... vi är ju gamlingar båda två numera och av såna kan man inte förvänta sig alltför mycket. 



Jippie fick också träna, och det var ju en väldigt ny situation för honom. Vi har ju mest tränat här hemma, och då på att backa, lägga sig och ligga kvar och att sitta kvar och lite sånt där jox. Övrig kraft har vi lagt på vardagslydnaden, komma på inkallning, kunna uppföra sig ute bland folk och hundar och liknande saker, så det här var nåt nytt och jobbigt för liten Jippie.


Det var ganska så lugnt där vi var, då och då kom det nån och hämtade sin bil, men ganska så lugnt ändå. Men det hördes massor av ljud förstås, vi var ju mitt i ett stort köpcentra och hade desutom den vältrafikerade E4:an alldeles vid sidan om oss. Så Jippie hade det jobbigt.....


Och kontentan av det hela blev att han sov mycket gott... och mycket länge... när vi sedan kom hem. 


Men han är oerhört lättlärd, och oerhört lättbelönad, så det är inga som helst problem att träna honom. Det enda "problemet" är väl i så fall att han har svårt att fokusera på mig och det vi gör när det finns störningar runt omkring. 


Och naturligtvis är det ju så att då ska jag inte åka till köpcentrat och träna, utan hålla mig här hemma där det är lugnt och tyst, men just nu finns det inga bra ställen att träna på här. Även om vi inte har nån snö att tala om så har vi desto mer is, och ska jag fokusera till 100% på hunden jag tränar så lär jag halka på nån av alla dessa isfläckar, och jag är inte så himla pigg på att bryta en handled eller ett ben eller nåt sånt. 


Jaja, det löser sig nog det också.... det är i alla fall kul att se hur oerhört fort han lär sig saker. Ett par repetitioner, sedan vet han.... men det betyder ju i och för sig inte att det är befäst på något sätt, men han snappar verkligen blixtsnabbt upp vad det är man vill att han ska göra... med rätt belöning i sikte förstås. 


Kanske att jag ska avge ett nyårslöfte för första gången i mitt liv i år? Att jag ska träna lite mer regelbundet och lite mer målmedvetet med lilla sötnosen Jippie. Han har alla förutsättningar att bli hur duktig som helst, bara nån visar honom vägen. Och denna någon borde väl vara jag då kanske....     








 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Skapa flashcards