Tedsams blogg

Alla inlägg den 25 november 2013

Av tedsams - 25 november 2013 08:43

Det borde vara mitt motto för jag är dålig på att leva upp till sånt som jag försöker lära ut till andra. 


Låt inte hundarna leka med varandra innan ni ska träna, hur i all världens dar ska du sedan kunna få hunden att tycka att det är roligt att jobba tillsammans med dig sedan, när den är lite trött och det var så roligt att leka med en annan hund? 


Så har jag sagt till hundratals människor under årens lopp. Och jag har faktiskt försökt leva upp till det själv också.... ända tills nu.  



Vi träffade Stella och hennes matte igår igen och hundarna fick leka med varandra... innan vi tränade lite. Men det gick bra ändå....


Trött vet ju inte Jippie vad det är, så det problemet hade vi inte, och jag kan nästan gissa att han hade lättare för att fokusera på mig och det jag ville, när han först hade fått rasa av sig tillsammans med Stella. 


Det var inga problem med varken honom eller Stella när vi mitt uppe i den vilda jakten kallade in dom till vår sida och tränade lite med dom. Dom släppte varandra ganska så omgående och galopperade i väg i full fart åt varsitt håll.   



Och det gick som sagt bra att hålla fokus på matte och det hon hade att erbjuda, jag tror inte att  han sneglade bort mot Stella och hennes matte en enda gång medan vi höll på med vårt jox. Men sen så var det ju full fart igen förstås, så fort klartecken gavs. 


Men dom är ju så unga ännu, och bättre att dom får rasa av sig först istället för att dom ska gå på tåspetsarna och bara vänta på att få röja runt. Det blir dåligt med fokuseringen då...


Sen kan vi ju hoppas att det blir lite situationsbundet det där. Om vi träffas på en hundklubb, en appellplan, så får dom inte leka med varandra. Där ska vi väl tävla samtidigt nån gång framöver kanske..  Röjandet får dom ägna sig åt ute i naturen där det inte blir aktuellt med några lydnadstävlingar.



Men dom är imponerande duktiga tycker jag, både Stella och Jippie. Jippie är ju i och för sig 9 månader nu då, och borde ha hunnit skaffa sig lite hyfs, men Stella är 3 månader yngre, bara bebisen ännu.   


Det där att kunna kalla in dom från lek, och att dom släpper kompisen och kommer till matte och sedan också stannar där och fokuserar på det hon har att erbjuda, det är kanonbra tycker jag.  



Jippie hade ju gått den vanliga morgonpromenaden tidigare, och där hade han träffat grannhunden som han röjde med en stund. Sedan åkte vi iväg för träffen med Stella, och där var det verkligen full rulle.... och jag som könner Jippie så bra kunde ana små, små tecken på att Jippie kanske eventuellt började bli lite trött i sina små ben efter en stunds vild jaga-lek. Men det var full fart ändå, och jag såg inga tecken till trötthet när han och jag tränade...


Efter ett par timmar åkte vi hemåt igen, och väl hemma var det dags för promenaden med de andra hundarna som varit hemma. Och Jippie följde förstås med... och röjde precis som vanligt i full galopp genom buskar och snår.  


Tänk om man ändå hade en bråkdel av hans energi och kondition. Men sedan, efter middagen, då sov han gott.... hela kvällen.   



Men nu ska han anmälas till sin första tävling i alla fall. På julaftonen är han 10 månader och sen är det fritt fram...    


Nej, det är inte så allvarligt som det låter. Han är absolut inte "färdig" för att tävla ännu, vi har långt kvar till det stadiet... men det är ju långt till nästa år så vi har gott om tid på oss   



Vaddå??? är det bara en månad kvar till julafton?? Och sen är det strax nyår och nytt år???  jisses då.... då får vi ligga i lite då kanske   






Ovido - Quiz & Flashcards