Tedsams blogg

Alla inlägg den 22 november 2013

Av tedsams - 22 november 2013 10:28

..... när det gäller regelrätt tävlingsträning av valpar.  Jag är lite kluven där, och ibland så tror jag att jag är negativ bara för att jag är avundsjuk   


Avundsjuk på dom som har en 14 veckors valp som apporterar klockrent, avundsjuk på dom som har en 3 månaders valp som går fritt följ med superkontakt och avundsjuk på dom som har en 4 månaders valp som ligger platsliggning med hakan i marken tillsammans med en hög andra hundar o.s.v  o.s.v. 


Nej, jag är nog egentligen inte avundsjuk, mest bara förvirrad över varför man forcerar saker och ting så.  Jag har ju själv en "valp" som är oerhört lättlärd och bara suger åt sig erfarenheter, men på nåt vis så känns det som att en valp i huvudsak bara ska vara valp och uppfostras och lära sig vanlig vardagslydnad i första hand, tävlingslydnad är nåt som kommer senare. 


Jag kan inte riktigt sätta ord på vad jag befarar blir följden av all denna tidiga tävlingträning, men det känns inte helt OK för min del. Fast det kanske bara är ren avundsjuka... vem vet??    


Det vore intressant att få följa två ekipage i, låt oss säga 5 år. Ett ekipage av varje sort så att säga.... ett ekipage där man målmedvetet tävlingstränar valpen redan från 9-10 veckor och ett ekipage där valpen får vara valp och enbart tränar vardagslydnad upp till unghundsstadiet, för att sedan även träna tävlingslydnad.


Men antagligen är det väl helt enkelt så att jag inte har hängt med i utvecklingen. En gång i tiden tog brukshundklubbarna inte emot hundar som var yngre än 1 år, dom var för unga för att gå kurs. Sen kom valpkurserna och det var då en stor sensation att man hade kurser för valpar. 


Tävlingsträningen har ju gått långt ner i åldrarna under många år nu, och jag tycker förstås också att man ska börja den träningen långt innan hunden är "vuxen", men jag har lite svårt för dom som tränar sina 3-4 månaders valpar i rena tävlingsmoment.  


Kanske är jag helt snett ute med mina åsikter, men tävlingslydnaden hör i min värld inte hemma under valptiden....  jaja, var och en får väl tycka och göra som dom vill förstås.   

   


Idag har jag varit våldsamt flitig på morgonen, och solen skiner ute och det är -5 grader kallt.... en strålande dag med andra ord....  så om bara energin hänger med så kanske vi får en del gjort idag, doggsen och jag.   


Jag vill gärna ta några kort på hundarna med min "riktiga" kamera, och jag ska försöka filma Jippie när vi tränar lite nyttigheter... men inte tävlingsmässigt, vi är bara på det förberedande stadiet än så länge.  




  

   


    




Skapa flashcards