Tedsams blogg

Alla inlägg den 20 november 2013

Av tedsams - 20 november 2013 10:00

... efter gårdagens vilda firande    Fast vi är dåliga på att fira bemärkelsedagar här i huset så det blev inte så våldsamt precis. Jag tillbringade dessutom kvällen på brukshundklubben där jag berättade lite om rallylydnad för en valpkurs, och sen visade kompisen och hennes hund hur det ska gå till, och så fick kursdeltagarna prova på lite olika skyltar. 


Men vid varje tillfälle när jag ser "nya" ekipage testa på rallyn så påminns jag om hur enormt viktigt det är med bra kontakt hund och förare emellan. Jag har ju det gratis sedan länge när det gäller Salza så jag har liksom inte behövt bekymra mig om den biten, men när man står och tittar på valpägare och deras hundar så påminns man återigen om hur viktigt det är att verkligen redan från början jobba för att få en bra kontakt.

Man får det liksom inte gratis...     


Vaddå...? har jag också en valp? som jag borde jobba mycket med för att få en bra kontakt..?   Ja jisses, så är det ju...   


Men det är ju alltid lättare att veta hur andra ska göra än att göra rätt själv....   



Lilla Jippan (jo han heter så till vardags) är i alla fall rolig när vi tränar det där med hakan i golvet vid platsliggning.  Nu har han fått för sig att han ska vila med huvudet på ena frambenet, så det är hans förstaval just nu. Han får ju inget klick för det så efter några sekunder i den ställningen så ändrar han sig och lägger ner huvudet mellan frambenen där jag tycker att det ska vara... och varje gång han gör det så suckar han.

Besvärliga kärring, tänker han säkert... när han suckande lägger ner huvudet där jag vill att han ska ha det.   



Men jag har ju förstört hans avlämning av föremål genom att ge godis, vilket har inneburit att han släpper alldeles för lätt för att istället få sin godis.  Så nu jobbar vi med det också, och där har det gått framåt helt plötsligt. Det stod stilla länge utan att vi fick till nåt bra resultat, men så plötsligt hände det...    Polletten verkar ha ramlat ner, men det var igår det, vi ska testa idag igen och se om det finns kvar eller om det kanske var en tillfällighet bara. 


Och så är det dags att sätta ett kommando på momentet Ligg. Han är precis som Salza blixtsnabb i sina rörelser i det momentet, men jag hjälper honom fortfarande med ett tydligt handtecken. Det tänker jag förstås inte sluta med ännu, men jag ska försöka lägga på kommandot i alla fall.  Sen, när kommandot sitter, då kan jag ju börja variera mig lite när det gäller hjälper och placering av mig själv och sånt...   


Och jag påminner mig hela tiden om att jag enbart ska träna bitar av olika moment, aldrig hela moment eller hela rallybanor eller långa bitar linförighet eller att jag kedjar ihop flera moment.


Jag ska försöka (måste) disciplinera mig till att komma ihåg det, jag tror på den "träningsmetoden". Men jag måste ju erkänna att det är svårt att lägga band på sig....  han är duktig och han är lättlärd och han är arbetsvillig.... som gjort för att gå för fort fram.   


Eller... för fort och för fort.... har man målsättningen att hunden ska vara tävlingsklar vid 10 månader och dessutom klar för de högre klasserna nästan samtidigt, då måste man förstås ligga i. Det är ju många som vill det, och det är ju deras sak....  


Men jag ska försöka att inte göra det misstaget. För det är ett misstag för min del, eftersom jag tycker att träningen och vägen dit är det roligaste, och när man sedan är "där" då är det roliga slut.   


  

Idag skiner solen här igen....  -5 grader ute och strålande solsken. Om det nu också kommer 1 dm snö så kan det sedan få vara så resten av vintern.    En sån vinter skulle till och med jag kunna godkänna.... men det är förstås en fåfäng dröm. 

    

     

   




Ovido - Quiz & Flashcards