Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 16 november 2013

Tänk så det förändras...

Av tedsams - 16 november 2013 08:15

För inte så våldsamt länge sedan var det inte alls vanligt med en dator hemma. Sen helt plötsligt exploderade det nästan, "alla" hade en dator. Idag har de flesta hem inte en dator utan många... och surfplattor... för att inte tala om smartphones. 


Då... förr i tiden... var det många som inte ens visste vad en hemsida var för något, nu för tiden kan var och varannan människa göra sin egen hemsida. Och för några år sedan frodades hemsidorna vilt.... man uppdaterade stup i kvarten och la ner massor av jobb på att pynta och dona när det var jul och nyår och påsk och allt vad det nu är. Gästbäckerna användes flitigt och man höll koll på vad som hände i andras liv via hemsidan.


Idag ligger många hemsidor nästan i träda, om dom ens finns kvar. Nu är det Facebook och andra sociala medier som gäller... nu för tiden vet vi väldigt många detaljer om våra vänners dagliga liv nästan i samma sekund som det händer   ..... och så bloggas det förstås om allt mellan himmel och jord.


Undrar hur det ser ut om 10 år...?   


För det är ju inte stenåldern jag jämför med nu. Det jag skriver om ligger inte så våldsamt många år tillbaka i tiden.... tänk tillbaka 10-15 år så får ni se....  utvecklingen rusar hela tiden framåt i racerfart.



Men det märks att jag börjar bli gammal, det är väl då man börjar med såna där tillbakablickar kan jag tro...  ni vet, det gamla människor helst pratar om är ju "förr i tiden".  Kan vara väl så intressant ibland i och för sig, men ändå ett tecken på att man har mer att minnas än att se fram emot.   


    

Hundträning då... det är ju det den här bloggen ska handla om egentligen. Den kom till när jag väntade på Salza, då... för över 7 år sedan. Sen blev det ett uppehåll ett tag när jag tröttnade på allt tjafsande, men den återuppstod eftersom jag stundtals lider av svår skrivklåda. Och nu har jag ju "lilla" Jippie vars upptåg och klurande skulle kunna fylla hur många bloggar som helst.


Igår fick han spader ute i hallen. Vi har en spegeldörr där, och där gillar han att stå och spegla sig....  men igår såg han mig i spegeln också. Jag stod vid köksbordet och då syntes jag i spegeldörren i hallen, där Jippie precis höll på och beundrade sig själv. 


Min spegelbild resulterade i rest ragg och ett flertal skall, alltmedan han stirrade in i spegeln. Efter en stund vände han på huvudet, tittade på mig där jag stod i köket, tittade på spegeln.. skällde lite igen... tittade på mig i köket... tittade på spegeln och skällde... och så höll han på ett bra tag. Ändå tills jag rörde på mig, då tog det roliga slut.  



Nyss kom i alla fall husse och doggsen hem från morgonpromenaden, med ett trasigt koppel.  Och gissa vem som hade ryckt av sitt koppel? Stora starka Ibsen kanske... eller lilla envisa Salza kanske?


Nej då, lilla söta "valpen" Jippie förstås....  det var dessutom ett retrieverkoppel så han är ju inte speciellt rädd för att bli strypt heller.


Det var grannhunden/lekkompisen som orsakade detta när dom möttes ute. Eller... det var ju Jippie som orsakade det förstås, men anledningen var att de mötte grannhunden.    



Jag köpte två nya retrieverkoppel för ett tag sedan, det är så praktiskt att ha två lika långa koppel när man har två hundar "i samma hand"... men nu finns det bara ett kvar då.     Jaja, det får bli ett vanligt halsband och koppel till vildbasaren, det är bara det att det är så enkelt att bara trä en ögla över huvudet på hundarna när dom ska kopplas, istället för att krångla med ett koppel som ska hakas fast i ett halsband. Fast...  man kan ju trä ett vanligt halsband över huvudet också förstås... men då är ju risken att det också går att krypa ur det.... jaja, det får fixa sig på nåt vis. 


Solen skiner här idag och i morse var det 7 grader varmt, och det ska tydligen vara fint väder hela helgen. Det måste innebära att det är läge att ge sig ut och träna hund nånstans i buskagen. Jag har klövar och blod liggande i frysen och har lääänge tänkt testa ett blodspår med Jippie, men som så mycket annat har det inte blivit av.  Idag vore en bra dag att verkställa den där tanken... kruxet är ju bara att blodet och klöven ligger i frysen... svårt att droppa fruset blod.   


Om hundarna fick bestämma så skulle dom säkert säga "Vi vill leta dummisar!!!"... det verkar vara en höjdargrej för dom. Fast Salza och Ibsen gillar ju att spåra också förstås, men pga mitt eländiga knä så blir det inte mycket sånt. Och vad Jippie tycker om spår det vet jag ju.... frispårar gör han jämt och ständigt, överallt. Jag har aldrig sett en hund som använder nosen på det sättet Jippie gör... men lagda spår däremot är han inte lika taggad på... förmodligen (förhoppningsvis) blir det annorlunda med ett viltspår.  


Jaja, vi får se vad det blir för träning... anden är villig men köttet svagt...  ett talesätt som har sin grund i Bibeln och som nog säkert kan tillämpas vid många tillfällen för oss alla.  Och nej, jag är inte nåt "biblisk" av mig, är urdålig på allt sånt, men just det här råkar jag veta kommer från Bibeln. 



Apropå att använda nosen....  häromdagen gick vi återigen över ett av de stora fält som finns här i området och hundarna sprang lösa och härjade vilt. Det finns många rådjur här i området, och plötsligt får jag syn på två stycken som står och tittar på oss. Som väl är är det bara jag som ser dom, hundarna har annat för sig. 


Rådjuren springer iväg innan hundarna hinner se dom och vi fortsätter vår promenad fast jag svänger av lite så att dom inte ska få upp spåret efter rådjuren. På hemvägen en timma senare passerar vi samma ställe och då fastnar Jippie på det ställe där rådjuren stått. Jag stannade också, var lite rädd att han skulle sätta nosen i marken och spåra dom bortöver fälten, men han hade fullt upp med att undersöka platsen där de stått och förmodligen också legat.


Och han undersökte platsen lääänge... Salza kom och gick, och Ibsen kom och gick... men Jippie han nosade och nosade. Och det är väl också ganska logiskt. För honom var det en ny, spännande doft, ganska så färsk dessutom. För Salza och Ibsen var det inget nytt, den doften har dom känt många gånger i sitt liv. 


Så småningom var han i alla färdig med sin undersökning så att vi kunde gå vidare, men dagen därpå passerade vi samma ställe och då  kom han ihåg. Han sprang direkt till det där stället, men den här gången fanns det tydligen ingen färsk vittring, han gjorde en snabb sniffning i farten och struntade sedan i det. 


Näe, nu har jag babblat tillräckligt länge om ingenting....  nu ska jag förflytta min lekamen till Kurts dator och hjälpa honom med lite jox där. Som sagt.... i de flesta hem finns det mer än en dator idag    

    

   




   




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Ovido - Quiz & Flashcards