Tedsams blogg

Alla inlägg den 15 november 2013

Av tedsams - 15 november 2013 12:58

Är man modig, så kan man ropa det med hög röst.... och det som händer då är att Jippie blir totalt galen och kommer i 100 knyck och slänger sig handlöst rakt upp i ansiktet på den som vågat ropa. Sen skuttar och hoppar han som en galning på denna stackars människa samtidigt som han nafsar och biter lite här och där. Och denna stackars människa är jag....  men det är ett effektivt sätt att få honom att släppa allt annat och komma farande som en raket, oavsett vad han håller på med.   


Men metoden används inte ofta, nästan aldrig... men nån enstaka gång ropar jag det bara för att det är så kul att se hans reaktion. Det är sviter från hans allra första veckor här hemma... jag ropade så på honom ibland när han var riktigt busig och han inte riktigt lyssnade på bara "Jippie"... och då kom han farande och så lekte vi vilt en liten stund. Det är det minnet som får honom att göra som han gör.... en knapp för att koppla på ett högt stressläge helt enkelt... vad man nu ska göra det för...?  Jaja, kul är det i alla fall....   



Jag har varit och handlat idag... både människomat och hundmat. Hundmaten är till Salza och jag hade en rabattcheck på ett visst foder som jag utnyttjade, men trots det så är det ju inte direkt billigt med hundmat. 


Under flera år så förde jag kassabok över alla utgifter som gällde Salza, och det var ju intressant. Jag skrev upp allting, leksaker, vaccinationer, ev. veterinärbesök, tävlingar, resor till tävlingar, mat, godis, medlemskap i hundklubbar och försäkring och allt som jag kunde komma på som hade anknytning till hunderiet. 


Intressant som sagt, men ganska skrämmande. Nu vann ju Salza ett flertal presentkort från försäkringsbolaget så hennes försäkring de första fem åren var nästan gratis, men ujujuj vilka kostnader det blir på ett år i alla fall.


Och nu när Jippie också tillhör flocken så vågar jag inte ens tänka tanken på att bokföra alla hundkostnader. Det märks ju i plånboken i alla fall, så det är ju inget man kan blunda för, men det är lika bra att slippa se det präntat på papper... eller på bildskärmen     


  

Jag var på apoteket också... det är inte heller direkt billigt  ..., men klantade mig och glömde hämta ut en av mina mediciner, och det trots att expediten frågade ett par gånger om det inte var någon mer medicin jag skulle ha.    Nu måste jag åka dit i morgon igen..... klantigt som sagt. 



Det är halt ute här idag. Det ligger ett tunt islager över allting så det gäller att vara lite försiktig. I stora köpcentrat var det sandat överallt, men det är nog enda stället man sandat tror jag. Jippie bröt sig ut genom kompostgallret när han såg mig komma hem, och jag vet inte hur många volter han hann med innan vi var uppe på verandan igen. Han halkade omkring ungefär som Bambi på hal is. 


Den kompostgrinden puttar han helt enkelt undan och bryter sig ut på det viset. Vi har en tät häck ut mot gångvägen och den kommer ingen hund igenom, men vid "grindöppningen" har vi använt kompostgaller för att stänga till. Gallret sitter fasthakat i trästaketet vid sidan, men det är inget problem för en Jippie inte. Det är bara att häva sig på med alla sina 24 kilo så böjer sig kompostgallret och man kan smita ut.  Som tur är så gör han det bara om han är utanför och ser att det är Kurt eller jag som kommer hem, för övrigt så respekterar han att det är ett staket som man inte ska forcera. 


På andra sidan lägenheten har vi ju också en uteplats. Där har vi trästaket runt själva uteplatsen, men sedan har vi några meter kompoststaket vid sidan om den också. Det är en gångväg på den sidan huset också och där går ofta hundar.  Men det där kompostgallret välte han ju redan när han bara var några månder gammal så det har vi förankrat med hjälp av armeringsjärn som är nerstuckna i marken och sedan fastbundna vid kompostgallret. Och det funkar bra.... eller rättare sagt... funkade bra.  


Ända till härom dagen då jag körde fram bilen och ställde den utanför uteplatsen när jag skulle lasta in en massa grejor. Hundarna rusade förstås ut på uteplatsen och Salza och Ibsen nöjde sig med att studsa omkring där, ivrigt väntande på att jag skulle komma in till dom.... eller släppa ut dom så att dom fick åka med i bilen.


Jippie tog saken i egna händer han...  och hoppade elegant över kompostgallret.   


Jaja, spänstig är han i alla fall.....   

   

    

  

Skapa flashcards