Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 13 november 2013

Visst är det löjligt....

Av tedsams - 13 november 2013 12:50

....att jag är så glad över att min dator är hemma igen? Och att den funkar förstås...  det slutgiltiga testet kommer om en stund när antivirusprogrammet kör igång. Den har liksom inte klarat av det de senaste veckorna, men med minsta lilla tur så gör den det nu, vi får se.   



Jag har precis nyss tränat lite ligga-med-huvudet-i-golvet med Jippie och jisses vilka framsteg han gjort sedan senast.   Det är nog nyttigt med lite uppehåll då och då....   När han väl kom ihåg hur vi brukade göra så riktigt tryckte han ner huvudet i golvet, och han höll det kvar där betydligt längre än tidigare. Fast än så länge har vi inte kommit till det stadiet när man kan säga att han håller huvudet där länge, men han håller det i alla fall stilla i åtskilliga sekunder utan problem, och det är ju ett stort steg framåt bara det.   Vi får väl se när vi når målet som är 2-3 minuter...  


Men jag ska försöka vara lite noga med att hålla isär det där med olika liggande....  snabbt läggande under gång och vid inkallning, och så läggandet vid platsliggning, det är ju helt olika saker och jag vill inte att han ligger med huvudet ner annat än vid platsliggning i grupp. 


Och då undrar jag förstås hur ni andra gjort? Har ni ett enda kommando för Ligg och sedan ytterligare ett för att lägga ner huvudet? Eller har ni olika liggkommando beroende på situationen?


Vi checkade av att han kommer ihåg det där med att backa framför matte också, och det gjorde han.   Vi har inte gjort det på en hel vecka, men han kom ihåg utan några problem alls. Men nu måste jag få honom att inse att han måste backa flera meter innan han får sitt klick och sin godis. Som det är nu så backar han nog bara ca 1 meter, och det är ju för lite.  Visserligen tror jag att det i rallylydnaden står att han ska backa en hundlängd, men jag vill nog att han lär sig att backa längre och istället lär sig att stanna på kommando. I rallyn får man ju prata med hundarna så där är det inga problem. 


Näe, nu börjar det bli oroligt här... klockan närmar sig halv 2 och det känner hundarna på sig. Det är nämligen då vi brukar gå ut och då blir det oro i lägret även om jag sitter alldeles stilla här vid min (förhoppningsvis) tillfrisknade dator. 


Men vet ni att jag avskyr såna där inrotade rutiner..... jag tycker inte om att hundarna styr tillvaron, dom ska anpassa sig efter mig istället. Och visst, dom lägger sig och väntar om jag säger till, men jag vill inte ens behöva göra det heller. 



I två dagar nu har jag missat bibblans öppettider, så idag ska jag skärpa mig och försöka hinna dit när dom har öppet. Dom har bara öppet några timmar om dagen måndag-torsdag på bibblan här i området, och där ligger det nu böcker som jag reserverat till Kurt, så jag måste dit och hämta dom. Och så ska jag låna nån till mig också....     och så ska jag slinka in i lilla ICA-butiken och "stödhandla" lite också. Jag skulle varit och handlat idag, men jag röjde hela långa dan igår, och så var jag på ett möte redan kl 8 i morse, så jag tappade lusten att åka till stormarknaden. Det får gå bra så här också....


Men det är vådligt bekvämt att kunna reservera böcker via datorn, och sedan få hämta dom här på områdets bibliotek. Fast bekvämast är ju e-böcerna förstås, men såna får man ju inte låna hur många som helst.... och Kurt vill ju ha "riktiga" böcker han.


Hundarna får hänga med och vänta i bilen, igår gjorde jag misstaget att ta med dom och fixa deras rastning/motion först, för att sedan upptäcka att bibblan precis stängt när jag kom dit.... idag ska jag vända på steken och ta bibblan först.   


  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Ovido - Quiz & Flashcards