Tedsams blogg

Alla inlägg den 13 november 2013

Av tedsams - 13 november 2013 18:38


Har man ont i ett knä och är rädd för att halka och vrida till knät lite extra, då ska man gå på ett sånt här ställe...


Många härliga mossiga stenar att halka på, och så lite halvfrusna trädrötter som är ishala, för att inte prata om alla löv som tillsammans blir en enda lång isbana.


Jag kan inte begripa att jag alltid hamnar på såna här ställen.... eller.... det är egentligen inte så konstigt för antingen är det stenar till förbannelse eller också rena sankmarkerna här i omgivningarna. Och om man då, som jag, avskyr asfalterade gångvägar då hamnar man lätt på såna här ställen. 


Tänkte att jag skulle passa på och njuta av skogen nu innan snön gör det omöjligt, men jisses... fast hundarna njuter förstås och klänger omkring som riktiga bergsgetter. 

   

Bilder där hundarna står uppflugna på stenar och trädstammar och sånt där är inte arrangerade. Salza är nästintill hopplös med det där att hoppa upp på allting som det går att komma upp på. Hon tigger godis på det sättet... och Jippie hoppar och klänger efter förstås. Men nu har jag slutat ge betalt i godis för sånt. Nu får dom bara godis vid de få tillfällen då jag ber dom hoppa upp på nånting, gör dom det spontant så är det inget betalt.


Här har dom också tagit eget initiativ...

 


Men titta här vilka snyggingar...    


Fast Salza lyckades förstås vrida på huvudet exakt då jag knäppte kortet, men eftersom det inte var nån arrangerad bild så får den duga ändå.



Jag upptäckte också återigen hur snabbt Jippie lär sig saker och ting. 


Hundarna har ju fått leta dammies några gånger, inte så ofta eftersom det blir lite för kul för Jippie då, men några gånger har dom gjort det.


Och när vi gör det, då ska den som ska jobba sitta vid min vänstra sida, lugnt och stilla. Och när han/hon sedan tar kontakt och verkar lyssna då får han/hon lov att springa iväg och leta. Och när det gäller Jippie så har jag gjort så att jag har lutat mig framåt och visat med handen åt det håll jag vill att han ska springa, d.v.s rakt framåt, i samband med att han har fått lov att dra iväg. 


Och idag skulle jag ta en gruppbild på alla tre hundarna tänkte jag. Jippie kan ju sitta stilla och vänta nu.... 


Men när jag satte hundarna ner, en och en, och sist kom till Jippie, då fick han associationen till att leta grejer... och blev oerhört förvantansfull och började titta sig omkring precis om han gör när han förstått att det har varit hans tur att leta dummies. Och han såg oerhört besviken ut när han bara fick sitta där, och när det hela sedan var klart så fortsatte vi promenaden.... snacka om att han såg ut som ett stort frågetecken.   


Men bilderna blev inget bra så ni får inte se dom...  

   

   

Av tedsams - 13 november 2013 12:50

....att jag är så glad över att min dator är hemma igen? Och att den funkar förstås...  det slutgiltiga testet kommer om en stund när antivirusprogrammet kör igång. Den har liksom inte klarat av det de senaste veckorna, men med minsta lilla tur så gör den det nu, vi får se.   



Jag har precis nyss tränat lite ligga-med-huvudet-i-golvet med Jippie och jisses vilka framsteg han gjort sedan senast.   Det är nog nyttigt med lite uppehåll då och då....   När han väl kom ihåg hur vi brukade göra så riktigt tryckte han ner huvudet i golvet, och han höll det kvar där betydligt längre än tidigare. Fast än så länge har vi inte kommit till det stadiet när man kan säga att han håller huvudet där länge, men han håller det i alla fall stilla i åtskilliga sekunder utan problem, och det är ju ett stort steg framåt bara det.   Vi får väl se när vi når målet som är 2-3 minuter...  


Men jag ska försöka vara lite noga med att hålla isär det där med olika liggande....  snabbt läggande under gång och vid inkallning, och så läggandet vid platsliggning, det är ju helt olika saker och jag vill inte att han ligger med huvudet ner annat än vid platsliggning i grupp. 


Och då undrar jag förstås hur ni andra gjort? Har ni ett enda kommando för Ligg och sedan ytterligare ett för att lägga ner huvudet? Eller har ni olika liggkommando beroende på situationen?


Vi checkade av att han kommer ihåg det där med att backa framför matte också, och det gjorde han.   Vi har inte gjort det på en hel vecka, men han kom ihåg utan några problem alls. Men nu måste jag få honom att inse att han måste backa flera meter innan han får sitt klick och sin godis. Som det är nu så backar han nog bara ca 1 meter, och det är ju för lite.  Visserligen tror jag att det i rallylydnaden står att han ska backa en hundlängd, men jag vill nog att han lär sig att backa längre och istället lär sig att stanna på kommando. I rallyn får man ju prata med hundarna så där är det inga problem. 


Näe, nu börjar det bli oroligt här... klockan närmar sig halv 2 och det känner hundarna på sig. Det är nämligen då vi brukar gå ut och då blir det oro i lägret även om jag sitter alldeles stilla här vid min (förhoppningsvis) tillfrisknade dator. 


Men vet ni att jag avskyr såna där inrotade rutiner..... jag tycker inte om att hundarna styr tillvaron, dom ska anpassa sig efter mig istället. Och visst, dom lägger sig och väntar om jag säger till, men jag vill inte ens behöva göra det heller. 



I två dagar nu har jag missat bibblans öppettider, så idag ska jag skärpa mig och försöka hinna dit när dom har öppet. Dom har bara öppet några timmar om dagen måndag-torsdag på bibblan här i området, och där ligger det nu böcker som jag reserverat till Kurt, så jag måste dit och hämta dom. Och så ska jag låna nån till mig också....     och så ska jag slinka in i lilla ICA-butiken och "stödhandla" lite också. Jag skulle varit och handlat idag, men jag röjde hela långa dan igår, och så var jag på ett möte redan kl 8 i morse, så jag tappade lusten att åka till stormarknaden. Det får gå bra så här också....


Men det är vådligt bekvämt att kunna reservera böcker via datorn, och sedan få hämta dom här på områdets bibliotek. Fast bekvämast är ju e-böcerna förstås, men såna får man ju inte låna hur många som helst.... och Kurt vill ju ha "riktiga" böcker han.


Hundarna får hänga med och vänta i bilen, igår gjorde jag misstaget att ta med dom och fixa deras rastning/motion först, för att sedan upptäcka att bibblan precis stängt när jag kom dit.... idag ska jag vända på steken och ta bibblan först.   


  

Ovido - Quiz & Flashcards