Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 4 november 2013

En regnig måndag...

Av tedsams - 4 november 2013 20:23

Och en regnig måndag är ju föga inspirerande, oavsett vad det gäller. Det regnade så våldsamt i natt så Jippie vaknade ett par gånger och tyckte att det lät konstigt när regnet slog mot fönstret. Jag antar att det var det han reagerade på i alla fall... det lät nästan som om någon knackade försiktigt men ivrigt på rutan.


Fast nu har det faktiskt slutat regna, men det är väldigt blött ute och det är grått och disigt och det lär inte bli riktigt ljust på hela långa dan... och antagligen börjar det snart regna igen.


Med andra ord så är det en dag som gjord för inomhusträning... fast då ska man kanske inte ha legat och läst till klockan 02.15 i natt. Jag har liksom aldrig förstått vitsen med att man ska läsa ett stycke då och då i en bok... jag vill veta hur det slutar när jag väl börjat läsa.


Jag läser ju gärna deckare och så kallade spänningsromaner och mitt mått på om det är en bra bok eller ej är hur långt jag hinner i boken innan jag förstår vem som är boven i dramat. Ja, det är ju inte enbart det som avgör om boken är bra förstås, det ska ju vara en hållbar story också och den ska vara trevligt skriven, men om jag redan efter tre-fyra kapitel vet vem som är "den onde" då är det inget roligt längre. Men som ni förstår så höll nattens bok måttet.... även om det var en lite krystad lösning på det hela.



Det får nog bli lite Jippie-träning här idag tror jag. Just nu tassar han runt här på ivriga tassar och har en pipleksak i munnen som han piper hysteriskt med. Helgens instruktör hade en idé om det där med pipleksaker och mjukisdjur, och jag tyckte det var så kul när hon sa det, för just så har jag funderat också.... men jag har varit alltför ömhjärtad för att göra slag i saken.


Och det är det där med att en hund som ska apportera ska inte gå omkring och tugga på mjuka leksaker och få tillfredsställelse av det. En pipleksak är ju dessutom sån att man måste tugga flitigt på den för att få fram pipet...


Jag har tänkt lite på det där ändå sedan Jippie var riktigt liten och jag såg hur förtjust han var i dom där leksakerna. Han lär sig ju att tugga på det han håller i munnen eftersom han älskar pipisar och mjukisdjur. Men så har jag fallit för det där att "jamen han tycker ju att det är så roligt" och så har jag tröstat mig med att han säkert lär sig att skilja på apportering och lek, men det kan nog vara lite lurigt det där. Och det var ju "roligt" att höra att även nån annan hade samma tankegångar.

   

Ja, allt ovanstående skrev jag i förmiddags, sedan blev det avbrott på bredbandet i några timmar så nu när jag sitter här igen så är det plötsligt kväll. 


Men jag gjorde ett försök att vara ambitiös och skulle träna med Jippie tidigare idag. Plockade fram klicker och godis och så började vi.... efter en mycket kort stund hörde han nåt intressant från det rum där husse och Ibsen fanns och så drog han dit... och så var det med den träningen.   


Visst... han kom tillbaka efter en stund, men hans matte är ju en jäkla surkärring så då blev det ingen mer träning. Men inte tror jag han var så ledsen för det inte, det drabbade nog matte mest tror jag, har man planerat nåt så blir man ju alltid besviken när det inte blir som man tänkt sig. 


Mitt fel, jag vet... jag var inte tillräckligt intressant, hundar väljer ju alltid det som ger dom mest tillfredsställelse. Hmmm... nästan ett mänskligt drag det där...   


Men nu är det kväll... igen... i alla fall. Det blir lite tv-tittande nån timma till, och sedan ska jag försöka låta bli den nya e-boken som jag laddat hem, det kan nog kanske vara nyttigt att sova en hel natt då och då.   


   



 
 
Ingen bild

Toini

4 november 2013 20:55

Det är så otroligt härligt att läsa din blogg! Jag blir alltid på gott humör, så tack.

tedsams

5 november 2013 20:18

Tack Toini, du är snäll du! :)

 
Ingen bild

Ann Nygård

5 november 2013 08:01

Hej Barbro! När du skriver om bra böcker blir jag så nyfiken, för jag har så otroligt svårt att hitta något som jag tycker är roligt just nu. Vad hette boken? Sen har jag bara lyckats ta mig igenom ett par böcker sen jag fick Ada för hon är verkligen rätt krävande!! Men mysig! Du kanske känner igen det där?

tedsams

5 november 2013 20:23

Efter middagen är det lugna gatan här i huset, då sover alla hundarna... så då läser jag. :)

Men jag håller med dig, det är svårt att hitta nåt bra att läsa. Känns som att man läst allt redan, men så är det förstås inte... ;)

Boken jag läste häromnatten var Den perfekte mannen av Linda Howard, lite deckare och mycket tantsnusk, itne suveränt bra men jag ville veta hur den slutade och det är väl ett hyfsat betyg kanske. ;)

Nu läser jag Marianne Cedervall, lite galna och knäppa böcker (och tanter) men underhållande. :)

 
Ingen bild

Ann Nygård

6 november 2013 13:36

Älskar Marianne Cedervall! Ännu bättre som ljudbok tycker jag!Tyvärr har jag läst alla hon skrivit hitills, eller lyssnat på dem. Inte så förtjust i tantsnusk, men kanske skall testa Den perfekte mannen?
Helt underbart, det du skriver om klickerträning idag!!!Ha det bra så får vi försöka få till den där träffen framöver!

tedsams

7 november 2013 10:39

"Den perfekte mannan" kan man både ha och mista... ingen litterär jättehöjdare. Lite Nora Roberts över det hela...
Klickerträning är en verklig utmaning för mig, vi får se hur det går. ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Ovido - Quiz & Flashcards