Tedsams blogg

Alla inlägg den 3 november 2013

Av tedsams - 3 november 2013 10:11

Eller igen och igen, jag går inte så ofta på kurs, men Jippies kurs på onsdagarna är ju inte slut ännu så när det nu dessutom blev kurs på fredag kväll och hela lördagen också, så känns det som ... igen.    


På hemvägen från kursen igår så plockade jag dessutom upp en middagsgäst som följde med hem, så det kändes som en fulltecknad dag. Men åter till kursen...



Om jag skulle ge kursen ett namn så skulle det kanske kunna bli "en kurs om klickerbaserad belöningsträning". Det var ingen renodlad klickerkurs, men den innehöll en genomgång av klickertänket och om vad klickerträning är och vad det syftar till. 


Sen så gick vi igenom olika moment och hur man tänker när man ska börja träna de olika momenten. Och naturligtvis så var det även här frågan om att dela upp momentet i småbitar, sätta ihop det till längre kedjor så småningom och så använda sig av det "rätta" belöningstänket under hela resans gång förstås.



Och även om jag försöker tänka efter noga VAD det är jag ska träna när jag jobbar med Jippie så är det alltid nyttigt att bli påmind om just det. Exakt VAD är det jag ska träna, vad är MÅLET... och hur ska jag gå tillväga för att nå dit jag vill? 


Både Jippie och Salza var med, och dom skötte sig förstås hur bra som helst.   Salza fick inte göra så speciellt mycket, hon fick ligga på sin filt och titta på när alla andra jobbade, och det var nog tillräckligt tröttande tror jag. Hon låg där och tittade på när Jippie och jag lekte med en skinnbit, vilket han gick igång på rejält... och det hade hon också gjort om hon fått chansen, då var det nog inte så lätt att förbli väluppfostrad och ligga stilla där matte sagt åt henne att stanna. Men hon är ju duktig på sånt, lilla hjärtegrynet.   Annars var hennes huvudsakliga uppgift, enligt henne själv, att tigga godis av alla som fanns i hennes närhet, och godis fanns det gott om.   



Jippie fick ju vara lite mer aktiv, men hans lilla virriga hjärna blev ganska så snabbt trött såg jag. Vi var i en inomhushall där det naturligtvis fanns miljoners miljoner dofter i mattan, och till att börja med så jobbade vi enbart med att han skulle få upp näsan från golvet. Sen jobbade vi lite med hans avlämnande vid apporteringen, vi började med en del av grundövningarna i klickerträningen, och vi provade på instruktörens sätt att lära in hoppet. Men vid det laget var det eftermiddag och Jippies hjärna överbelastad, så det gick lite sisådär. 


Men kursen var egentligen inte till för att vi skulle lära våra egna hundar så våldsamt mycket just då, den var till för att vi som instruktörer skulle få en ny aspekt på inlärning och hur man tränar hundar på just det viset som den instruktören förordade, och det var intressant att fundera lite runt hennes idéer. Det fanns en hel del där som man kan ta med sig till klubbens kurser och använda sig av där. 


Jippie var i alla fall helt slut när vi kom  hem. Vi hade som sagt folk med oss hem, men Jippie var noll intresserad av det, han var mest bara intresserad av att kura ihop sig och sova. En stor del av kvällen låg han sedan bakom soffan i vardagsrummet och snarkade och sov...   



Det var ju inte de små övningarna som vi gjorde på kursen som han blev mest trött av, utan hela situationen som sådan. En inomhushall med en massa dofter, andra främmande hundar som han inte fick bry sig om, en enda kompishund som han inte alls fick leka med, och så inte minst det där med att ligga stilla och vänta och titta på andra hundar som jobbade. Sånt är jobbigt för lilla Jippie...  men så himla nyttigt. 


Och jag såg ju att han gjort stora framsteg på den fronten. Även om han då och då blev lite orolig över att behöva ligga/sitta stilla långa stunder medan andra hundar gjorde roliga saker, så fann han sig väldigt bra i situationen. Han är dock bara 8 månader gammal men uppförde sig för det mesta... i just den situationen.... som att han vore mycket äldre.   


Ni vet, på såna där tillställningar använder man ju stor del av tiden med att titta på andras hundar, och det är ofrånkomligt att man gör vissa reflektioner då. Där fanns en nästan jämngammal hund, och den hunden hade minst sagt svårt för att koppla av och göra ingenting. Och den lyckades tyvärr med det där som egentligen är så förödande för passivitetsträning... den hade klurat ut hur den skulle aktivera sin förare så att den slapp den där tråkiga passiviteten.


Tyvärr så verkade inte hundens förare riktigt ta till sig det där, trots påpekanden från instruktören, och trots att vederbörande själv är instruktör.  Men vi har väl alla våra blinda fläckar antar jag...   

   


Något som slog mig när jag satt och tittade på de olika hundarna var att vi alla är fixerade vid vår vänstra sida. Inte minst jag själv har ju det "problemet", men man såg så tydligt på alla andra också att det är vänster sida som gäller för hundarna, och i vissa fall så är det inte helt positivt. 


Jag satt och klurade på det där ganska så mycket igår, och egentligen är det aldrig positivt att ha en hund som bara kan jobba när den befinner sig på min vänstra sida. Den ska naturligtvis kunna jobba lika bra med utgångsläge framför mig eller vid mn högra sida... eller snett framför mig eller snett bakom mig. Vänstersidan ska ju bara vara en av många positioner, där jag vid behov talar om för hunden att "nu är det vänster sida som gäller". 


I och för sig så är det ju rallyn som öppnat mina ögon för just detta, men jag undrar om inte gårdagen ändå skulle blivit en tankeställare beträffande just det. Hundarna blir liksom lite handlingsförlamade om dom inte får börja i utgångsställningen vänster sida.... det blev så väldigt markant i går när vi ofta skulle jobba med hunden framför oss. 


Ja, kurser som får en att fundera och reflektera över vad man själv, eller hunden, gör eller inte gör.... och inte minst varför....  är bra kurser.   



Jag kunde också konstatera att matbelöningar inte alltid är tillräckligt för Jippie. Det visste jag i och för sig redan, men jag hade inte riktigt tagit tag i den biten. Men i förrgår gjorde vi ett par nya snörbollar eftersom de gamla dött     och det var lite med tanke på att jag skulle använda dom som belöning till Jippie när vi tränar.


Jag har saknat hans intensitet i det han gör när vi tränar. Han är ju en intensiv, livlig hund som gör allting med fart och fläkt, men jag har inte riktigt nått dit när det gäller vår träning. Så jag hade som sagt tänkt att byta belöning och köra med lite mer tjo och tjim och kamp.... och igår fick jag låna ett skinn som jag använde som belöning, och då kan man snacka om intensitet vill jag lova. 


Nu har jag nog inget skinn att ta till, men jag har ju snörbollar...  och dom är roliga dom också, så jag ska i stort sett skippa godiset när vi tränar och under en period enbart ha andra belöningar. 


Jag har lurat mig själv lite där.... när jag tränade Salza så använde jag ju hennes älskade snörbollar till i stort sett allting, och det blev både tryck och intensitet och snabbhet i det hon gjorde. 


Med Jippie så tänkte jag som så att han saknar (än så länge) Salzas fantastiska förmåga att fokusera och stänga ute omvärlden när vi tränar, så till honom skulle jag använda godis som är lite lugnande och dämpande.


Fel, fel, fel.....  och egentligen vet jag ju att det är fel. Jag har gått två kurser (och varit åhörare på ytterligare en) för duktiga Frida Wallén, och ni som gått kurs för henne vet ju hur hon tänker och jobbar. Så redan då lärde jag ju mig att man inte ska tänka så när det gäller tävlingsträning. Men man glömmer.....  och man fastnar lätt i ett tänk och kommer inte ur det sedan..... inte utan lite hjälp och påminnelser.  


Och gårdagens kurs blev en påminnelse för mig... nu ska jag tänka om när det gäller Jippies träning. 


  

Det händer nåt spännande där borta tycker Jippie..... 

 





    


Skapa flashcards