Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 26 oktober 2013

Stackars Salza

Av tedsams - 26 oktober 2013 10:17

Det är inte lätt att vara Salza här i huset inte...  Jippie har tyvärr lärt sig av Ibsen hur man hanterar små springertikar och mejar ner Salza med dunder och brak så snart han får tillfälle. Han kommer i full fart och springer medvetet rakt in i sidan på henne, vilket resulterar i att hon faller omkull och rullar runt ett eller ett par varv på marken. 


Och Salza är ju lärd att matte styr upp tillvaron för henne, så hon förväntar sig hjälp istället för att ta tag i det själv. Fast igår när vi var ute så försökte hon, men vad gör man gentemot en vild 8 månaders galning som står som en stoppkloss över en och väger lika mycket som man själv gör och dessutom har 10 ggr så häftigt temperament? 


Matte fick ingripa där och eftersom mattes temperament är i klass med ynglingens så blev det en hetsig diskussion, men som väl är så avgick matte med "segern".... tror jag.    Vid vattenskålen sedan så lämnade i alla fall ynglingen plats för tant Salza, och det var första gången som han inte trängde sig fram först, så kanske han lärde sig nåt trots allt. 


Men vi bråkade inte enbart igår, vi tränade lite också. Eftersom Salza älskar momentet rutan så fick hon träna lite på det igår. Fast vi gjorde det som klass 3-momentet eftersom Jippie också skulle träna lite. 


Men Salza är verkligen tokigt lycklig när hon får springa till rutan, och det beror förstås på belöningen... som är snörbollen.  Och det är så roligt att se att även när vi slutat träna och hon springer fritt med den där bollen dinglande i munnen, så söker hon sig till rutan och leker med bollen där. Hon har verkligen sammanknippat rutan med just den belöningen.   


Jippie fick också träna på rutan. Han fick först sitta och titta på Salza när hon sprang till rutan och fick bollen som belöning, sedan fick Salza sitta vid sidan medan Jippie tränade. Kruxet med snörbollen som belöning är att jag inte är helt säker på att Jippie tänker på vad han gjorde för att få belöningen. Han är lika tokig i den där bollen som vad Salza är, och risken är att han, som sagt, inte tänker på vad han gör. Men han är ju inte klar för tävling riktigt än så vi har ju lite tid på oss...   


Sen la vi lite tid på att lära Jippie att inte terrorisera Salza alltför mycket när dom springer omkring och leker, vilket innebar att mattes knä fick sig en rejäl genomkörare när hon klev omkring där bland grästuvor och nerfallna grenar och annat skräp. Men den charmige ynglingen behöver få lära sig lite hyfs och fason.... han har på de senaste veckorna blivit lite för självsäker när det gäller den biten. 


Och det var ju lite kul att se att när matte blev jobbig, då sökte han sig till Ibsen för att få beskydd där, men det var ju inget bra val direkt. Ibsen är inget att luta sig mot när det osar hett från mattes håll....    


Näe då, jag var inte elak mot lille plutten, jag tog bara Salzas parti och satte honom på plats när han inte kunde låta bli att terra henne som värst. Gör hon det inte själv så måste ju jag ingripa innan nåt händer, han är som sagt ingen liten 5-kilos valp längre.... 


Sen fick dom leta dummys, Salza och Jippie alltså. Ibsen kan inte få vara med då, han biter sönder en dummy lätt som en plätt, och dom är ju inte direkt gratis att köpa. Han fick leta efter bollen sedan istället, det är  högsta vinsten för honom det. 


Men tydlgien var det bra att Jippie var en aning utmattad i lilla huvudet för nu jobbade han kanonbra. Inget flängande hit och dit utan ett hyfsat systematiskt letande, och han kom nästan raka vägen tillbaka till mig med dom. Han vill ju annars gärna ha dom lite för sig själv en stund, men igår fick jag honom att komma raka vägen in med dom.   


Salza kommer ju alltid direkt till mig utan att jag behöver säga nåt, men Jippie har faktiskt ett bättre grepp om dom än vad Salza har...  hon anstränger sig ju aldrig mer än exakt vad som behövs så hon håller lite slarvigt men hon tappar ändå aldrig taget om dom. Vilt däremot, det håller hon ett ordentligt grepp om.... och hur Jippie gör där, det vet jag inte, jag har inte fått tag på nåt vilt så vi har kunnat prova.   


Men vi har fått problem med att han slöpper dom lite för tidigt. Ja, inte bara dummisar utan allt som han kommer med... det gjorde han inte tidigare utan det är nåt han börjat med nu, och förmodligen är jag boven i det dramat. Han kommer ju ofta med leksaker här hemma, leksaker som han vill byta mot en godis... och antagligen är det godiset som fått honom att släppa för tidigt.... eller lite för lätt i alla fall.   Jaja, nåt ska vi ju roa oss med under vintern också...    


Men han har en jäkla bra stadga för sin ringa ålder. Han fick sitta och vänta medan jag skickade Salza för att hämta en dummy, och han satt visserligen med kopplet på, men det hängde löst och jag höll inte i det utan var bara redo att trampa på det om han skulle ge sig iväg. Men icke... han satt där han satt... kanonbra gjort tycker jag!   


Han fick gå med mig en bit när jag kastade ut dummisarna, sedan gick vi tillbaka till Salza som satt och väntade en bit därifrån. Och så fick han sitta och vänta medan hon fick hämta den första dummyn.... 


Det där gjorde jag dels för att träna på hans stadga dels för att se om han kom ihåg ungefär vart dummisarna hamnat. Salza kunde inte se vart dom hamnade därifrån hon satt, hon såg dom bara i luften, men Jippie såg ju lite mer eftersom han var med mig. 


Och varje gång så letade Jippie först i det området där han sett den sista dummyn landa, men de flesta gånger så var det också den som Salza redan hämtat in, så det var tomt där, bara vittring kvar. Men när han undersökt den där retliga vittringen färdigt så drog han vidare och hittade en annan dummy istället...  han är duktig på det där.

   

Den här bilden blev helt omedvetet lite kul.... det stora fula Y:et i bakgrunden och så Jippie med sina flaxande Y-öron....     


Vi träffade släktingen häromdagen. Släktingen som vi brukar träna ihop med, och jisses så lika han och Jippie är. Inte så där exakt, men som typ och i rörelser är dom nästan kopior av varandra.  Inte så konstigt, dom är ju nära släkt med varandra, men det är kul att se att linjerna slår igenom så. Salza är inte alls samma typ, trots att hon är av samma ras, men det finns nog nån gemensam släkting långt bak i leden tror jag. 


Men släktingen var inte alls så trakterad av Jippies "anfall"...  tyckte nog mest att han var jobbig tror jag. Och vi var ju där för att träna så det var lika bra det, men Jippie har ju träffat honom några gånger tidigare och då har dom lekt lite, så han trodde att han kunde göra som vanligt... slänga sig på helt ohämmat. I och för sig är det ju bra så länge han tycker att han ska leka med allt och alla, det stundar förmodligen andra tider när det gäller den biten också så småningom. 


Idag skulle iv varit iväg och tränat med en bekanting och hennes hundar, men det spöregnar ute, det fullkomligt vräkte ner i morse, så vi har skjutit upp det en stund i förhoppning om att det ska lugna ner sig lite längre fram på dagen. Vi får väl se hur det blir med det... 








 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Skapa flashcards