Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 22 september 2013

Klickerträning

Av tedsams - 22 september 2013 13:21

Ja, det får man väl kanske kalla det vi hållit på med idag. Inga avancerade saker precis, men man ska väl börja med det som är enkelt kan jag tro.   


Jippie har fått prova på att dutta med nosen på en targetpinne. Fast.... hans matte är ju lite klantig med klickern så nästan lika ofta som hon klickade för att han duttade på den, lika ofta klickade hon för att han bet i den.   


Det är svårt det där när man vill klicka i exakt rätt ögonblick. Även om ögat ser att han plötsligt öppnar munnen och tänker bita i den istället för att dutta på den, så hinner inte hjärnan fömedla det till fingrarna som är redo med klickern.  Men vad sjuttan.... lite tjafs på vägen får man väl räkna med...   



Det var igår vi höll på med det där, och när jag checkade av det idag igen så hade nog 10-öringen ramlat ner tror jag. Fast inte helt och hållet det där med att man inte ska bita i den, han försökte det några gånger idag också. Fast idag skärpte jag till mig och klickade inte för såna fasoner...     



Och alldeles nyss plockade jag fram en musmatta och tänkte lära honom att han ska trampa på den för att få en godis. Och det är inte helt lätt att vara Jippie inte....  Salza kan ju också det där, och hon kom ju som skjuten ur en kanon när jag plockade fram musmattan. Hon blev tillsagd att ligga vid sidan om och vänta, och precis då hörde väl Ibsen att det var nåt på gång så han kom också, och stod sedan som en dreglande staty vid sidan om Jippie när vi höll på. 


Men det behövdes inte många klick förrän Jippie förstod vad som genererade torkade blodpuddingsbitar, trots de där två gamarna vid sidan om. Men man kan se att han inte är så långt ifrån att försöka lyfta upp musmattan med munnen, men det antar jag försvinner så småningom när det är ordentligt befäst att han enbart ska trampa på den. Han gillar ju att bära på grejor så det är väl nära till hands att försöka göra det när han inte riktigt vet vad som förväntas av honom kan jag tro. Men han trampar med eftertryck på mattan, riktigt stampar på den... precis som att det då skulle hoppa ut en godisbit ur den.   


Och det är kul att se att han först försöker med att sitta framför mig och stirra mig i ögonen, det brukar ju ge godisbitar ibland det också. Efter en stund inser han att det inte kommer nån godis denna gången, och då tittar han på musmattan, reser sig och går dit och klampar ner en tass på den, och så tittar på mig som för att säga... "Är du nöjd nu då??? "  och det är jag ju naturligtvis.   


Ja jisses.... det är roligt med lättlärda hundar...     

     

      



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Ovido - Quiz & Flashcards