Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 11 september 2013

I morse var han billig....

Av tedsams - 11 september 2013 11:52

Efter att ha bäddat och gjort i ordning hundarnas mat, och dessutom laddat ugnen med det vi ska ha till middag lite senare idag, så gick även jag och Jippie ut i morse. Han får inte följa med de andra ut  på morgonen, inte ofta i alla fall. Det är  lite rörigt med 3 hundar och det är mycket folk ute och går på den där rundan som husse går varje morgon. Men idag var planen att möta husse och de andra hundarna nånstans ute, och det gjorde vi. 


Det blev lite spring mellan husse och matte när vi möttes, springa är bland det roligaste som i alla fall Jippie och Ibsen vet. Salza kan nog tänka sig annat som är roligare förstås, men hon gillar ändå att springa så hon låg i som en rem hon också... 

   

   


Och sedan vände vi hemåt allihop. På vägen passerar vi några stooora diken som just nu är fyllda med lervatten eftersom man håller på och gör iordning både gångvägen och omgivningarna. Man gräver på vissa ställen och fyller upp på andra ställen, och allt det där gör ju att en massa lervatten rinner i dikena....


Och naturligtvis så var Ibsen och Jippie ner i det djupaste av dom allihop... Ibsen med sina långa ben klarade sig från att blir våt ända upp på ryggen, men lilla Jippie hade bara huvudet över ytan... hur kul som helst... det tyckte i alla fall han där han plaskade omkring så leran stänkte lång väg. 


Skit... muttrade Jippies matte, när Jippie genomvåt hoppade upp ur diket och drog iväg efter Ibsen som var på vääg i vild galopp efter husse som fortsatt och var en bit framför oss. 


Jippie KOM!  ropade jag för jag såg att det kom en människa gående en bit bort och jag ville förhindra att Jippie kom i närheten av nån, med tanke på all lera och skit som han hade på sig. 


Och lilla lydiga Jippie tvärvände och kom... trodde jag....  han tvärvände och han kom, men han försvann lika snabbt. Han drog iväg mot det där lerdiket igen, och jag ropade NEJ!!!!!! KOM HIT!!!!  med all min kraft....  men det enda som hände var att jag hörde ett kraftigt PLASK när han handlöst slängde sig ner i skiten igen.


Jag gick dit och sa återigen till honom att komma... och han plaskade lyckligt vidare i skiten. Till slut kom han i alla fall upp, vilket han sedan säkert ganska så omgående önskade att hon inte gjort  (näe, jag slår inte mina hundar, men jag skäller på dom med väldigt arg röst när dom hamnat i onåd ) .  


Så arg har han aldrig sett och hört sin matte förr..... men för ett ögonblick så trodde jag faktiskt att han skulle ruska av sig obehaget och skita i att jag var så arg, men som tur är så sansade han sig och insåg att han gjort bort sig.   


Kopplet åkte på och vi travade iväg till husse och de andra hundarna som väntade en bit bort. Och gissa vem som gick som ett litet ljus i kopplet? Och gissa vem som satt som ett annat lite ljus vid min sida när jag stannade? Och gissa vem som inte slöppte matte med blicken där han satt vid sidan och uppmärksamt väntade på vad som skulle hända härnäst? 


Jo jag vet... han är bara knappt 7 månader, men det är ju nu han ska lära sig att man måste lyda det som matte säger. Han hade skött sig så himla bra en stund tidigare då vi stötte på två hundar i skogen. Det var innan vi mötte husse och de andra doggsen och Jippie var lös när han upptäckte två hundar inne i skogen. Han sprang 10 m åt deras håll, men stannade när jag sa till och han kom tillbaka till mig när jag lockade på honom. Och sedan följde han utan vidare med mig när jag gick åt ett annat håll...   


Han har ju skämt bort mig med att sånt där funkar så bra, så jag har väl förmodligen alltför höga krav på hans lydnad i andra sammanhang också, men, men....   Hittills har alla mina hundar alltid klarat av att leva upp till mina krav och det finns ingen anledning att tro att inte Jippie gör detsamma. Han är en smart kille så han kommer säkert att upptäcka att det mest lönsamma är att låta matte bestämma....     

     

    


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Skapa flashcards