Tedsams blogg

Alla inlägg den 16 augusti 2013

Av tedsams - 16 augusti 2013 09:30


Vi var ute igår doggsen och jag. Tanken var att jag skulle lägga ett spår till Jippie, men det växte hallon där,

och när jag plockat dom hade jag ingen lust att gå nåt spår, så doggsen fick göra lite annat istället. Men det är lite rörigt att ha med sig alla tre hundarna om jag ska träna nåt.  

   

Fast det har ju den fördelen att vi har, så att säga, inbyggd störningsträning i allt vi gör. Ibsen är ju en otålig hund, och han stressar förstås upp sig i dom här sammanhangen. Men Jippie får ju lära sig att matte då och då avbryter för att korrigera Ibsen när han inte håller sig stilla, och han får lära sig att jobba och göra saker som matte vill trots att Ibsen hela tiden hörs i bakgrunden…. för tyst går det inte att få Ibsen.  

    


När alla hundarna hade kämpat med både ditten och datten i värmen, och sedan vilat i skuggan en stund,

     

så tyckte jag att det var dags för lite stadgeträning för Jippies del. Han har ju så mycket vilja och så mycket spring i benen så än så länge är det lite ojust mot honom att börja med såna övningar. Det är ju större chans att det går bra om han sprungit av sig lite av all den energi han har.


Så jag tog fram bollen, satte koppel på Jippie och sa till honom att stanna kvar, och så kastade jag bollen en bit framför honom. Och han satt kvar, intensivt stirrande på bollen, men han stannade kvar.  


Den där övningen gjorde vi på lite olika sätt några gånger, och vid ett enda tillfälle reste han sig upp, men satte sig genast ner igen när jag sa NEJ till honom.


Och sedan gjorde jag så att jag gick med Jippie i koppel och så kastade jag iväg bollen alldeles framför honom samtidigt som jag sa NEJ. Och lillskrutten hejdade sig, alla gånger utom den första, och lät bli att springa efter bollen.  

   

  

Nästa steg var att han skulle hejda sig och dessutom sätta sig ner när jag kastade bollen. Det var lite svårare tycket han. Han var så fixerad vid bollen så han hörde inte riktigt vad jag sa…. Men med lite trixande hit och dit så lyckades vi med det också några gånger, och sedan fick han som belöning leka med bollen en stund.


Det är ju inte bollen som ska vara förbjuden, den får gärna vara en kul leksak. Grejen är ju att när jag säger NEJ då ska han låta bli den, även om den är rolig. Och när jag sa Varsågod åt honom, då drog han järnet till bollen, så han hade inte missuppfattat mig där.  

   

   

Men nu till det där som jag inte riktigt begriper. Hur lär man in stadga på en hund utan att korrigera när det blir fel???


För vissa människor inom hundvärlden är ju ”korrigera” ett mycket fult ord, och det skulle vara roligt att veta hur dom bär sig åt i just det här momentet.


Gör om och gör rätt, är ju ett populärt uttryck, och gör om antar jag att dom gör då. Gång på gång är det väl risk för att dom får göra om då …. för grejen är ju att momentet är självbelönande varje gång hunden gör fel.  


Varje gång hunden inte reagerar på rätt sätt på mitt NEJ så får han ju bollen (eller vad det nu är) som belöning. Då är det ju liksom ingen nytta med att göra om och göra rätt..… för rätt blir det ju inte förrän man visat hunden vad som förväntas av den. Och visar man hunden det så innebär det med automatik en korrigering….  


OK då, man kan lära in Stanna kvar! och befästa det så ordentligt att en sittande/liggande/stående hund stannar kvar även när det kommer en frestelse farande förbi nosen på dom, men även det är svårt utan att någonstans på vägen behöva korrigera hunden.


Men hur får man en hund i rörelse att avstå från att springa ikapp en frestelse som kommer svischande förbi utan att man korrigerar när det blir fel??


Fast det är sällan man ser en hund med 100-procentig stadga, trots att det är så himla viktigt i så många sammanhang. Det är ju inte bara i tävlings- och provsammanhang det är viktigt, det är minst lika viktigt i mängder av vardagssituationer.

  

  

Jippie var mycket duktig i går när vi tränade det där, och vi ska fortsätta nöta på den biten. Salza har ju en fantastisk stadga, det är ytterst sällan hon misslyckas, och jag skulle inte alls ha något emot att Jippie blir lika duktig.  


Men jag tycker personligen att det är orättvist mot hunden att inte visa och förklara vad jag förväntar mig av den i såna här situationerna. Det finns många saker man kan lära in genom att helt utesluta korrigeringar, om man nu vill det, men jag tycker nog att man ska tänka till ordentligt, och använda den metod som gör det så lätt och bra för hunden som möjligt.

   

En korrigering som går ut på att visa hunden att…. Nej så ska du inte göra, gör så här istället…. den kan inte göra någon som helst skada på någon hund i denna värld. 

   

När alla var "färdigtränade" fick dom dela på resterna av träningsgodiset genom att leta upp det i lingonriset....

   

 

     

Och så här mycket skräp får man på tungan då.....     

   

     

     

    


   

      

Skapa flashcards