Tedsams blogg

Alla inlägg den 10 augusti 2013

Av tedsams - 10 augusti 2013 10:07

Så tänkte jag om Jippie häromdagen när jag såg att han var alldeles smutsig på halsen/bröstet. Hur har han blivit så smutsig där då? var nästa tanke....


Men det visade sig att det är svart päls som börjar växa fram där....  han har ju varit alldeles vit på halsen och bröstet hittills, men nu kommer det svart päls i det där vita. Det kommer nog att bli fint när hela pälsen växt ut, men just nu ser det mest ut som att han är väldigt smutsig.


Det kommer lite svart päls lite här och där i det vita han har på nacken/ryggen också nu.... men han kommer nog inte att bli lika prickig/fläckig som Salza är, och det är nog tur det. Det är på det vi känner skillnad på dom om vi inte ser deras ansikte framifrån... den prickigaste av dom är Salza. 


Ja, hon har ju längre päls än vad Jippie har också förstås, men det tänker man inte på så där direkt när dom trängs runt omkring en och är ungefär lika höga. 


Men han är en liten fetknopp, Jippe.... han är satt på bantning nu, stackarn. Jag har svårt att få till mängden mat ordentligt tydligen. Han är ju så hungrig när han får maten så jag har väl gett honom för mycket helt enkelt, det brukar ju vara det som är felet när man blir för tjock... man äter för mycket.   


Och tyvärr så ser man det ju inte förrän det redan är ett faktum...   


Fast han rör sig så mycket så man tycker att det mesta borde motioneras bort, men så är det tydligen inte. Jag får helt enkelt förhärda mitt hjärta... men det är svårt när han slickar den tomma matskålen, och sedan tittar med frågande blick på mig "får jag inget mer, matte? jag är inte mätt ännu..." och så slickar han den tomma skålen en gång till.   Men husse måste nog också förhärda sig och inte sticka till honom ditten och datten varje gång han går ut i köket  


Jippie har fått sina nya fina tänder nu.... kritvita och så fina så. Vi borstade dom i morse...  fast det är inte så mycket att borsta ännu, dom har inte vuxit upp helt  än. Och så klippte vi klor på honom också förstås... husse har ju kloklippningsorgier här varje lördag förmiddag. 


Men Jippie sliter sina klor så det finns egentligen inget att klippa. Det är nån enda klo som jag kan ta lite på... de andra klipper jag mest bara alldeles intill så att han ska vänja sig vid ljudet av klosaxen i alla fall. När husse klippte Salzas klor idag så satt Jippie som ett ljus bredvid mig i rummet bredvid och stirrade stint in mot sovrummet där kloklippningsritualen går av staplen. Varje gång han hörde klosaxen klippa av en klo så spärrade han upp ögonen lite extra...    


Men han är som sagt en behändig liten hund, Jippie.... han låter oss klippa klor utan problem nu, och vi borstar hans tänder, och han går självmant in i badrummet och duschen när han ska badas. Till och med hårfönen har han godtagit nu. Den gillade han inte alls i början, när den kom fram sprang han sin väg. Nu kommer han när jag kallar på honom, visserligen an aning motvilligt, men han kommer, och han sitter stilla medan jag blåser honom torr. 


Att fixa och dona med hans päls är inga problem, han sitter/står som ett ljus då. Och senaste gången när jag klippte hans tassar så låg han ner på bordet och somnade...    


Allt det där vardagsgrejset är han suveränt duktig på.... och han sitter stilla och väntar när man säger åt honom, går och lägger sig när man säger åt honom, och han vet att "nu är det slut" betyder att det verkligen är slut, oavsett om det gäller mat eller lek.   



Han går lös ute och springer inte ifrån oss för att hälsa på varken folk eller hundar (om det inte är en känd lekkompis, då är han döv   ). Men han kopplas ju i och för sig i såna lägen där främmande människor och hundar kommer, och då sitter han snällt och stilla tillsammans med de andra medan folk och fä passerar. 


Han försöker inte jaga varken cyklar eller joggare som passerar oss när vi är ute... ja, han är över huvud taget hyfsat duktig den lille spjuvern. Men, men.... han blir ju äldre för varje dag som går ,och ännu har vi inte klarat oss förbi den jobbigaste perioden. Den har vi kvar att se fram emot... fast jag tycker nog att jag fått till en hyfsad grund att stå på när det sedan är dags.   

    

    



Ovido - Quiz & Flashcards