Tedsams blogg

Alla inlägg den 5 augusti 2013

Av tedsams - 5 augusti 2013 10:36


I går åkte vi återigen ut för att bada.   Och återigen så sökte vi oss till älven där vi inte stör några andra badande. Den här gången skulle vi gå en ganska så lång bit efter älvstranden innan vi kom till ”vårt” ställe.

Och på den sidan älven är det inte tvärdjupt direkt, utan det är grund sandbotten ett par meter ut från stranden.


Och jisses så kul hundarna hade…. 


Ner i vattnet och full rusch några meter och sedan upp på stranden i det höga gräset, ner i vattnet igen och efter några meter upp på stranden igen… så höll dom på. Och på sina ställen är det högt från stranden ner till vattnet så där fick dom kämpa för att komma upp, men upp skulle dom.


Eller… Salza höll på så ett tag, sedan höll hon sig i vattnet hela tiden.. Bäst att spara krafterna tills man ska simma tänkte nog hon.  


Fast de andra två galningarna hade krafter kvar i alla fall…. Men lilla Jippie såg för kul ut när han kom farande upp ur vattnet i 100 knyck, och alldeles när han fått fast mark under tassarna satte han sig och bajsade och sedan snabbt, snabbt ner i vattnet igen.



Men när vi väl kom fram till ”vårt” ställe så fick dom simma. Och i älven är det djupt och strömt och kallt så där får dom jobba rejält. Men jag är ju rädd att Jippie ska överskatta sina krafter och drunkna i sin iver att haka på de andra, så jag har köpt en flytväst till honom som han får ha på såna ställen där det kan vara farligt för honom.


Och den där flytvästen har han haft vid ett par tillfällen nu, och den har tydligen gett honom hjälp att förstå hur han ska bete sig i vattnet för om man nu låter honom simma på djupt vatten, utan flytvästen, så simmar han kanonfint helt plötsligt. Jag vågar fortfarande inte låta honom simma utan flytväst där det är strömt vatten, men när vi har testat så har vi gjort det i lugnt vatten och det ser kanonfint ut…. den var en bra investering den där flytvästen.  


Men ungdomen är energisk…. när jag tvingade hundarna till en lite paus, så fann de äldre för gott att verkligen ta en paus, även om den bestod i att vänta på att de skulle få simma igen. Men ynglingen i gänget han höll igång hela tiden han…..

  

 


Och från det ena till det andra..


Det pågår en diskussion på FB bland rallylydnadsfolket angående en ev. höjning av kvalificeringsgränsen från 70p till 80p. Tydligen fanns det med i regelrevideringsförslaget men ingen vet tydligen säkert om det blir så eller ej. Men nu sprids ryktet och halva rally-Sverige är i uppror.


Tänk om någon kunde tala om för mig varför det ska spela någon som helst roll om gränsen går vid 70 eller 80 p….


Det verkar som att dom som protesterar mest högljutt är dom som säger sig ”bara tävla för skojs skull” och som vill att det ska fortsätta att vara ”en sport för alla”. Och varför dom inte skulle kunna fortsätta i samma anda om kval.poängen höjs, det förstår jag inte alls.  


Och dom är rädda för att nu blir det en stel och tråkig gren som påminner om den vanliga lydnaden. Och dom befarar att det bara blir en sport enbart för ”proffs”….. nu kan inte den ”vanliga” hundägaren som tävlar bara för skojs skull syssla med det här längre…


Tänk vad en ev. höjning från 70p till 80p kan göra med folk…..



Men observera att ingen har funderat över om bedömningsanvisningarna förändras i samband med regelrevideringen. I ett sådant fall kan man ju befara att det görs korrigeringar som påverkar hur ”stel” sporten är och ska bli. Jaja…


För egen del tycker jag att det är bra med en skärpning…. Jag tycker inte att det är ett dugg roligt när 90 % av de tävlande uppnår kvalificeringsresultat. Inte för att jag missunnar dom det, utan mer för att det känns som att det är lite för enkelt då, det ger liksom ingen glans åt dem som lyckas bäst.  


Och dom som så käckt tycker att man lika gärna kan tävla vanlig lydnad om kraven nu skärps, dom har nog aldrig provat på de olika grenarna tror jag. I rallyns nybörjarklass må det vara enkelt, det måste jag väl erkänna trots allt, men annars är det ju så att både vanlig lydnad och rallylydnad har sina svårigheter.


Men så är det ju i hundvärlden…. minsta lilla förändring vållar stor debatt. Och efter ett par år så är det inte nån som ens minns hur det var tidigare…


Nej, det här duger inte… idag förväntar sig husse att jag ska klippa hundar och i så fall lär det väl vara dags att sätta igång med det antar jag. Det tar några timmar… eller… det tar större delen av dagen om jag ska vara ärlig. Jag är inte så snabb på det där , och jag får så jäkla ont i mina händer så jag måste vila lite då och då…. noll kul är det i alla fall.  

   

     

Ovido - Quiz & Flashcards