Tedsams blogg

Alla inlägg den 28 juli 2013

Av tedsams - 28 juli 2013 09:27

Ja, lilla Jippie förstås...  han har lört sig ett osvikligt knep för att få godis. Och det har säkert Salza lärt honom....


Han kommer till matte med diverse olika saker, håller dom i munnen och ställer sig framför matte och tittar förväntansfullt på henne med sina spanielögon.... och vem kan motstå det? Det blir betalt för både det ena och det andra...


Häromkvällen kom han med en gammal tidning som han tagit ur tidningskorgen i köket. Jag satt framför TV:n i vardagsrummet och han kom tassande och bar den så fint i munnen. Stannade framför mig och höll fast tidningen tills jag tog den... naturligtvis så blir det en godis för sånt. 


Och nu nöjer han sig inte med att slöpa iväg med Ibsens filt in i vardagsrummet på kvällarna, nu släpar han fram den till mig och står där med ett hörn av filten i munnen och väntar.... sånt ger förstås också en godis. 


Och flera gånger per kväll (för det här händer mest på kvällarna när jag sitter stilla framför TV:n) så kommer han med en leksak i munnen. Men han vill inte leka med den, han vill byta den mot en godis. I början trodde jag att vi skulle leka med de där grejorna, men då såg han nästan förnärmad ut och satt bara stilla på sin lilla rumpa och besvarade inte alls mina inviter till lek.  Så småningom insåg hans trögtänkta matte vad det var som gällde, och vissa kvällar ligger det ett litet berg med leksaker vid mina fötter...  


I går när vi var ute så hittade han en boll i gräset. Den sprang han sedan och retade Ibsen med en lång stund, men sedan kom han till mig med den och då ville han inte att jag skulle kasta den åt honom utan han ville byta den mot en godis... och han fick förstås som han ville. 


Lite senare när vi var på väg hemåt igen så hittade Salza bollen och då såg man tydligt vem som trots allt bestämmer i hundflocken. Det är inte ofta hon säger ifrån, hon låter sig oftast terroriseras av Jippie så att vi till slut måste ingripa, men nu när hon hade bollen då höll sig både Jippie och Ibsen på lite respektfyllt avstånd. 


Hon svassade runt med den där bollen i munnen och de andra i släptåg, och hon la den i sanden och grävde en grop, men ingen av de andra kände för att hjälpa till och gräva just då.

     

Och till och med jag ser hennes förändrade kroppspråk i såna situationer... svårt att tro att det är samma hund som utan vidare låter Jippie plocka dummisar ur munnen på henne i vattnet, eller som snällt underkastar sig Jippies attacker där han drar och sliter i hennes öron med alla sina krafter. 


Hon kan tydligen sätta båda killarna på plats ganska så enkelt om hon vill, synd bara att hon inte vill praktisera det lite oftare. 




    

Skapa flashcards