Tedsams blogg

Alla inlägg den 21 juli 2013

Av tedsams - 21 juli 2013 09:20

Det blåser verkligen rejält här nu, det skallrar i fönsterrutorna.... och det har pågått hela veckan tror jag... fast jag gillar egentligen blåst, problemet är att det blir lite kallt eftersom temperaturen har sjunkit betydligt också. Men vädret rår man ju inte på så varför bry sig...? 


Jippie har varit med på morgonpromenaden idag också, liksom igår... och det var inte rikitigt meningen. Jag vill inte att han ska gå den där rundan varenda morgon, det är ju en bit att gå och kruxet är att han inte går, han springer nästan hela vägen bara för att försöka hålla jämna steg med Ibsen.   


Det är väldigt stor skillnad på hans beteende om alla hundarna är med, jämfört med hur han beter sig om han bara har Salza i sällskap. 


Då gör han sånt som jag helst vill att hundarna ska göra när vi är ute... nosar och sniffar och undersöker och använder näsan för att läsa av vad som hänt där vi går.  När Ibsen är med då springer han... då hjälper det inte att Salza gör som vanligt, nosar och sniffar både högt och lågt, då är det enbart Ibsen som gäller. 


Igår var det vara Salza och Jippie och jag på eftermiddagspromenaden, och först gick vi en bit i skogen, sedan fick dom gå kopplade en bit genom ett bostadsområde. Och Salza går ju helst på höger sida när hon är kopplad på promenderna... det är sviter efter rottistiden då hon nästan blev nertrampad av två stora rottisar på vänster sida... så Jippie får gå på vänster sida. Och inte sjuttan har vi tränat på att gå fint i löst hängande koppel inte, men efter ett par tillsägelser så tassande han också fram snyggt och prydligt vid min sida. 


När vi går hemifrån och han är lite taggad och uppspelt, då vill han alltid bära kopplet i munnen, och då drar han.  Det är väl delvis kamplusten som kommer fram där antar jag... ju mer han drar desto större motstånd blir det ju... men skit samma, i det läget bryr jag mig inte. Men nu visade han i alla fall att det inte behövs speciellt mycket för att han ska förstå att han ska gå fint vid min sida när jag säger så...   


Och då kan jag ju inte låta bli att fundera på alla dessa människor som har såna våldsamma problem med att få sin hund att sluta dra i kopplet. Inte minst i olika grupper på FB finns ju den frågeställningen i stort sett varenda dag...


Visserligen är Jiuppie lättärd, men det är säkert de allra flesta andra hundar också. Ibland har jag en känsla av att folk ofta krånglar till saker och ting onödigt mycket.... eller också har dom väl haft otur och har fått en hund som är ovanligt egensinnig.   


Jag har ju skärpt till kraven lite när det gäller Jippie, efter den där schäferrusningen som han gjorde häromdagen, och han har verkligen lätt för att lära sig. Men det gäller ju att man är på alerten och inte tillåter en sak en gång och nästa gång förväntar sig att han ska låta bli. Det är ju inte bara bra saker som han lär sig superfort...    


Numera gillar han i alla fall att åka bil. De första veckorna var det ju lite si och så med det, men nu vill han in i bilen först av alla. Och han har åkt bil ensam med mig flera gånger också och skött sig kanonfint. Tyst och stilla i bilen, och om jag parkerat och uträttat nåt ärende så har han legat och sovit när jag kommit tillbaka till bilen igen.   


Fast när vi var ute och tränade spår häromdagen, då lämnade jag hundarna i bilen när jag gick ut spåret. Och då gjorde jag misstaget att öppna luckan bak så att de såg när jag gick... jisses vilket hallabaj det blev. Han var helt hysterisk...  Men jag gick tillbaka och slängde igen luckan,  och då blev han tyst, och jag hörde honom inte heller när jag sedan kom tillbaka från skogen. Som väl är så är ju Salza en tyst hund, även när hon är lite uppjagad, förhoppningsvis så smittar det av sig...  


Men jag har nog en bit kvar att jobba med där om han ska klara av att sitta tyst i bilen när jag jobbar med Salza eller andra hundar. men det kommer säkert det också... man kan inte få allt på en gång. 



Förresten... jag glömde en sak närjag skrev det där blogginlägget om att man enbart har sig själv att skylla om inte allting går som planerat på tävling. Om hunden misslyckas med nåt moment och så....


På vår rallylydnadstävling hade en av domarna med 8:ans frestelse i sina banor. Och för er som inte vet...  8:ans frestelse är två koner och två frestelser som är placerade så att man går i en 8:a runt dom.... och då ska förstås inte hunden bry sig om frestelserna. Titta är förstås tillåtet, men inte att tappa kontakten med föraren eller gå fram och nosa på frestelserna eller så... då blir det poängavdrag. 


Och frestelserna brukar här i trakterna i stort sett alltid vara två godisburkar med ett galler över så att den hund som förleds att gå fram till skålen i alla fall inte ska kunna ta en smakbit. Men frestelserna kan vara annat också, och på vår tävling föreslog jag att vi skulle ta två hyfsat stora mjukisdjur och sätta som frestelser, och det gick domaren med på. 


Och vilken reaktion det blev bland de tävlande som såg när vi gjorde i ordning banan.    Ojojoj, nu går det åt skogen, det där har jag aldrig tränat på, hördes en röst. 


Det där klarar min hund aldrig! hördes en annan röst....   och flera i den stilen hakade på.  Avsikten var ju förstås inte att en massa tävlande skulle få problem, tanken var ju bara att det skulle bli lite roligare med mjukisdjur än den där vanliga tråkiga godiskålen.  


För mig är det lite självklart att man tränar på både det ena och det andra  när det gäller sånt där... inte minst när jag tränat stadga med Salza har jag använt allt man kan tänka sig, och lite till, som frestelser.


De flesta klarade de där frestelserna galant, men det var tyvärr några som fick stora problem.... och förhoppningsvis gick dom hem och tränade lite mer varierat sedan. Man ska ha fantasi när man tränar hund... man vet aldrig vad domare och tävlingsledare hittar på för roligheter.    

  

     

Skapa flashcards