Tedsams blogg

Alla inlägg den 16 juli 2013

Av tedsams - 16 juli 2013 12:11

I går när vi var ute så fann han resterna av en skatungevinge. Det kryllar av skatungar här och tydligen så förolyckas dom lätt... eller vad det nu är som händer. Det ligger i alla fall ett litet skatlik här och där både då och nu, och igår fann Jippie en del av en vinge.... till sin stora förtjusning. 


Jisses så han for omkring med den där vingen... til slut var det bara ett par fjädarar kvar, men dom dög dom också. 

  

 

På bilden här så kommer han sakta gående... det beror på att hans matte sa att hon ville ha de där resterna och Jippie var inte så pigg på att dela med sig. Men han kom med dom trots allt...   


Han är bra på att komma med saker, och han härmar Salza....  kommer ofta och vill lämna saker i förhoppning om att få en godis istället. Och sånt kan man ju inte nonchalera...  fast det blir inte en godis varje gång, ibland använder vi grejen och leker lite istället. 


Men jag inser ju för varje dag som går att jag är alltför dålig på att träna med Jippie. Han är kanonduktig när det gäller att vara lös ute, lyssnar och gör som man säger, och håller kontakten kanonfint.  Han lär av Salza där också... går dom lösa före mig på gångvägen och vi kommer fram till en korsande gata med biltrafik så säger jag alltid Stanna där! och då stannar Salza och inväntar mig och så går vi tillsammans över gatan.


Häromdagen såg jag att Jippie var den som reagerade först när jag sa Stanna där! Han stannade, och vände sig mot mig med en frågande blick.... kanonbra. 


Men man ser också att han känner sig tryggare och tryggare här ute i omgivningarna....  han är snart 5 måander så nu är det väl snart dags att börja testa lite gränser kanske... även där lite styrkt av de andra hundarna kanske.


Han kommer finfint på inkallning när han är lös... om det inte finns nåt annat som lockar mer. Då skiter han i sin matte, så det måste vi också ta tag i.  


Och han har inte heller fått lära sig vad NEJ betyder tillräckligt väl.. NEJ här hemma funkar kanonbra, och det funkar i många situationer ute också, men inte alltid. Den där trasig fågelvingen igår var det till exempel svårt att låta bli när elaka matte bestämt att den skulle lämnas kvar i diket.


Fast.... han har ju MASSOR som han ska lära sig. Han är jätteduktig med mycket redan nu, men de svåra grejorna är ju kvar att lära sig. Och för att uppnå det så måste vi ju träna....   och jag måste ju i ärlighetens namn erkänna att det mesta som han redan kan, det är nog medfött, det är inte min förtjänst. 


Jo en sak är min förtjänst.... hans enorma vilja att hoppa upp på stenar. Jisses, han letar stenar när vi är ute... och när han ser en så springer han fort, fort dit och klänger upp på den... och får sin godis förstås. En rolig kunskap, men inte speciellt viktig förstås...   

  

 

    

   

     


Skapa flashcards