Tedsams blogg

Alla inlägg den 14 juli 2013

Av tedsams - 14 juli 2013 08:29

Läste på nätet om en klubb som planerade för sin första rallylydnadstävling, och tankarna återvände till vår senaste tävling. 


Det är kul att klura lite tycker jag, att fundera på skillnader tävlingar emellan, vad som är bra och vad som är mindre bra,  och tänka tillbaka genom åren på hur tävlingar har förändrats.


Vår tävling avlöpte hyfsat bra.... men det inträffade en oväntad komplikation direkt tidigt på morgonen, vilket spräckte min planering rejält. Det som jag hade tänkt göra innan de tävlande kom, kunde jag inte göra eftersom jag var tvungen att rycka in med annat, och det som jag skulle ha gjort kunde ingen annan göra... så det blev ogjort, vilket inte var så bra med tanke på resten av dagen. Men det redde upp sig hyfsat bra i alla fall.... det gör ju det om man har duktiga medhjälpare.    


Men det är så kul att se de tävlande när de kommer. De som är rutinerade vet exakt vad som ska ske och vad som väntar, de har läst PM:et och förstått vad som står där. De som är debutanter eller nästintill debutanter, de har också läst PM:et, men utan tidigare erfarenheter så får dom inte svar på alla sina frågor där. Och det går förstås inte heller att skriva ett PM som besvarar alla frågor som folk kan ha... det gäller att ta sig tid att besvara dom på plats istället.


Där fanns en nervös första-gångs-tävlande som nästan bodde i hasorna på mig hela långa dan... hon hade tusen frågor... varav jag kunde svara på några hundra kanske   ...  och till slut var jag tvungen att fråga henne om hon gått nån kurs eller så. Men det hade hon inte, vilket jag väl egentligen förstod... hon hade tränat själv.  Och tyvärr så saknades det mycket kunskap om vad man får elller inte får göra.... och hur olika moment går till.   


Och det där är något som man ofta ser på nätet också... att de som är nybörjare och ska ut och tävla knappast vet om att det finns en regelbok. Eller att det finns bra litteratur som behandlar det mesta om hur det ska gå till både på träning och på tävling. Tråkigt att misslyckas bara för att man inte läst på... 


Det som däremot är väldigt roligt, det är när tävlanden kommer och tackar för en trevlig tävling, oavsett hur deras resultat blivit.    Och där ser  man tydligt att de som tävlat mycket, och kanske själva varit med och arrangerat tävlingar, de är bättre på det än vad andra är. Själv försöker jag i alla fall alltid hojta ett "tack för i dag" till "de som har hand om'et" innan jag åker hemåt, och nåt som jag nog alltid gör... om det finns möjlighet... är att jag tackar domaren. 


Vet ni att det glömde jag på vår tävling... när det var prisutdelning och alla var samlade, då glömde jag tacka domarna som stått i den stekande solen i flera timmar.    Usch vad jag skämdes när jag kom på det... men då var både dom och jag redan hemma. Jag tackade dom förstås så där oss emellan när vi sa hej då och fixade ersättningen och så... men som arrangör så bör man ju tacka dom i samband med prisutdelningen också. Jag skäms fortfarande när jag tänker på det.....  


Och något som ofta slår mig när det gäller rallytävlingar (men jag har ju bara tävlat själv 7 gånger och varit arrangör 2 gånger, så min erfarenhet är inte jättestor) det är att ingen går fram och tackar domaren i samband med att de får sitt resultat och sitt protokoll.   


Nu kanske det inte är så på andra tävlingar heller numera, men under alla år då jag tidigare tävlat tillhörde det i alla fall god ton att tacka domaren, oavsett resultatet. Man tackar ju inte för betygen, eller resultatet, man tackar ju främst för deras arbetsinsats... tycker jag i alla fall.   


Men vet ni att jag har blivit lite tävlingssugen. Inte på grund av Jippie då, utan sugen på att tävla med Salza igen. Undrar om vi inte ska ge oss på det där med högerhandlingen igen... på "allvar". Vi har ju liksom inte tagit det där med rallyn "på allvar" nån gång direkt. Salza har ju en sån följsamhet och kontakt så det har inte varit några problem nånstans på vägen, inte förrän högerhandlingen dök upp.... och då gav jag upp väldigt snabbt.


Jag tycker ju att det är roligt att tävla också, inte bara att träna, och jag behöver en tävling för att motivera mig till att träna ordentligt. Jag är egentligen lite avundsjuk på alla dom som kan träna och träna och träna, utan minsta tanke på att de ska tävla. Jag tycker ju också det är  kul att träna, men inte utan ett mål i sikte. 


Och apropå det så läste jag nånstans på nätet (tänk så mycket man kan läsa där    ) om någon som gått från första start i nybörjarklass till att kvala in till SM under hundens första tävlingsår. 


Hmmm... vi hoppas ju att SM i rallylydnad ska går här i Sundsvall nästa år.... kanske det vore något för Jippie det... starta nybörjarklass vid 10 månader (han är född 24 februari) och sedan kvala in till SM  i september samma år. Men då gäller det att det finns tillräckligt många tävlingar inom räckhåll förstås... men det kommer det säkert att göra, så det lär jag inte kunna skylla på när den fantasin inte uppfylls.   


Tänk att det alltid är så med mig...  oavsett om det gäller kurser eller tävlingar eller nåt annat... så är det alltid planeringen och funderingarna innan som är det allra roligaste. När det väl kommer till skott, då har entusiasmen sinat... och jag gör det jag måste, men mera av tvång, eller pliktkänsla eller vad man ska kalla det, än för att det är roligt.   


Jaja... man är som man är...  Nu ska jag i alla fall ta ett djupt andetag och tillsammans med husse försöka klippa Jippies klor. Eller försöka och försöka, jag klipper förstås hans klor, men vi har en liten diskussion om det varje gång. Och varje gång hittills har jag lyckats klippa nån klo lite för långt så att det blöder. Han sliter ner sina klor rejält så jag kan bara ta den lilla lilla yttersta biten av klon om det inte ska blöda. Men jag vill ta lite i alla fall så att han vänjer sig vid att de ska göras. Och när han sprattlar och bråkar så kan det lätt bli en mm för långt... men han verkar inte bry sig, han säger inte ett pip när det händer. Och det är inte kloklippandet i sig som är problemet, det är att han inte tycker om att bli fasthållen. I andra sammanhagn går det bra att hålla honom och vända och vrida på honom lite hur som helst, men inte i den situationen.


Men han vänjer sig väl han också... dom brukar göra det. Alla kan ju inte vara som Salza, som från allra första gången nästan somnade när det var dags för kloklippning.   

    

     







Skapa flashcards