Tedsams blogg

Alla inlägg den 9 juli 2013

Av tedsams - 9 juli 2013 09:12

I går hjälpte Jippie mig att bära sopor till källsorteringsrummet igen. Han skuttade stolt framför mina fötter med en stor äggkartong i munnen.... förbi en stor grävmaskin och en lastbil som stod i vår väg eftersom man håller på med en massa grävarbeten på gården. 


Inne i soprummet bytte han bort äggkartongen mot en godis och så var hans arbetsuppgift avklarad.


När vi gick ut från soprummet såg vi en liten rottisvalp som kom gående med sin matte över gården, och jag skulle tro att hon var i Jippies ålder, ca 4 månader....  kanske nån vecka till.


Matte fick stora problem när dom skulle passera grävmaskinen och lastbilen, vovven vägrade gå. Hon lockade med godis och försökte på alla de sätt utan att lyckas... och till slut nästan kröp valpen förbi. 


Och när dom passerade oss, vi väntade vid soprumsdörren så att vi inte skulle mötas just vid grävamskinen, då var naturligtvis Jippie tvungen att säga VOV! till den där stackars hunden. Jo jag säger "stackars hunden", för när Jippie gav ifrån sig det där enda skallet, då skrek valpen till och slängde sig ner på marken, trots att Jippie och jag var flera meter därifrån och Jippie satt stilla vid min sida. 


Det må vara att valpen var ung, men jisses.... hoppas att den har fått en ägare som kan hantera det hela, men utifrån mattes agerande i de här situationerna såg det inte så lovande ut.


Jag blir ledsen när jag ser såna reaktioner hos små valpar.   Det är ju när dom är små som dom inte känner till ev. farligheter, och då brukar dom inte heller reagera nåt speciellt på saker och ting. Dom har liksom inte förstånd på att bli rädda....


Det är ju först när dom vuxit till sig lite som rädslor för sånt som är "mystiskt" och lite skrämmande brukar dyka upp. Men då brukar det ju vara en övergående fas eftersom dom förhoppningsvis har en viss grundtrygghet med sig från tidigare... eller har en förare som ger sån trygghet att det inte blir några problem av det hela.


Jag är i alla fall tacksam att valpen vi mötte inte är min valp.... det är nog mycket jobb med att uppfostra och forma en "normal" valp än att man dessutom ska behöva kämpa med en massa extrabekymmer. 

   

    







Ovido - Quiz & Flashcards