Tedsams blogg

Alla inlägg den 8 juli 2013

Av tedsams - 8 juli 2013 08:40


men det här var sista gången för nåt år framöver. Vi hade ju en rallylydnadstävling på klubben igår, en officiell tävling med alla fyra klasserna och två domare och 89 anmälda starter. Och det var som sagt jättekul att det blev så många tävlande och att vi hade soligt och +30 grader i skuggan… eller… värmen kunde ju varit lite mer lagom förstås… men jag tror att allt gick bra och att de allra flesta var nöjda.  


En del hundar klarade värmen dåligt förstås, nåt annat är ju inte att vänta. Men andra gjorde trots värmen strålande resultat… men så är det ju på tävlingar, alltid lite upp och ner med resultaten.  


Det som gör att jag säger ”sista gången” beror helt och hållet på att vi är alldeles för få som hjälper till i såna här sammanhang. Vi var två stycken som på lördag em/kväll ägnade 4 timmar åt att förbereda allt på plats. Redan då sa rygg och knä ”Stopp o belägg, nu lägger vi av!”  



På tävlingsdagen var jag på klubben i 10 timmar, och i full fart hela tiden. Men jag tror att jag såg 3 hundar tävla, och jag hann inte prata med en bråkdel av dom jag skulle velat bytt ett ord med.  


Nu fanns det naturligtvis några vänliga själar i klubben.… 1000 tack till era alla, ingen nämnd och ingen glömd… som hjälpte till på tävlingsdagen, dom jobbade och slet hela dan i värmen dom också, men vi var alltför få.  


Men tidsplaneringen för hela långa dagen höll, så när som på 15 minuter, och det är jag himla nöjd med.

Och det fanns som väl är tävlande som ryckte in och räddade oss när det uppstod en akut krissituation på morgonen innan tävlingsstarten. Och det fanns tävlande som ställde upp på andra sätt också, trots att de själva tävlade, och det är jag våldsamt tacksam för.   Men det ska inte behöva vara så i en klubb med flera hundra medlemmar…



Jag gillar annars att göra sånt här, att planera och sköta papper och tänka på alla smådetaljer som ska funka…. men det kan som sagt bli för mycket när det dessutom är en massa praktiskt jobb som ska göras både före, under och efter tävlingen.


Nästa år har i alla fall inte jag planerat in nån ralllytävling för vår klubb, och om inte nån annan gör det heller så blir det ingen tävling med Timrå BK som arrangör. Jag vet att Collieklubben ska ha sitt SM i Timrå nästa år och dom ska ha en tävling med alla klasser, men där har ju inte jag huvudansvaret även om jag lovat att hjälpa till. Men ”hjälpa till” är inte detsamma som att ha ansvaret och själv vara tvungen att göra allt sånt som man inte får nån annan att hjälpa till med.


Näe, det är väl förmodligen dags att göra som de allra flesta i de allra flesta klubbar göra… ägna sig åt sina egna hundar och inte lägga en massa tid på andras hundar.   


Kruxet är ju bara att om alla tänker så, så blir det inga tävlingar nånstans. Men som väl är så finns det klubbar där man inte har samma problem med funktionärer, så utan tävlingar lär vi väl inte bli.



Salza var med mig igår, men hon fick mest bara ligga och vänta. Ett par snabba kissrundor och så lite upptäcktsfärd både här och där när jag och kompisen var ensamma kvar och städade undan sedan alla åkt hem.


Jippie var hemma hos husse o Ibsen, och han sov tydligen större delen av dagen så det får väl jag och Salza sota för idag då kan jag tro. Jag har nyss varit ute med dom två, och Salza hade mycket spring i benen idag så Jippie fick springa av sig lite energi när han försökte jaga ikapp henne.  



Idag hade jag inte tänkt göra så speciellt mycket annat än det där vanliga man gör varje dag. Det värker i knät och ryggen, och jag känner av att jag gick och stod mycket igår, fast det är inte alltid det bästa att hålla sig i stillhet då heller… skit samma.. antingen går det över så det blir bättre, eller också gör det inte det… jag kani vilket fall inte påverka det. 


Förresten.... jag tipsade Sundsvalls Tidning om tävlingen... och hör och häpna.... dom skickade dit en kille. Han visste inget alls som hundar och hundtävlingar, men jag tyckte han fick till det bra i alla fall. Han fick lite info av mig (fast han gav mig fel namn i tidningen     ) och sedan gick han runt och pratade lite med de tävlande. Och så blev det en stor fin bild på ett ekipage.  Kul.....  fast jag hittar det inte på nätet, annars skulle ni fått en länk här. 


     



Skapa flashcards