Tedsams blogg

Alla inlägg den 26 juni 2013

Av tedsams - 26 juni 2013 10:34

Varför i all världen ska saker och ting gå som man planerat? Det vore ju katastrof om allt gick sin gilla gång, utan krångel.   


Igår var jag till veterinären med Salza, hon har förstås fått urinvägsinfektion igen. Och det är ju som alltid lite extra krångligt när det gäller oss. "Vanlig" antibiotika biter inte på hennes bakterier utan det måste till en dundersort... som förstås är dunderdyr. Men den här gången var vetten förståndig och skrev ut den med en gång, annars brukar hon få käka en omgång snällare antibiotika först och sedan, när infektionen förvärrats, få den andra sorten. 


Men nu hade hon också en stor mängd kristaller i urinen... och kristaller bildar så småningom stenar. Så nu har jag inhandlat superdyrt specialfoder som ska "mjuka upp" kristallerna och förhindra att dom blir till stenar. 


Och både jag och Salza blev så glada när vi såg att hon gått ner 1 kg sedan förra gången hon vägdes för en knapp månad sedan. Hon har käkat Bravoburgare med kycklingsmak och mycket lite fett i, och det har tydligen funkat kanonbra på henne... men nu vet jag ju inte hur det går med ett nytt foder. Innan vi hinner blinka har hon antagligen gått upp det där kilot igen...   Tänk att det alltid ska finnas nåt som krånglar till livet...


Jag är i alla fall tacksam att jag har en försäkring med rätt till medicinersättning, för mediciner till hundar är inte billiga. 


Jippie var med oss till vetten och jag passade på att väga honom också. 15 kg väger jättehunden nu... han växer som ogräs, men han är inte tjock, så jag har kanske lyckats anpassa hans mat hyfsat rätt också. 


Det är väldigt lämpligt att ta med Jippie när Salza ska till vetten för hon fullkomligt älskar att komma till veterinärer. Hon är fullkomligt galen och hälsar översvallande på allt och alla och far omkring som en galen get...  ingen risk att hon påverkar Jippie till att tro att veterinärer är otäcka och farliga, hos veterinärer har man skitskoj.   


Idag regnar det här... det har strilat ner hela förmiddagen, men nu när jag tänkte gå ut med hundarna, då vräker det ner.  Nog för att dom tål regn, men det är sämre med mig....   Fast vi får väl gå ändå, prognosen säger ju att det ska bli värre så det är ingen idé att vänta heller. 



Ovido - Quiz & Flashcards