Tedsams blogg

Alla inlägg den 22 juni 2013

Av tedsams - 22 juni 2013 10:43

Jag har nästan tappat lusten att blogga så inläggen kommer lite glest nu för tiden. Jag gjorde ju ett blogguppehåll för ett tag sedan, men började igen när Jippie kom till oss, men det känns mer och mer som att jag redan skrivit om allting minst ett par gånger under årens lopp.... intet nytt under solen.... eller hur är det man säger? 


Det enda som är nytt är ju Jippie, men allting blir ju ändå en liten upprepning eftersom det redan finns två hundar i huset. Fast jag vet ju att, när han blir nåt år äldre, så är det är lite kul att läsa gamla blogginlägg och påminnas om hur han var och vad han gjorde, man glömmer ju så lätt. 


Han växer i alla fall i en rasande fart, och han blir bara jobbigare och jobbigare för Salza, som inte riktigt förmår att säga ifrån så som hon borde. Ibsen säger ifrån nån enstaka gång, och då tar Jippie åt sig precis så som han ska... men Salza kan han terrorisera precis som han vill, henne skiter han helt enkelt i när hon försöker säga ifrån. 


Det är naturligtvis lite mitt fel det där. Jag har under årens lopp lärt Salza att det är jag som styr och ställer och tar hand om ev. problem som dyker upp... så när Jippie blir för jobbig, då kommer hon till mig... med Jippie hängande och slitande i nackskinnet...  och hela hennes kropp säger: "hjälp mig matte... se till att han slutar!"


Och som tur är har Jippie lite bättre respekt för mig än för Salza, så när jag säger till så lugnar han ner sig. Men det skulle vara nyttigt för både Salza o Jippie om hon verkligen sa ifrån ordentligt nån gång.


Idag på morgonen har vi varit med husse och de stora hundarna ute på promenad. Och jisses vilken ork han har, lilla Jippie. Han verkar inte trött en enda sekund när han röjer runt och gör allt han kan för att hänga med i Ibsens tempo, för när Ibsen är med, då är det honom Jippie ägnar sig åt. Och Salza är säkert tacksam för det...


Kan jag hitta rätta sättet att styra om hans energi till sånt som jag vill att han ska göra, så lär jag få en outtröttlig hund som jobbar tills han stupar... men det gäller att komma på rätta sättet då förstås.


Jag har faktiskt lite dåligt samvete när jag tänker på allt som Salza kunde när hon var 4 månader, och allt hon hade provat på och gjort. Jippie har en jäkla kondition och han är en hejare på att ta sig fram i skog och mark... men det är i stort sett det han kan och har provat på. 


Fast.... han går ju förstås alltid lös när vi är ute, och han lyssnar hyfsat bra (om det inte finns en lerpöl i närheten) när jag vill honom något. Och han är ju duktig på att apportera saker förstås, men det var medfött, så det kan inte jag ta åt mig äran för.  


Nej, jag borde nog skärpa till mig lite tror jag, men på nåt konstigt sätt så verkar inte tiden riktigt räcka till... vilket egentligen är helt oförklarligt. Tid är ju det enda jag har gott om....


Fast just nu är det mesta av min tankeförmåga upptagen med att planera för vår rallylydnadstävling. Jag har stängt tävlingen för anmälan idag och då har vi 89 anmälda på två domare. Det är en hel del att planera... allt material som ska finnas finns inte ännu. Vissa saker är beställda och jag väntar på leverans, andra saker ska hämtas (vilket jag ständigt glömmer), killen som sköter gräsklippningen på klubben ska vidtalas så att jag vet att det är nyklippt när det är dags, köket på klubben måste informeras så att dom vet hur många tävlande det blir, och vi måste tillverka massor av fler skyltar så att två domare kan köra samtidigt, vi saknar dessutom hastigt och lustigt en skrivare så det måste fixas, och det måste kollas så att alla tävlande verkligen har betalat avgiften, de gulliga människor som anmält sig som funktionärer ska informeras... och sedan det allra viktigaste av allt... tidsschemat. Först då det är klart kan jag skriva ett PM... och det ska ju finnas utlagt senast en vecka före tävlingen. 


Jaja, hjärnan mår väl bara bra av att få jobba lite hoppas jag...  och jag tycker ju att sånt här är roligt, annars hade jag ju aldrig åtagit mig det. Vi får väl hoppas att hjärnan är fit-for-fight fortfarande så att allting klaffar och blir bra när det är dags. 


Just nu sover ju alla hundarna, och lilla Jippie lär sova nån timma till, så nu ska jag göra ett första försök till en tidsplan. Vissa klubbar kallar ju alla tävlande redan på morgonen, även om man vet att dom inte kommer att få tävla förrän efter lunch nån gång, och det är ju smart med tanke på försäljning i köket och så... men jag har nog tävlat alltför mycket själv för att vilja tänka så. Jag vill inte att folk, eller deras hundar, ska behöva väntar i tre-fyra-fem timmar innan det är deras tur. 


Man brukar ju säga att domare som inte själva tävlat i de klasser man dömer aldrig kan bli bra domare... och lite så är det faktiskt också med de som planerar tävlingar. Har dom inte själva tävlat, så är det lätt hänt att planeringen görs så att det blir bäst för arrangören, och inte för de tävlande. 


Jaja, vi får se hur det hela avlöper.... herrn i huset bara ruskar på huvudet när det här kommer på tal. Han är övertygad om att katastrofen väntar runt hörnet, men så illa ska det nog inte bli. 





Skapa flashcards