Tedsams blogg

Alla inlägg den 15 juni 2013

Av tedsams - 15 juni 2013 17:59


Nya för Jippie, men inte direkt för mig kanske. Vi har varit ”nere på stan” idag, Jippie och jag, och jag har fått ännu lite mer kött på benen när det gäller att veta vad han går för den lille Jippie.


Men nåt man inte ska glömma när man går på såna ställen med en liten hund är att världen ter sig väldigt annorlunda på den nivån hunden är. Det som vi ofta ser ovanifrån, det ser dom underifrån…   



I den här stan är ju stora gågatan fylld av drakar av allehanda slag… dom har jag visat foto på tidigare i bloggen..... och dom var lite konstiga tyckte Jippie. Men inte mer konstiga än att man kunde undersöka dom när matte använde dom som pall och vilade benen lite… då tassade han fram och kikade lite närmare på dom.


De två stora lejon som vaktar en butiksingång, och som stans alla hundägare nån gång har passerat med sina valpar, dom gillade han inte så speciellt. Men även dom fann han för gott att lite försiktigt undersöka, när matte vägrade gå därifrån.   


Alla butiksdörrar som öppnade sig automatiskt när man gick nära förbi, dom brydde han sig inte om, inte mer än att han kikade in och ville kolla vad som fanns innanför dörrarna.


Alla människor, eller människoben, som passerade brydde han sig inte heller speciellt om. Kom dom alltför nära så vill han nosa och undersöka, men annars var de helt ointressanta. En enda människa stannade och frågade om hon fick hälsa, och det fick hon… och då skötte han sig fint.  


Men alla dessa spanielvalpar som fanns i vartenda skyltfönster, dom tyckte han var mystiska. När han såg en sån, då reste han ragg, och vid vissa tillfällen morrade han också lite…. åt sin egen spegelbild.  



Alla halvtama fåglar som spatserade omkring bland alla människor, dom gillade han. Dom var nog det absolut mest spännande på hela utflykten tror jag. Dom höll sig oftast på ett avstånd av ett par meter bara, och som sagt… Jippie var helt fascinerad.

    

Och när vi satte oss på en bänk och smaskade i oss en glass så satt han lugnt och stilla vid mina fötter, och när glassen var slut och han käkat upp det sista, då la han sig ner och tittade sig omkring.  


De två terriers som ilsket skällande gjorde ett utfall mot honom blev utskällda tillbaka. Och det där är väl kanske en sak som jag är lite kluven till… när en hund gör utfall och skäller på honom, då svarar han direkt..… skitförbannad.   Gör kanske inte så mycket idag, men han lär ju inte vara en liten valp hur länge som helst.


Men de hundar som inte brydde sig om honom, dom brydde inte han sig om heller.


Över huvudtaget var han relativt ointresserad av både folk och omgivning. Han var mest intresserad av att undersöka alla dofter som fanns på marken och runt alla lyktstolpar.


Och det stämmer bra med det jag sett av honom hittills… det är i alla lägen nosen som i första hand styr honom.


Häromdagen när jag tvättade i tvättstugan och sprang fram och tillbaka dit, så slank han ut genom grinden i ett obevakat ögonblick. När jag då vänder mig om för att ropa på honom så ser jag honom, med nosen i marken, följa mitt spår bort mot tvättstugan i ett rasande tempo. Och det trots att jag stod på uteplatsen som han precis hade ”rymt” ifrån.



Ja, Storgatan här i stan är i alla fall väl avsökt av lilla Jippie nu, och trots att vi trampade omkring bland allt folk i över en timmas tid så var det med pigga tassar han travade tillbaka till bilen igen.


Så jag tänkte att vi kör väl en stund till då, och så ringde jag en bekant som bor på tredje våningen i ett flerfamiljshus och frågade om vi fick komma och hälsa på en stund, och det fick vi.


Två långa svängda stentrappor med ganska så höga trappsteg….

Nej, sa Jippie, där kan jag inte gå… jag vill inte alls det med mina små ben.

Jodå, sa matte… kom nu så går vi…. Och efter lite lockande så klev han iväg, trappsteg efter trappsteg, och på småbarns vis med ena benet först hela tiden.


Väl uppe på tredje våningen så blev det lite godis och lite vila medan matte fick kaffe, och trots att det var första gången Jippie var hemma hos någon annan så skötte han det hur snyggt som helst, efter att ha kollat runt lite så la han sig till ro vid mina fötter och somnade.


Och efter en stund var det dags att gå hem och då måste man ju klättra nerför alla trappstegen. Inte så lätt för en liten valp, två gånger snubblade han och ramlade omkull, men han tragglade på och vi kom helskinnade ner.


Nästa gång vi kommer till den där trappan är säkert de andra hundarna med, och dom rusar ju uppför i rasande fart… ska bli kul att se hur Jippie gör då.


Hade jag velat göra det enkelt för mig hade jag tagit med Salza idag, men jag tror att valpar mår bra av att få uppleva saker och ting på egen hand ibland också. Även om Salza är en fantastisk förebild i såna här lägen, så är det nog nyttigt för Jippie att skaffa sig erfarenheter på egen hand.


Men jag såg något som gjorde mig lite betänksam…. En ung kille som hade två hundar med sig. Två ganska så stora hundar av nån sorts staffe-typ, jag gissar att dom kanske vägde nånstans runt 30-35 kg vardera.


Dom uppförde sig inte alls illa på något vis, men det som gjorde mig betänksam var att han hade fäst båda hundarnas koppel i ett flexikoppel. Han hade alltså varje hund i ett ca 2 m långt koppel, och handtaget på kopplen satt sedan fast i haken till ett flexikoppel. Även när han hade flexikopplet helt ”uppdraget” så hade alltså hundarna ca 2 m koppel att röra sig i…. och vad som skulle hända om dom båda två fick för sig att dra iväg åt nåt håll med all sin kraft, det är ju inte så svårt att föreställa sig.  


Just dom hundarna behöver ju inte alls vara arga eller farliga på nåt vis… dom gick visserligen i sträckta koppel men brydde sig t. ex. inte om Jippie… men vi vet ju att den typen av hund oftast är lättprovocerad. Så vad händer om dom möter en hund som mopsar upp sig och uppträder provocerande? Som de där två terriers som gjorde utfall mot Jippie t.ex Har husse verkligen kontroll över sina hundar då? Det kändes nog inte riktigt så...… 

   

Ja, det var synd att jag inte kunde ta några kort idag. Det fanns många tillfällen då det hade varit kul, men kopplet var ju inte så långt att jag fick till nåt avstånd och kunde ta kort. Och Jippie var inte alltför pigg på att komma alltför långt ifrån matte heller, kopplets längd var precis lagom långt när nåt var intressant.   


Nästa gång vi är på utflykt på egen hand och tass, så ska vi leta upp ett hus med hiss tror jag, sånt brukar vara spännande.   

   

   

   

Skapa flashcards