Tedsams blogg

Alla inlägg den 4 juni 2013

Av tedsams - 4 juni 2013 10:21

Såna har vi gott om här i huset. Det tog nog bara 1 timme sedan Jippie kommit in i huset så hade han hajat grejen. Nu sitter han blickstilla ihop med de andra och väntar troget på sin lilla smakbit när vi äter. 


Fast dom sitter inte och dreglar vid bordet hela tiden vi äter, dom ligger under bordet medan vi äter, sedan kommer dom tassande när det hörs att vi ätit färdigt, då vet dom att det vankas en liten smakbit var. Och sedan säger vi bara "nu är det slut!" och visar två tomma händer, då lommar dom direkt iväg och lägger sig igen.  Och även det lärde sig Jippie hur snabbt som helst...  "nu är det slut!" funkar till 100% på honom också. Och det gäller även om vi leker med något, "nu är det slut!" och två tomma händer, betyder då:  nu slutar vi leka... och det funkar kanonbra i den situationen också.   


Det finns en annan sak som Jippie också är suverän på.... och det är när jag säger "lägg dig och sov!". Han sover ju i min säng tillsammans med Salza, men hela första delen av natten ligger han i sin säng eller på golvet. Och det är aldrig några diskussioner om det. När Salza o jag lägger oss i sängen, då står han på golvet och tittar på oss. Lägg dig och sov! säger jag då, och då tassar han till sin säng och kurar ihop sig och somnar. 


Det svider lite i hjärtat på mig då, men det är så himla skönt att få ha i alla fall halva sängen för sig själv en liten stund så jag förhärdar mig  men sen lyfter jag upp honom i sängen mitt i natten nån gång när han ber om det, och då tar han minst lika stor plats som Salza. Tur att jag är så pytteliten så att jag själv inte tar så stor plats 


Men "lägg dig och sov" funkar i andra sammanhang också när han ska hålla sig lugn...  det får bara inte vara just den stunden så han grips av nån av sina vansinnesraider... då är han totalt döv.   


Han var ju med när jag hade kurs förra veckan, han och Salza. Och jag kan väl inte säga att jag är speciellt varken stolt eller nöjd med hur han uppförde sig när han väntade i bilen medan vi jobbade med kurshundarna, men inne i klubbstugan sedan så funkade det där med "lägg dig och sov". Då sträckte han ut sig på golvet hos Salza och somnade... fast det kanske var av ren utmattning förstås....   

 


Men jag minns ju hurdan Salza var när hon var valp, i bilen alltså. Jisses vilket liv det var om jag lämnade henne där... hennes protester hördes säkert minst 5 mil runt omkring. Fast det var bara i hundsammanhang.... på t.ex köpcentrats parkering funkade det hur bra som helst, men så snart vi kom till en hundklubb så skulle hon med ut. Men det rättade ju till sig, så det finns nog hopp för Jippie också.    


Igår fick jag försöka trötta ut honom med lite träning här hemma. Det spöregnade på förmiddan så det var ine så lockande att gå ut, men han var sjövild och de andra hundarna och husse var minst sagt less på honom...   


Jag hämtade en liten apportbock och klickern och så tränade vi lite på att han skulle gripa apporten. Vi har tränat det där förr, då med en vittringspinne (eller spårpinne eller vad ni nu vill kalla det) så han hade lite hum om vad jag ville att han skulle göra, så det gick finfint.   


Sedan tränade vi på snabba lägganden, och det kan han kanonbra nu.    Han kan det så bra så jag ska faktiskt lägga till ett kommando där nu. 


Men det var ju inget nytt och inget svårt för honom, så han verkade inte speciellt trött när vi var klara, så jag fick hitta på nåt annat också då. Så vi kollade av att han kom ihåg att räcka vacker tass, och det gjorde han, och sedan så tränade vi på sitt. 


Sitt kan han ju förstås så där spontant, men nu tränade vi på sitt från liggande, och så tränade vi på att han verkligen ska backa ner när han sätter sig, även från stående.  Och om jag inte sett alldeles fel så har han spontant det sättandet i sig... att han backar ner alltså. Jag ska granska hans spontana sättanden idag och se om jag har rätt eller fel där. Jag är lite osäker på hur han gör när han sätter sig utan att nån påverkar honom till det, men jag tror att han gör så då också. Och jag tycker förstås att det är himla bra om det nu är så...   


Idag har jag en massa papper att gå igenom, och en massa beställningar att göra inför klubbens rallylydnadstävling i juli, och sedan i kväll är det möte i bostadsföreningen här, så den här dan lär väl gå den också. 


Men vet ni.... ibland så tycker jag att jag haft Jippie så länge redan, och inte har vi tränat speciellt mycket alls. Visst är man lite knäpp när man tänker så när man har en valp som är 14 veckor?   


Antagligen tänker jag på hur det var när Salza var liten, då var jag väldigt ambitiös, men då var det så enkelt när vi hade en trädgård där det fanns gott om plats och utrymme för diverse aktiviteter. Nu måste vi gå nånstans om vi ska träna sånt som inte kan tränas inomhus (t.ex. inkallning), och då blir det inte av på samma sätt. 


Men när det gäller inkallning så har jag faktiskt börjat tänka höger där också. Ibland (inte så ofta) när Jippie kommer galopperande när jag ropar på honom, så visar jag på att han ska sätta sig vid min vänstra sida, och det händer faktiskt att jag visar in honom på höger sida ibland också, det är väl himla duktigt av mig, eller? 


Tänkte att jag kanske skulle slippa de där problemen med högerhandling som jag nu har med Salza.... så det gäller att även börja tänka höger i (nästan) allt vi gör nu då   


Ähh... slutbabbblat för idag.... Ha en bra dag!!   





Ovido - Quiz & Flashcards