Tedsams blogg

Alla inlägg den 8 maj 2013

Av tedsams - 8 maj 2013 09:13

Ja, inte gentemot mig, om nu nån trodde det   utan när det gäller Jippie. Enligt husse är han unik på alla de sätt... ja på alla positiva sätt alltså. Jippie har charmat honom totalt....


Och Jippie är verkligen en glädjespruta.... det bara strålar av livsglädje omkring honom när han skuttar runt och terroriserar oss andra. Och han terroriserar verkligen de andra hundarna....  Ibsen säger inte ifrån, det har han inte gjort på hela tiden. Salza har ju sagt ifrån flera gånger, men när Jippie är leksugen verkar hon ha svårt för att bita ifrån sig. Då går hon bara undan när han blir jobbig.... och han följer efter. Ibland lägger jag mig i och säger åt honom, men egentligen vill jag att Salza fixar det där själv. 


Än så länge räddar sig både Salza och Ibsen upp i husses säng när det blir för jäkligt, men det är ju bara en kortvarig frist, snart tar han sig upp där också. 


Han har vuxit "jättemycket" nu. Alla grannar ser det, och nu ser faktiskt jag det också. Och trots sin sprudlande livsglädje och sina stollryck så tycker jag att han är en samlad kille. 


Det som husse är mest imponerad av, är att Jippie är så duktig på att sitta och vänta på sin tur i olika sammanhang. Och han är duktig på det....  att sitta och vänta alltså. När de andra t.ex går ut på morgonpromenaden så vill han ju följa med, men det får han inte. Då sitter han hos mig i hallen och tittar på de andra när de gör sig i ordning. Han protesterar lite ibland, men han sitter där hos mig. Nån gång gör han ett försök att springa fram till dom, men det räcker med att jag säger Nej, och petar lite på honom så sätter han sig igen och sitter stilla där. 


Och när dom ska äta så har han inga som helst problem med att sitta stilla medan först Salza får sin mat, och sedan Ibsen... och sedan till sist lilla Jippie. 


Han är väldigt "lättstyrd" eller hur man ska säga. Han vet vad Nej betyder, och han går och lägger sig i nån av sina bäddar när man säger åt honom att han ska gå och vila... om han inte är jättepigg, då funkar det förstås inte.


Och han har lärt sig att när jag går ut med de andra hundarna så ska man gå till husse och lägga sig i Ibsens säng och vänta där. Till att börja med så sprang han omkring och ylade och grät när vi gick ut, men nu är han tyst och lägger sig och väntar tills vi kommer tillbaka igen.


Han är som sagt oerhört lättlärd/lättstyrd, men det är ju en baksida på det också... han självlär sig massor av saker, både bra och mindre bra grejer.... men det är ju sånt man får på köpet så att säga.


Det vi behöver göra nu är att träffa folk. Vi går mest här hemma, och så ute i skogen ibland, men det blir dåligt med människokontakter.  Hade lite planer på att åka till  klubben nån dag, där finns alltid hundvant folk, men så var det ju det där med bilen som står på verkstan just nu då... 


Och jag hade tänkt att han skulle få följa med och titta på när jag har kurs också, men hittills har det ju varit för kallt på kvällarna. Idag hade det gått bra, men idag är ju kursen inställd eftersom jag inte tar mig dit utan bil. 


Jaja, det blir väl fler tillfällen hoppas jag, men veckorna går fort. 


I morgon är det Kristi Himmelfärdsdag, vår gamla "cockerlägerhelg". Jag tänker alltid på det när den här helgen kommer, det var en rolig period i livet. Men helgen ligger tidigt i år, här uppe har inte våren kommit igång fullt ut ännu, den ligger i startgroparna kan man säga.... 


Antagligen får jag väl inte min bil förrän efter helgerna nu, det är  lite tråkigt för det är fint ute i naturen nu och det vore trevligt att göra nån liten utflykt ut i buskarna om det blir fint väder. 


Men vi har ju som tur är våra uteplatser där lilla yrvädret Jippie kan springa av sig lite energi, och vi kan sitta och lapa lite sol. Och sen har vi ju inte så våldsamt långt till skogen heller, fast för Jippie är det för långt att gå. För hans del får det i så fall bli närmsta lilla skogsdunge, och det lär väl räcka det också skulle jag tro, det är mycket att upptäcka ute i buskarna för en liten valp. 


   

   

    




Skapa flashcards