Tedsams blogg

Alla inlägg den 3 maj 2013

Av tedsams - 3 maj 2013 09:39

Man tycker kanske inte att en liten valp kan göra så stor skillnad, men tiden bara rusar iväg utan att man riktigt hinner det man tänkt sig. 


Fast det beror förstås delvis på att jag försöker passa Jippie så att han slipper kissa inne... vill gärna att han blir rumsren så fort som möjligt och då måste man vara på hugget och hänga med i svängarna.   


Men han är duktig där... igår låg han och sov i Ibsens bädd, vaknade och tassade målmedvetet till dörren, och när han blev utsläppt så kissade han, gick sedan direkt in igen och la sig och somnade om. Och flera gånger när vi suttit och tittat på TV så har han avbrutit sitt lekande och gått till dörren för att bli utsläppt... och där har han kissat.   


Men man får inte ägna sig åt nåt annat just precis i den sekunden då han går till dörren för då kissar han förstås inne... därav svårigheten att få saker och ting ur händerna.... har man hela tiden ett öga på Jippie så tar allting väldigt mycket längre tid än vanligt. 


Grannarna påstår att han växer med rekordfart, men det ser vi inte själva förstås. Men granskar jag honom lite så kan jag nog se att i alla fall benen har blivit betydlgit längre..   Han känns nog lite tyngre när man lyfter upp honom också... och det är ju bra. Husse tycker att han ska stanna i den storleken han är nu, men där håller jag inte riktigt med.  Han är visserligen söt som socker, det lilla pyret, men lite större vill jag nog att han ska bli.


Vi var ute och åkte bil häromdagen igen, men han gillar inte att sitta där bak i bilen tillsammans med Salza. Och Salza gillar definitivt inte att han sitter där och väsnas, kunde hon hålla för öronen så skulle hon göra det. Men han vänjer sig väl så småningom, hoppas både jag och Salza.   


Jag håller fortfarande på och försöker lära känna min nya hund, och det är inte alltid helt lätt. Han utvecklas ju hela tiden dessutom, man ser till och med skillnad i vissa saker från dag till dag nu när han är så liten, så det är inte helt lätt att få en bild av vad som finns bakom pannbenet på lilla Jippie. 

 

Och man ska väl inte heller vara så säker när dom är så här små. Risken är ju då att man bildar sig en uppfattning, hanterar valpen utifrån det, och sedan visar det sig att det där var helt fel.   

 

Det är nog smartare att ligga lite lågt och låta valpen visa upp sig i den takt den utvecklas, utan att lägga alltför mycket vikt vid vad som händer och sker.  

 

Däremot så är det där med vardagsuppfostran viktigt, det kan... eller ska...  man ju inte vänta med. Jippie är, liksom alla valpar, väldigt lyhörd och lättlärd. Och det ska man ju utnyttja till att "lära in" vissa saker som man tycker är viktiga. Veckorna 8-12 ska man utnyttja så mycket man kan... dom är viktiga. 

 

Fast jag har varit lite slö hittills.... får skärpa till mig lite där tror jag. Till helgen blir han 10 v, tiden går som sagt fort.  

 

Men äter man mycket mar så växer man fort... eller också blir man bara tjock och fet...   

 

   

   

   

 

Ovido - Quiz & Flashcards