Tedsams blogg

Alla inlägg den 15 mars 2013

Av tedsams - 15 mars 2013 18:00


Nedrans så kallt det är trots att vi är framme i mitten av mars.   Nästan 20 grader kallt på nätterna och även om det är strålande sol på dagen sedan, så är det KALLT i alla fall. Solen värmer ju inte speciellt mycket ännu.  

Och vi har mängders mängder av snö kvar, och lär väl ha så länge kylan håller i sig…. jisses så trött jag är på denna jäkla vinter.


Jag minns inte om jag berättade att jag var på gång att utbilda mig till rallylydnadsdomare? I vilket fall så insåg jag i sista stund att mitt eländes knä inte skulle klara av de intensiva utbildningsdagar som var planerade, och inte heller resan på 40 mil enkel väg… så jag ställde in det hela. Nedrans tråkigt, det hade varit skitkul… och så behövs det ju fler domare här uppe, det är en skriande brist på såna. Vi håller på och sliter ut den enda som finns…  


Det är klart att det finns fler domare att hitta söderöver, men det blir så våldsamt kostsamt när resorna blir på 30-40-50 mil…. enkel väg. Tråkigt när det är många tävlande och tävlingarna ändå inte ger nån direkt vinst… det är ju en hel del arbete för både oss ansvariga och övriga funktionärer, det vore kul om det också gav en liten inkomst till verksamheten. 


Jaja, det är som det är med det….  



I morgon ska jag i alla fall upp i ottan och kylan och åka 9 mil enkel resa till en annan brukshundklubb för att där utbilda mig till rallylydnadsskrivare. I rallylydnaden är det nämligen så att den som skriver åt domaren ute på planen måste vara auktoriserad… och skrivaren har också rätt till reseersättning och skrivararvode. Så det är alltid en besparing om man har egna funktionärer i alla fall till viss del. Men det gäller nog att bylta på sig rejält då, att stå stilla i flera timmar i denna kylan kräver väl nästan polarkläder. Här uppe är vi inte pjåskiga av oss, här kör vi utomhus i kylan och snöhelvetet…  



Vi (Timrå BK) har i alla fall en tävling med alla klasser nu i sommar (7juli), då hoppas jag att vi, bland alla andra, får besök av några riktigt duktiga mästarklass-ekipage så att vi får se dom ”live”. Vår tävling ligger så att det är sista chansen att bättra på eventuella SM-poäng, hoppas att det finns någon som känner att det skulle sitta fint med en fullpoängare inför SM och prövar lyckan hos oss. Dom kan ju också passa på att reka lite inför nästa år, då SM i rallylydnad går här uppe.  


Nog om det… hoppas det är liiiite mildare än –20 i morgon bitti i alla fall.



Idag blev det en promenad i grannkommunen, solen sken och där vi gick var snön fortfarande vit och fin. Fast jag hade nog föredragit barmark förstås….  


Doggsen var i alla fall lyckliga, dom fann lite gräs här och var vid buskar och snår, och dom undersökte noggrant alla dofter som fanns där.


Nu slöar i alla fall hela familjen en stund, och jag klurar på vad jag ska hitta för kläder till imorgon, kläder som gör att jag slipper frysa till en is-stod.  

   


     

Skapa flashcards