Tedsams blogg

Alla inlägg den 7 mars 2013

Av tedsams - 7 mars 2013 10:22


Och varför skaffar man sig då en spaniel som är en ras som ska trimmas/klippas, kan man fråga sig? Jo, det gör man för det som finns innanför pälsen, framför allt det som finns innanför pannbenet. Och så är de ju vackra att se på också… inte minst när de är nyfriserade….   


Fast Salzas päls är inte alls besvärlig på nåt vis, så det är bara jag som är lat eller vad man ska kalla det.   Det är egentligen mest på grund på min artros i händerna som jag tycker det är jobbigt, jag har allra mest ont i tummarna och pekfingrarna… och gissa vilka fingrar man använder när man klipper med en sax?


Men det är väldigt mycket lättare att sköta Salzas päls än vad det var med cockrarnas…. eller…. Samson päls var ungefär som Salzas, men de andra två var inte så roliga. När det gäller cockrar har jag en teori om att färgen påverkar hurdan päls dom har, men det kan vara helt fel förstås. Undrar om man kan säga så om springrar också? Nån som vet? Där finns det ju inte så många färger och färgkombinationer som hos cockrarna… men vem vet… svartvita kanske rent generellt har mindre päls än brunvita?   


Fast kikar man på utställningsbilder så har jag nog fel där… det finns pälsmonster i båda färgerna tror jag.

  

Ja i vilket fall så är det helt totalt fel med såna där läskiga pälsmonster som man ser ibland på utställningar. En springer är en jakthund som ska leta efter vilt i buskar och snår, ofta taggiga och täta och eländiga, och då kan man inte ha en päls som fastnar i riset eller blir full med skräp så fort dom kommer ut i skog och mark.   

  


Ibsen har ju också en päls som ska klippas/trimmas. Fast honom klipper jag med klippmaskinen, men det ska putsas och fejas med saxen både här och där på honom också….. fast idag tvättar jag i tvättstugan så hans frisering får vänta till i morgon… eller på lördag kanske. 

   

Näe, tacka vet jag boxrar… eller rottisar… i alla fall när det gäller just pälsvården.  

   

    





Ovido - Quiz & Flashcards