Tedsams blogg

Alla inlägg den 1 januari 2013

Av tedsams - 1 januari 2013 12:02


…. och än så länge kan vi bara till största delen gissa vad det nya året för med sig. Och det är väl tur att man inte kan se in i framtiden, lika bra att inget veta.  


Men önskningar och förhoppningar kan man ju ha förstås, det har vi väl alla antar jag. En del av oss har säkert storslagna förväntningar, medan andra kanske nöjer sig med att allt helst bara ska gå sin gilla gång utan alltför många förändringar.


Och oavsett hur ni tänker så hoppas jag att det nya året blir exakt precis så som ni önskar och vill, och att alla sorger och bekymmer håller sig långt borta.  


För egen del har jag stora förväntningar på nåt alldeles speciellt roligt, men det är väl inte alls säkert att de önskningarna infrias. Kunde man själv råda och fixa och dona så att det blev som man ville vore det inga problem, men så funkar ju inte livet.  


Fast i slutet av det här året blir jag pensionär.. jisses!… , då ska jag väl kanske leta fram gungstolen och stickningen och ägna mig åt att sitta där och sticka till barnbarnet. Fast jag känner mig inte riktigt så gammal ännu, det känns som att det var alldeles nyss som jag var… om inte 18 år…. så i alla fall kanske bara 35-40….  


Jaja, skit samma…. åldern kan man inte göra något åt så det är inget att tjafsa om. Den mest akuta önskningen just nu är i alla fall att mitt knä rättar till sig lite, men det är ju svårt att påverka förstås. Jo då, liiite kan jag kanske påverka, men inte fullt ut… och det där som man brukar säga när man börjar bli till åren… ”det är inte så svårt att bli gammal bara man får vara frisk” det blir mer och mer sant ju äldre man blir.


Men med tanke på pensioneringen… jag slutade att jobba för 10 år sedan när jag flyttade hit… det är inte att rekommendera med tanke på den framtida pensionen. Men det är inte heller nåt jag kan påverka nu, och för 10 år sedan låg pensioneringen lååångt fram i tiden. Men som man bäddar får man ligga heter det ju…

  


På Salzafronten innebär det nya året mer rallylydnad hoppas jag. I maj har vi tänkt debutera i avancerad klass, och det ska bli himla spännande.  


Det är ju inte nog med att vi måste behärska högerhandling, både Salza och jag, utan det blir också mer att hålla reda på i banan. När övergår det till högerhandling och när återgår det till vänsterhandling? Såna saker som en gammal förvirrad hjärna lätt kan blanda ihop och röra till, tillsammans med alla skyltar och alla svängar och krokar som finns sedan tidigare.  


Den som lite föraktfullt rynkar på näsan åt rallyn kan ju prova på en bana i avancerad klass och mästarklass så får vi se vad dom tycker sedan.  


Men vi får nog snart börja träna, lilla Salza och jag. Salza är lättlärd som sjuttan, hon lär sig lätt som en plätt bara hon får träna, men när det gäller matte är det annorlunda. I nästan 50 år har hon enbart jobbat med hunden på vänster sida, nu ska hon plötsligt lära sig att hantera hunden på höger sida…. jag måste tillstå att jag blir lite imponerad av mig själv om jag fixar det.  


Det ska bli spännande att se hur det hela utvecklar sig i alla fall. Ett nytt år innebär alltid överraskningar… ibland bra och ibland dåliga… det är bara att haka på och göra det bästa av alltihop.  


Vi önskar er i alla fall en god början och en minst lika God fortsättning på det nya året!   

   

 

   


   



Skapa flashcards