Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 28 december 2012

Så annorlunda allting blir hela tiden

Av tedsams - 28 december 2012 13:28


Har ni aldrig haft den där känslan av att ni vill stanna tiden en stund? Några år eller så…    Inte för att bli yngre, eller för att undvika att bli äldre, utan mer för att stanna utvecklingen lite.


Allting förändras ju hela tiden, och tekniken gör ju att vardagen för oss alla hela tiden innebär nya saker.

Nu gillar jag teknik och teknikprylar så jag klagar inte på den delen i sig…. men utvecklingen går på nåt vis för fort framåt. En dator eller en mobiltelefon som köps idag är gammal till midsommar…. och det är ju bara en liiiten del av all den teknik vi omger oss med. Ni som har barn och ungdomar känner väl av det här ännu mer antar jag…. och jag tycker inte att det känns bra att felfria saker ska bytas ut efter mindre än ett 1 år.   

   

När jag köpte ny spis till min lägenhet i Alingsås, så frågade säljaren hur länge jag haft den gamla spisen. Tja… sedan husen byggdes, sa jag… i drygt 20 år. Ja så länge kan du inte räkna med att dagens spisar håller, dom är inte gjorda för det… högst 8-10 år kan du räkna med, svarade han då.


Och förr var såna saker som spisar och kylar och liknande saker kapitalvaror. Dom kallas kanske så nu också men dom lever definitivt inte upp till det. Dom är inte gjorda för att hålla länge… Men å andra sidan så har folk så gott om pengar nu för tiden att dom byter såna saker bara för att det finns det som är snyggare och roligare. Inte kul tycker jag…. eller också är jag väl kanske bara avundsjuk…  

    

   

I alla fall så har ytterligare ett år snart gått, och det kan gärna få försvinna i fjärran, det har inte varit nåt sånt där aktivt roligt pang-år direkt.


Och det kan ju bero på att jag börjar bli gammal och trött kanske… eller också beror det på att jag inte är tillräckligt gammal och trött ännu, utan bara har tråkigt helt enkelt. Det kanske är läge att tänka på att man får så roligt som man gör sig…. men det är inte alltid så enkelt det heller.   


Kanske mitt knä-problem gör det lite extra jobbigt just nu, mitt uppe i snö-eländet och så…. och jag blev ju inte gladare över att häromdagen få veta att jag inte längre kan få Voltaren eller Diklofenak utskrivet mot smärtan. Det är det enda som hjälper när det är som värst, men tydligen har Läkemedelsverket gått ut med varningar till vårdcentralerna och rekommenderat dem att inte skriva ut den medicinen annat än i undantagsfall. Och jag är tydligen inget undantagssfall…


Fast å andra sidan… dumt att envisas med en medicin som tydligen ger allvarliga biverkningar… men det är jäkligt skönt att vara smärtfri nån gång då och då. Jaja, skit samma… förmodligen överlever jag trots allt. En läkare sa en gång för länge sedan till mig att… ”man dör inte av att ha ont”…. och det är ju förstås sant.

  

    
Nej, nu ska doggsen promeneras och husses tidning inköpas. Köpte dubbar till skorna för ett tag sedan och dom behövs nu. Snöröjningen på gångvägarna är bra nu, men då blir det halt istället… men bättre det än att behöva pulsa i snö hela tiden.   


Men jag måste säga att jag är imponerad av alla de joggare som man ser ute även nu… de springer lika avslappnat som om det vore barmark, de måste ha himla bra skor.

    

Hoppas ni har det bra i vintermörkret och snön….      

     

     




 
 
Hanna

Hanna

28 december 2012 13:41

Klart man inte dör av att ha ont, men man blir fan så tjurig ;)

http://kennelblagul.blogspot.se

tedsams

29 december 2012 07:34

Exakt så... ;)

 
Rudi o matten

Rudi o matten

28 december 2012 13:57

Joggarna har ice-bugs, även jag har ice-bugs, utan dem skulle jag inte komma någonstans på glansisen. Men med dem på älgar jag fram som om det vore barmark ja!

http://www.bmwsfotoblogg.blogspot.com

tedsams

29 december 2012 07:34

Ja, det är nog lösningen antagligen. Lite för dyrt för mig tyvärr, men jag får köra med andra billigare lösningar, det går ju det också även om det inte är lika bra.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Skapa flashcards