Tedsams blogg

Alla inlägg den 23 september 2012

Av tedsams - 23 september 2012 20:19

I morgon bitti vid 8-tiden dyker det upp en snickare här. Han ska riva upp och lägga om golven i hallen och köket, och så ska han riva ner en ful panel på väggarna i hallen och sätta upp en ny. Och sen ska han byta ut alla innerdörrar och dörrkarmar och sätta upp lister och allt sånt som hör till.


Gissa om det kommer att bli struligt…? Det är aldrig kul att ha sånt där på gång när man samtidigt ska bo mitt uppe i alltihop. Och tänk så mycket skräp det ska bli att ta vara på…. usch….   


Hoppas att det inte blir alltför dåligt väder nästa vecka i alla fall…. det är lite enklare om det är torrt och fint utomhus.


Men det är morgondagens bekymmer det….. eller… nästa veckas bekymmer kanske man ska säga. Tur att vi vet att han är en jäkel på att jobba, den där snickaren…  

   

  

Idag har jag och rallykompisen haft kurs igen, och sånt är ju alltid kul. Dom är duktiga, kursarna…. ett par av dom riktigt duktiga till och med. Och det är så himla kul när man direkt kan se att det är någon som har jobbat och gjort framsteg sedan förra gången.  


Hoppas att dom själva tycker det är lika kul när dom ser förbättringen, men det tror jag ju att dom gör.

  

    
På klubben är det alltid väldigt mycket aktiviteter på gång, och det är ju kul. Det är i högsta grad en aktiv klubb med massor av utbildningar och av olika slag. På det kommer tävlingar av olika sorter och slag, och inte minst alla mental-aktiviteter som går av stapeln i stort sett varenda helg/vecka.  


OBS! nu att jag sa att det är bra med mycket aktiviteter, av allehanda slag. Det som är mindre bra är väl att vi har ett begränsat utrymme att samordna allt det här på. Men för det mesta fixar det sig med lite god vilja…

  

   

Nåt som däremot inte är bra är att vuxna människor slutar att vara vuxna när dom kommer till såna ställen. Ja, till klubbhus och liknande…. till fikarum på jobbet och så.


Vi har ett kanonfint kök på klubben, bl.a finns där en diskmaskin. Den som inte orkar diska sin kaffekopp under vattenkranen när dom fikat färdigt, kan alltså bara ställa in den i diskmaskinen när dom går därifrån. Enklare kan det knappast bli….


I förmiddags när jag kom till klubben så var det fullt hus där…. och när jag skulle fixa fika till klursen så såg jag att diskmaskinen stod färdigdiskad, bara att plocka in i skåpen.


MEN… det var ett berg med disk på diskbänken, antagligen från dagen innan…. eller från morgonen, inte vet jag. Det hade varit aktiviteter där igår, och det fanns folk i stugan från tidiga morgonen idag, så jag vet inte vilka som var så upptagna att de bara hann trava smutsigt porslin i stora högar på bänken.


Alla hade tydligen så knappt om tid att ingen enda hann plocka ur diskmaskinen, utan man tog ut de diskade fikamuggarna bara, och lät allt det andra vara kvar i diskmaskinen. Sen ville väl ingen sätta in sin smutsiga mugg i maskinen (tack för det i alla fall!) utan man byggde ett berg på diskbänken istället. Den som sedan, när vi kom, ville ha en ren mugg att dricka ur fick ställa sig och diska.  


Jag vet inte jag…. även om ingen har det uttalade ansvaret för att göra just den sysslan den dagen, så är vi väl alla vuxna och kan ta lite ansvar ändå kanske? Det tog bara nån enda minut för mig och kompisen att plocka ur resten från diskmaskinen och röja av på diskbänken och plocka in den smutsiga disken i maskinen. Vem är så upptagen att han/hon inte kan offra dom minuterna???

    

Fast det skulle ju inte behövas alls om var och en fixade sin egen disk förstås….

   

Kanske ser det ut så där hemma hos folk också??? Kanske det bara är en enda person i varje hushåll som håller rent på diskbänken och tar ansvar för att det finns rent porslin när det behövs, och kanske den personen aldrig är på klubben?


Men ni vet… så där är det ofta i fikarum på jobbet också…. alltid finns det några som tror/tycker att nån annan ska ta hand om det där. Olika klämkäcka lappar brukar florera på såna ställen… ”Din morsa jobbar inte här, så plocka bort efter dig!” t.ex

   

Men det är dålig stil tycker jag…. slafsigt…. noll ordning o reda…. Sen må dom vara hur duktiga som helst på att träna hund, slafsiga och slarviga och icke-ansvarstagande har de i alla fall avslöjat att de är.   

  

Ja, skit samma…..

   

   

Vi slapp i alla fall regn på kursen idag. Det regnade innan det var dags att starta, men sedan höll det upp. Jag har ett litet avtal med vädergudarna, och det går ut på att dom låter bli att släppa på regnet just då, och just på det stället jag ska ha kurs…. Kanonbra!!!   


Fast det är ju lite vågat att säga så nu i hösttider… men jag får väl lita på att dom inte sviker mig denna säsongen heller.

  

  

Men nu får det vara slutbabblat för idag… i morgon bittida väntar ett problem... att flytta köksmöblerna… nånstans. Och nånstans är just.... nånstans, för inte finns det plats för dom i nåt annat rum.


Vi har bland annat ett stort, bra köksbord…. Men det går liksom inte att fälla ihop…. Och den tomma yta som finns där det skulle kunna få plats, där måste det vara tomt, för den vägen ska vi släpa ut allt skräpvirke som ska slängas.


Jaja, det löser sig säkert, det mesta gör ju det….  

    

     


Ovido - Quiz & Flashcards