Tedsams blogg

Alla inlägg den 15 september 2012

Av tedsams - 15 september 2012 09:42

…. utom korven för den har två… så heter det väl om jag inte minns fel.   Och det är väl tur att man kan tänka på det ibland när saker och ting verkar ändlösa och tråkiga/jobbiga.


Men i går gjorde jag i alla fall klart den där hemsidan som jag skulle uppdatera. Det tog ett antal timmar, många bilder och många stamtavlor och mycket text… och så länkar åt alla håll och kanter.  


Det är ju liksom det där med alla länkar som är lite jobbigt för min gamla dimmiga hjärna. Att hålla reda på hur man har det…. och få till allting rätt. Men nu är det som sagt gjort…. hip hip hurra för mig!!!! Hoppas att det tas väl emot i andra änden också…  

   

     

Igår blev det ingen långprommis… men i förrgår var vi däremot ute i flera timmar och traskade runt och letade checkpoints…. i Timrå. Jag saknar ofta våra gamla trakter, det är trevliga omgivningar för hundpromenader, och nära till Indalsälven för mig som gillar att vara nära vatten när jag är ute och går.

     

 

    


Men, som jag sagt tidigare, jag är nog värdelös på att lokalisera de där pinnarna. Jag hade Runkeeper på medan jag gick, och det är ju lite kul att efteråt kunna se hur länge jag har irrat omkring på ett par ställen innan jag hittade markeringen.   Man tycker inte att det ska vara så svårt, men på vissa ställen är det det i alla fall….. men 35 minuters irrande på ett litet, mycket begränsat område, är nog mitt personliga rekord tror jag. 

  

Jag tog ett par av de svåraste (svarta) markeringarna utan några större problem, men snöade in totalt på ett par röda, som ska vara snäppet lättare att hitta. Men skam den som ger sig….

   

    

Idag är det DM i rallylydnad här i distriktet…. och vi kan inte vara med.   Dagen är inbokad för annat och det är ju lite synd. Men det är hyfsat många anmälda, och det är ju kul. Fast det finns ju vissa klubbar som inte är med alls förstås... trots att det finns en hel del tävlande där. 

    

Jaja, jag kan ju inte klaga på att andra inte ställer upp när jag inte själv deltar….

   

Hoppas det går bra för dem som är med i alla fall…. ska bli kul att se vem som blir distriktets allra första Distriktsmästare i rallylydnad. Jag har min aningar, men dom tänker jag inte avslöja….   

    

    

Och så går SBK:s första officiella Rally-SM av stapeln den här helgen också…. i mina gamla hemtrakter. Tånga Hed i Vårgårda, nån mil utanför Alingsås, är en kanonfin anläggning för hundaktiviteter. En gammal militärförläggning där man nu har konferensutrymmen och vandrarhem och stora fina gräsytor blandat med lite annan natur.

   

På den tiden jag jakttränade Samson   var vi ofta där och tränade… fina fält och många täta buskage som var ypperliga för sån träning.   

    

    

Och när jag ändå är inne på hunderiet….


Tänk så många olika grupper för hundfolk det finns på FB. Jag är medlem i några av dom, fast jag läser mest bara inläggen, är inte speciellt aktiv själv. 

   

Men man får en hel del att fundera på när man läser olika kommentarer. Och som vanligt så blir jag förundrad över att så många som har hundar, och som verkar så aktiva, är så okunniga om hur en hund fungerar.

    

En undran som osökt infinner sig är vad sjuttan dom lär sig på alla dessa kurser som dom ständigt deltar i…?


Men dom skriver om sina ”problem” och dom har frågor och funderingar… som är så elementära att man tror att alla som har en hund känner till svaret på de där funderingarna. Men det är väl bara i den bästa av världar det är så förstås….   

   

Kanske är det rent av så att dom upprepar sina frågor och funderingar gång på gång i väntan på det där undergörande ”knepet” som så många tror finns.

   

Jag fick en fråga från en hundägande granne för en tid sedan… ”har du något knep för att lösa det och det problemet?” löd frågan.


”Nej” sa jag… ”det finns liksom inga ”knep”, det är bara träning och träning som gäller.”


Vilket inte var det svar vederbörande ville ha.  


Nästa gång vi möttes så fick jag höra att ”det där som du inte kunde nåt knep för, det har jag fått råd om nu”.


”Jaha… så bra”… tyckte jag…. ”funkar det då?” Vilket jag redan, så snart vi möttes, hade konstaterat att det inte gjorde….


”Nej, det funkar inte så bra, men det var ett bra knep i alla fall….”


Ja, vad säger man….??? 


Kanske man ska säga att det är väl bra att inte alla är så jäkla resultatinriktade som vissa av oss är…. fast å andra sidan så gäller det för det mesta rena vardagsproblem och då vore det kanske bra om alla verkligen var ute efter att få ett så bra resultat som möjligt.


Skit samma…. inte mina problem. 

  

   

I morgon är det i alla fall kursstart för vår rallylydnadskurs. Tyvärr inte så många deltagare som vi hade önskat, men det är tuff konkurrens här. Lite synd att någon tydligen ser det som konkurrerande verksamhet, och agerar därefter. Vi borde kanske istället samarbeta för att sprida sporten ytterligare, men så funkar det tydligen inte.

   

Jaja… vi hundmänniskor är lite konstiga av oss….   

   

   
Och så ett jättehopp i tankarna...  till nåt helt annat….

    

Jag har alltid använt Internet Explorer som webbläsare, av gammal vana och slentrian mest. Och jag svär ofta över min trådlösa uppkoppling som ideligen krånglar…..   

  

Häromdagen ville Internet Explorer inte alls vara med… ”sidan svarar inte” var det svar jag fick stup i kvarten, så jag klickade in mig på Google Chrome istället.

   

Och jisses vilken skillnad…. till det bättre.   Där svarar minsann alla sidor, och det mycket snabbare än i Explorer dessutom. Det gäller bara att tänka om lite, men nån jättestor skillnad ur användarsynpunkt är det ju inte.   


Undrar vilken webbläsare ni använder???


    

Hoppas ni har en trevlig helg framför er…..    

   

     


Ovido - Quiz & Flashcards