Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 7 september 2012

Friska vindar….

Av tedsams - 7 september 2012 15:36

Det blåser friskt i dag också, men solen skiner och då ska man inte klaga. Fast jag gillar när det blåser, påverkas ungefär som hundarna då… blir lite upplivad och piggelin när jag är ute i blåsten.   

  

Fast idag blev det en cykeltur istället för en promenad. Men det är märkligt att det alltid blåser motvind i uppförbackarna, där skulle det behöva blåsa medvind tycker jag.   

  

Fast jag har gått långa bitar också, hundarna hinner ju inte nosa och snusa efter kanterna när vi cyklar, så vi har cyklat ibland och gått ibland. Sen att det märkligt nog blev så att vi råkade gå just där det var uppförsbackar, det var ju bara en lustig slump….   

   

  

Men jag har jobbat med Salzas "fobi" eller vad man ska kalla det. Hon har ju sedan ganska så lång tid tillbaka inte tyckt om att springa vid cykeln. Nåt har hänt, men jag vet inte vad…  hon håller sig helst långt bakom och ser ut som att domedagen väntar runt nästa hörn.   

  

Men idag fick jag henne att springa framför cykeln i alla fall (ja, lös alltså, i koppel håller hon sig ju vid sidan) fast hon såg inte ut att ha jättekul, men hon sprang där i alla fall.

  

Och jag fick henne till och med att vifta lite på svansen medan hon sprang lös…. och sen… när vi var nästan hemma… kom jag på grejen.   


Jag hade kopplat lös henne, men hade fortfarande Ibsen i koppel då jag såg några barn längre fram. Så jag struntade i att koppla lös Ibsen…. en stor svart hund som kommer i full fart utan koppel kan skrämma ihjäl det modigaste barn…. men jag lät Salza springa som hon ville ( en liten spaniel skrämmer sällan nån) och så drog vi iväg.

   

När vi passerat barnen så sa jag till Salza "nu kommer jag och tar dig!" och så trampade jag på… och nedrans vilken fart hon fick och så kul hon hade… hon for som ett jehu framför oss, svansen i vädret och öronen flaxade och hon sprang som en galning.

   

Med jämna mellanrum kikade hon bakåt på oss som kom farande i full fart efter, och så ökade hon tempot lite till…. jag fick trampa på rejält för att hinna med henne.

   

Vad folk som såg oss tyckte och trodde vill jag helst inte tänka på, men kul hade liten Salza i alla fall, och det var ju huvudsaken. Jag vill väldigt gärna få henne att komma över det-där-vad-det-nu-är som hänt i samband med cykeln.

   

   

Men jag har varit lite flitig för övrigt också idag. Har höststädat i vår lilla rabatt, och även på verandan. En full rågad skottkärra med skräp blev det trots att det är en hel del kvar som fortfarande blommar i rabatten. Jag har ställt undan det stora trädgårdsbordet och parasollen, slängt en del av blommorna och flyttat dit det mindre bordet som får vara vinterbord.

   

Nu är det en hel del blommor i krukor som fortfarande blommar fint, men dom vissnar väl efterhand nu.

   

           

Det är nästan frost på nätterna, och när det regnar så går det illa åt blommorna, men så är det ju när det blir höst.

   

Jag tog in den sista rabarbern och ska göra en paj sedan, och jag tog hand om alla gröna tomater och har provat på att sylta dom. Det har jag aldrig gjort förr så det ska bli spännande satt se hur det gick, dom är inte avsmakade ännu. Antar att dom blir godare om dom får ligga till sig ett tag…

  

Det där med syltade tomater är ett barndomsminne, sånt hade vi alltid när jag var barn. Det finns ju att köpa nu också, men det blir aldrig av att jag gör. Och det finns ju inte i alla affärer heller….

   

   

Nu ska jag så småningom laga middag, och göra rabarberpajen, sedan är det färdigt med nyttigheter här för idag.  Vi ska ju iväg och tävla imorgon, doggsen och jag, och då blir det inte så mycket nyttigt gjort här hemma, skönt att ha röjt av den del idag då. Det tar ju i stort sett hela dan när man ska tävla rallylydnad, i alla fall om man ska tävla i två klasser.  Fast nu är det på klubben här i stan och dit har vi 10-15 minuters väg så jag ska inte klaga….  

  

Det är årets sista chans för Ibsen att ta titeln RLD N och för Salza att ta titeln RLD F så jag hoppas att vi inte gör bort oss totalt.  Finns väl ingen anledning att tro det i och för sig, dom har ju skött sig snyggt hittills, men man vet aldrig.


Dessutom finns det ju en stor risk för att deras matte klantar sig, det är inte alls svårt att göra det när det gäller rallylydnad. Men det vore skönt att ha det där avklarat så att vi kan satsa framåt mot avancerad klass när våren kommer… för jag hoppas det blir en ny vår så småningom.  Fast då måste vi förstås överleva en vinter till också… usch….

    

Hoppas ni har en fin helg framför er…   

    

    

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Skapa flashcards