Tedsams blogg

Alla inlägg den 1 september 2012

Av tedsams - 1 september 2012 10:17

Vi har överlevt tapetseringen, och utan skilsmässa också tror jag.  Men det är inte kul att tapetsera kök… mängder av vinklar och vrår och småbitar överallt, klurigt när man valt en tapet som ska mönsterpassas.   


Fast egentligen är det kul att tapetsera, det blir ett så påtagligt resultat. Det är det där jäkla förarbetet med att riva ner gamla tapeter och slipa och sånt som är så tidsödande och dödstråkigt. Men jag har ju tagit emot kursanmälningar denna veckan också och suttit i telefonen i flera timmar varje dag. Och så ska hundarna rastas och middag lagas och det ena med det andra göras, det blir inga heldagar med tapetsering direkt.  Och lika bra är väl det, varken min eller Kurts rygg fixar det.       

    

Men nu är det klart, nu väntar vi bara på att snickaren ska få tid att komma och byta golvet i köket och hallen och sätta upp ny väggpanel i hallen…. och fixa till nya innerdörrar med karmar och foder och sånt.  

    

Det blir nog bra när det blir färdigt… ska i alla fall bli himla skönt när det är avklarat. Vi har sån tur att vi har hittat en snickare som är kanonbra. Jobbar och sliter som en galning…. och gör kanonfina jobb… och bara han får tid att börja här,  så kommer han att fixa det där på nolltid.   

   

   

Hunderiet har gått i stå den här veckan. Noll aktivitet förutom ett par promenader varje dag. Salza tittar lite konstigt på mig ibland, men hon har ju som väl är förmåga att koppla av när inget händer. Hon lägger sig och sover, så risken är väl att hon snart är helt totalt förslöad.   

   

Fast innan vi började tapetsera så började vi träna en ny grej. Hon är ju kanonduktig på att hämta namngivna saker, det har jag ju skrutit om här tidigare. Hon har många mjukisdjur som hon kan namnet på och där hon hämtar rätt sak när jag ber henne om det.   

   

Nu kom jag på att jag skulle lära henne skillnaden mellan ett par blåa och ett par blommiga foppatofflor.

   

   

Och vet ni att den där Salzan hon är så jäkla lättlärd så jag har aldrig sett maken.  Jag

är ju bortskämd med mina cockrar, dom var också enormt lättlärda, men Salza slår dom med minst ett par hästlängder.   

  

Redan andra gången vi gjorde den där övningen så kunde man tro att hon gjort det här massor av gånger.  Nu har vi haft ett uppehåll på några dagar när jag inte hunnit/haft lust att träna, men idag ska vi på´t igen….. ska bli kul att se vad hon kommer ihåg från förra gången.

   

Men hon har minne som en häst också…  jaja, jag vet….   men hon är ju världens åttonde underverk, lilla Salza.


Igår när vi var ute på promenad så knöt jag ihop hennes koppel till en boll och så släppte jag det på stigen bakom mig när vi gick genom skogen, utan att hon såg det.

   

När vi gått ett par hundra meter så stannade jag, vände mig åt det hållet vi kommit ifrån och pekade bortåt. Salza kikade på mig, och på stigen vi kommit, men jag såg ingen liten 10-öring som ramlade ner hos henne.  


"Kommer du inte ihåg", sa jag… "du ska HÄMTA något där borta"  och så satte jag mig på huk hos henne och fortsatte att peka åt det hållet vi kommit ifrån.

   

"Jaaaaa"… sa Salza plötsligt, "nu kommer jag ihåg…." och det syntes på hela henne att hon nu verkligen  mindes vad jag menade.  

  

Så jag sa HÄMTA en gång till och hon drog iväg bortåt, hon försvann i buskagen och var borta en stund, sedan såg jag henne komma igen….. i full galopp… med kopplet i munnen.


Den där övningen har vi inte gjort på många månader, men hon behövde inte påminnas speciellt mycket innan hon mindes. Och när jag såg henne dra iväg i full fart så ångrade jag att jag lagt kopplet så långt bort, jag var tveksam till att hon verkligen skulle springa så långt tillbaka när det var första gången på länge… men Salza förnekar sig ju aldrig.  


Och hon gillar verkligen den övningen, hon får springa i full fart, och hon får hämta något och lämna det till matte…. två saker som nog är det allra bästa hon vet.


   

Men idag regnar det… igen….    Tror inte att det blir så himla mycket promenerat idag, det blir nog mesta bara en rastningsrunda tror jag. Men jag ska i alla fall sysselsätta Salza lite inomhus, jag har alltid dåligt samvete när hundarna får ligga passiva hela dagarna, promenader oräknade då förstås.  Lite hjärngympa kan man ju kosta på sig, det kräver varken mycket tid eller mycket ork.


Hoppas ni alla har en trevlig… o-regnig… helg framför er!    

    

    

Skapa flashcards