Tedsams blogg

Alla inlägg den 22 augusti 2012

Av tedsams - 22 augusti 2012 13:17

Ibland blir man glatt överraskad…..    Sonen ringde för nån dag sedan och berättade att han var tvungen att börja använda glasögon….  och det var väl inget att bli så glatt överraskad över i och för sig…. men sen berättade han vad hans nya glasögon kostade… och det var en glad överraskning. Han får 2 par (andra paret till 50%) enkelslipade glasögon  med valfria bågar för 1.500:- ….   

  

Men den kedjan finns ju inte här i Sundsvall förstås… den finns i Umeå (25 mil) och i Gävle (drygt 20 mil) … men inte i Sundsvall.  

    

Men skam den som ger sig…. jag letade upp mitt gamla recept på glasögon, det som jag fick när jag köpte de glasögon jag har nu.  Och så mailade jag den där butiken i Gävle och bad dom säga vad ett par glasögon med dom styrkorna på glasen skulle kosta.   

   

Jag hade kikat på deras hemsida, men var osäker på hur jag skulle tolka det som stod där, och när jag ändå hade det där receptet kvar så tyckte jag att det var fiffigt att använda det nu då.

  

För 4 år sedan kostade mina glasögon 8.500:-, och dessvärre har jag aldrig trivts med dom… men det kan ju ingen annan än jag själv hjälpa förstås.   


I alla fall så fick jag blixtsnabbt svar på mitt mail från den där butiken. Och gissa…..

  

Dom tar 2.999:- för ett par kompletta progressiva glasögon… oavsett styrka… men  inkl. bågar och extra tunna glas, antireflexbehandlade och med repskydd. Synundersökningen tillkommer och kostar 299:-.    


Det betyder alltså att jag kan få ett par nya progressiva glasögon för 3.300:- istället för de 8.500:- som jag betalade för 4 år sedan här i Sundsvall. Och dom lär inte ha blivit billigare här i stan under de här åren….


När Kurt köpte nya läsglasögon för nån månad sedan kollade jag med den butiken vad nya glasögon till mig skulle kosta… dom hade extrapriserbjudande just då…. och vi hamnade på drygt 8.000:- för ett par kompletta glasögon… förutom synundersökningen.   

   

  

Ok då, säger ni nu då. Men du bor i Sundsvall och det här är i Gävle. Men jag kan lätt svischa ner dit i min lilla Fabian   , drygt 20 mil, ungefär 2 timmars körväg… eller…. jag kan ta tåget här i Sundsvall och kliva av i Gävle… kostar ca 250:- tur och retur. 

  

Visst går det åt en hel dag för att köpa glasögon i så fall, men om det innebär att jag sparar nästan 5.000:- så lägger jag gärna ett par dagar på det. Tid är ju det enda jag har gott om….   


Men visst är det märkligt att det kan vara så här enorma prisskillnader på samma typ av varor…

  

Fast… glasögon kan man ju inte välja bort, ser man dåligt så måste man ha glasögon, kosta vad det kosta vill. Och då kan förstås optikerna ta hur mycket betalt som helst. Frågan är väl kanske om det inte förkommer nån form av kartellbildning eftersom i stort sett alla glasögonkedjor ligger på samma prisnivå?  Förutom den här som jag skriver om nu då…..   

  

  

Jaja, vi får se…. jag behöver nya glasögon, men Fabian behöver servas, och han ska besiktigas snart, och pengarna räcker ju aldrig till allt man behöver göra så vi får väl se. Men nu känns det i alla fall som att det kanske på något vis finns hopp om nya glasögon i alla fall.

  

Förresten… jag kanske ska lägga ut en snyftare på FB om att jag behöver pengar till nya glasögon. Jag kan väl berätta hur jag famlar omkring utan att se ordentligt var jag sätter fötterna, ramlar och slår mig stup i kvarten, och går ofta in i lyktstolpar och är ständigt blåslagen eftersom jag inte ser saker som står i min väg. Och så kan jag inte ens läsa en bok för att mina glasögon är så dåliga… och inte kan jag se på TV heller…. … vem vet… nån kanske går på det, och kan andra tigga pengar så kan väl jag också.   

  

Nej… jag skämtar… men det förstod ni väl hoppas jag. 

   

Nu ska jag i alla fall tassa iväg ut med doggsen. Såg massor av hallon på ett ställe igår, men sen så regnade det hela eftermiddagen och kvällen så det finns ju risk för att dom är borta idag. Men jag ska gå dit och kika i alla fall.  Hallon är snällt mot ryggen, man blir lite sönderriven här och där, men man slipper böja sig ner för att plocka.   

   

    

Ovido - Quiz & Flashcards