Tedsams blogg

Alla inlägg den 19 augusti 2012

Av tedsams - 19 augusti 2012 17:24

Idag har vi gjort nåt som garanterat ingen av er gjort. Vi (Salza och jag) har använt 2 timmar och 20 minuter till att förflytta oss 7 km.  Och det var riktigt trevligt….   

Mulet och regngrått här idag, och så skulle jag till bibblan…. och då fick jag en idé….   

  

Jag tar Salza med mig och åker in till stan och checkar av de checkpoints som finns där, tänkte jag. För inne i stan finns det nämligen ganska så många att leta upp.


Sagt och gjort…. vid drog in till stan, Salza o jag.  Och så började vi vår utforskning av Sundsvall. Det blev en trevlig promenad….   

   

  

Vi har ju en å som går genom hela stan och vi följde den en lång bit och letade efter de checkpoints som fanns där. Och vi kikade på både ditten och datten under vår vandring.

  

Här är Salza avundsjuk på dom som hojtade och tjoade och hade kul i Himlabadets vattenrutschkana....

  

  

Vi kom så småningom till Mittunversitetet, där fanns det också en checkpoint…

   

   

Men det är ett vackert universitet… eller... omgivningen är vacker. Det ligger vid ett ställe som kallas Åkroken, och det är just så det är. Ån kröker hit och dit runt alla de olika byggnaderna som hör till universitetet…. 

  

 

    

Och sedan Salza både vadat i ån en stund, och sedan hittat en katt som gick att jaga, så bestämde hon på stående fot att hit skulle hon och studera när hon blir stor.   

    

    

Sen vandrade vi in mot centrum igen, hittade våra checkpoints på vägen, men gjorde av med en hel del tid genom att kika på olika byggnader och deras omgivningar.

    

En checkpoint fanns vid kyrkan, fast den var väldigt diskret.

   

   

Men där strosade vi omkring en stund för att kika på gamla gravar och jag fick dessutom en snabbtitt in i kyrkan genom dörrarna.  Fast Salza fick sitta utanför….. hur var det egentligen med det där att man får ta hunden med sig in i himmelen…? Till kyrkan lär dom inte vara välkomna i alla fall…    

    

    

Och sen kom vi in på "huvudstråket" i stan… och där vimlar det av drakar. Sundsvall kallar sig Drakstaden, och varje vår ställs det ut mängder av drakar nere i centrum. Det är företag och organisationer som alla har sin egen drake som symboliserar deras verksamhet eller deras ideologi….

  

Och bara för att ni ska se varför det tog så lång tid att gå 7 km så kommer alla korten här…. 


Först Giffarnas drake... stans stolta fotbollslag... (tror jag)

    


                       


Och nu när ni känner det som att ni helst av allt bara vill spy på drak-kort, så kan jag berätta att det här bara är en bråkdel av alla de drakar som finns uppställda överallt i stan.  Barnen brukar gilla dom skarpt, Salza var måttligt road….

   

Som avslutning en bild på ett av två lejon som vaktar en affärsentrë. De där lejonen påstås ha skrämt större delen av områdets hundvalpar, men som vanligt gäller det ju inte Salza.   Jag kommer ihåg att jag gick dit med henne när hon var liten, väldigt spänd på hur hon skulle reagera. Hade ju hört berättas om valpar som vägrade gå förbi, och valpar som skällde och reste ragg och alla andra varianter ni kan tänka er. Salza brydde sig inte ett dugg, och det gör hon fortfarande inte. Fast jag har faktiskt själv sett en vuxen hund som vägrade gå förbi, så tydligen finns det hundar som finner de där lejonen väldigt hotfulla.

  

      

Så småningom kom vi i alla fall tillbaka till bibblan där bilen väntade, och då fick Salza hoppa in i bilen och ligga där och vänta medan jag lånade några böcker.   

   

  

Men det är en njutning att ha med sig Salza på såna där utflykter.  Hon gick lös större delen av tiden, det var bara inne i själva centrumkärnan som jag kopplade henne. Och det var inte för att det behövdes, utan enbart för att ingen skulle reta sig på en lös hund.  Antagligen får man inte ha lösa hundar i centrum….

    

Hon är som sagt både trevlig och enkel att ha med sig, hon tassar på hur lugnt som helst oavsett var vi går och vad som händer runt om, hon snosar nyfiket överallt, men bryr sig inte om varken människor eller hundar man möter, och hon håller koll på mig och lyssnar när jag säger nåt.  Och när hon måste vara kopplad så går hon snällt vid min sida….   


Det var inte mycket folk på stan idag, men vid ett par tillfällen så kommenterade folk att hon satt kvar vid draken med jag gick några meter bort och tog kort.


Tänk att det är så lätt att imponera på folk….   sånt klarade hon av redan när hon bara var några månader gammal.

    

Fast Salza var bra sur efter ett antal poseringar. Varje gång hon poserat så får hon en godis… i vanliga fall. Idag hade jag glömt godiset hemma  ….. gissa vem som gjorde fula miner bakom ryggen på mig?

  

Så för att återställa mitt goda renommé så fick hon i alla fall en varm korv när vi kom till korvståndet på torget.

   

Nu snusar hon här under skrivbordet vid mina fötter. Kanske känner hon av vår promenad i sina små tassar, mina "tassar" känner i alla fall av de där 3 timmarna som jag har gått idag…. det blev ju en dryg halvtimma på bibblan för min del också.

   

Men så snart middagen är avklarad  och hundarna fått sin mat, så ska jag anfalla någon av de nylånade böckerna   . Hoppas att jag fick med mig i alla fall några som är bra….

   

     

     

   

Ovido - Quiz & Flashcards