Tedsams blogg

Alla inlägg den 24 juli 2012

Av tedsams - 24 juli 2012 15:49

Husse tyckte nog att den där evinnerliga hostan som jag har behövde få vara ifred, för han tog hand om alla promenaderna idag.  

  

Och ärligt talat så känner jag mig inte speciellt piggelin. Men på fredag är det meningen att sonen med sambo och lilla barnbarnet ska komma på besök, så då gäller det att jag är frisk.

  

Jag har rotat fram täcken och kuddar och sånt och hängt ut på vädring idag, extrasängkläderna används ju inte så ofta här i huset så dom behöver nog lite frisk luft innan dom ska användas.


Men det är ju lite tråkigt att det är 75 mil mellan oss… i bästa fall kan jag väl hoppas på att få se barnbarnet en gång i halvåret då… eller nåt sånt… men å andra sidan är det ju bättre än inget alls.  

  

  

Jag hade tvättstugan bokad i dag också, men det ändrade jag till i morgon istället. Hoppas att jag får sova i natt så att jag känner mig lite bättre imorgon.  


För övrigt har jag fördrivit tiden med att läsa ut en bok, men det är tråkigt att sitta och läsa tycker jag. Jag vill helst ligga och läsa, men då hostar jag ju mycket mer.


Och så har jag klurat på priser till vår rallylydnadstävling. Jag har förstått att det är viktigt med priser i dom sammanhangen., men eftersom jag själv inte bryr mig speciellt mycket om sånt så måste jag tänka om lite där.


Fast det var ju förnämligt att vinna en stor säck hundfoder förstås, det gjorde vi ju i Brunflo. Men sånt kan vi nog inte hoppas på att få till här, det tror jag inte.   


Fast det är ju egentligen inga problem med priser, jag vet precis vad jag skulle vilja köpa in och ge bort, men pengarna ska ju räcka till också.  Tänk att det där med pengar alltid ska vara med och strula till det….

  


Men vi har i alla fall många anmälda, max-gränsen är nästan nådd nu, och det är ju skönt.  Ska man ändå arrangera en sån där grej så är det ju kul om det kommer många deltagare. Jobbet är ju detsamma antingen det är många eller få, det är bara tidsåtgången som påverkas.

  

Men när det gäller hundtävlingar är det lika bra att reservera hela långa dan, det brukar i alla fall aldrig gå fortare än vad man planerat.


  

Och jag får göra comeback i tävlingssekretariatet efter mååånga år.  Jag tycker att sånt är lite kul…  men sedan jag flyttade hit upp för 9 år sedan har jag inte alls sysslat med sånt. Jag utbildade ett gäng tävlingssekreterare åt klubben, alldeles efter det att jag flyttat hit, men efter det har jag inte ägnat mig åt den biten alls.

  

Men vilken skillnad det är sedan datorerna kom till användning i de här sammanhangen.

   

Tänk på den tiden då man satt med skrivmaskin och karbonpapper och dubbla ex av protokollen och skrev dit alla uppgifter på hund och förare. Och dessförinnan skulle man ta emot och tyda alla handskrivna anmälningar… och sedan skulle man skriva alltihop igen, på resultatlistorna, och så skulle alltihop stå även på deltagarlistorna, och så skulle det skrivas PM som skulle kopieras och skickas ut i kuvert som man plitat namn o adress på.  

   

Och på tävlingsdagen satt man där med högar av papper, som man räknade och kontrollräknade, och allt skulle sedan föras över på resultatlistan… och under en vidrig period skulle det också föras in i varje hunds tävlingsbok…. och hela tiden visste man att både tävlande och funktionärer otåligt satt och väntade på att allt skulle bli klart.

    

Men nu finns SBK Tävling och man behöver bara klicka några gånger så ser man alla uppgifter snyggt och prydligt på både papper och skärm.  Vill nån byta klass så fixar man det hur enkelt somhelst, och behöver man lotta bort någon så gör programmet det snabbt som blixten, och att sedan skriva in resultaten är lätt som en plätt, och programmet fixar resultatlistan och placeringarna helt själv… bara att klicka några gånger och sedan skriva ut….jisses….  


Och sen är det bara några klick till så är alltihop redovisat till både SBK och SKK….  snacka om att datorerna verkligen underlättar vissa saker.  

    

Sen är det bara att hoppas att klubbens dator och skrivare funkar när den dagen kommer. Inte vet jag varför dom inte skulle göra det, men ska dom krångla nån gång så lär det väl bli på en tävlingsdag antar jag.


Det kanske skulle vara idé att ta med egen dator och skrivare… om-ut-i-fall-att….  

   

Jaja, den dagen den sorgen…. prio ett just nu är i alla fall att bli hyfsat frisk tills vi får besök på fredag. Tråkigt nog så verkar det bli dåligt väder över helgen, men med lite tur så kanske det hinner ändra sig till dess.   

   

Och ni ser så sysslolös jag är.... här kan jag bladdra i timmar bara för attjag har tråkigt och vill att tiden ska gå. Det är ju inte direkt ansträngande att knattra lite på tangentbordet....

     

Hoppas ni har nåt roligare för er......    

   

    

Ovido - Quiz & Flashcards