Tedsams blogg

Alla inlägg den 15 juli 2012

Av tedsams - 15 juli 2012 18:34

Ja, det har varit en helg i hundens tecken. Rallylydnadstävling både lördag och söndag i grannstaden Härnösand. Jag anmälde mig med båda hundarna båda dagarna eftersom det bara är 5 mil enkel väg, men jag får väl erkänna att i morse tag det emot en aning när jag dessutom vaknade med en sprängande huvudvärk.  


Men jag börjar från början…..


I går var det Salzas och min första start i fortsättningsklassen, och det gick över förväntan. 96 poäng och placering 2/8. Avdrag för en enda lyftad tass och så 3 poängs avdrag för "överdriven fysisk kontakt"… hmmm… det betyder alltså 3 poängs avdrag för en hoppande skuttande hund som puffade på min hand och på mitt ben och som dessutom hoppade på mig vid nåt tillfälle.    Ganska så totalt galen alltså. Men skit samma… 96 poäng i debuten ska man inte rynka på nästan åt….   

   

  

Så var det då dags för Ibsens debut i nybörjarklass. Och det var inte lika kul…    Han är lättstörd av sig, och precis innan vi gick in på banan så hände en liten incident som störde honom rejält. Så jag hade nästintill noll kontakt med honom och fick massor av avdrag för att han nosade och var sen i sitt utförande.


Dessutom fick vi avdrag för "fel övning" två ggr, dvs 20 p tillsammans. Fel övning får man bl.a om hunden inte utför övningen så som den ska göras….  Så det var ingen snygg uppvisning vi stod för inte….   


Vi åkte hem ganska så direkt efteråt… vi hade ju varit där sedan tidiga morgonen och hade ändå inget att hämta vid prisutdelningen…. trodde vi.


Idag när vi kom dit så fick vi höra att vi snubblat över kvalgränsen (som är 70p) med en enda poäng tillgodo. 71 p fick vi och Ibsen fick sin rosett han också….  



Idag då….. nu hade Salza startnummer 1 vilket jag inte alls hade något emot.  Men gudars skymning…..  


Jag hade ont i huvudet redan när jag vaknade i morse och hade ingen större lust att åka, men…   

Jag avskyr ju att ge upp, och Ibsens (som jag trodde) misslyckade resultat dagen innan retade mig. Jag ville revanschera oss där….


Så på vägen dit i morse så körde jag med hög musik och försökte peppa mig till rätt sinnesstämning, rätt sorts musik funkar det vet jag ju sedan tidigare… men… Salza satt ju också i samma bil. Nästa gång ska hon få öronproppar….   


Snacka om peppad…. jisses…. hon gick på tårna långt innan vi startade och jag bävade redan då. Första skylten efter startskylten var Snurra… HA, sa Salza, har inte tid att snurra, kom nu morsan vi drar vidare…  där tappade vi direkt 10p, felaktigt utförd övning.

   

Och att gå banan med Salza idag var som att gå med en sprängfärdig bomb som var på väg att explodera när som helst…    

   

Vid det moment som brukar kosta oss en del poäng pga hennes lyftade tass, höll det på att gå åt skogen ordentligt. Det är det momentet där man sätter hunden framför sig, sedan ska man backa 1+2+3 steg bakåt och hunden ska följa med och sätta sig vid varje halt. Och varje gång Salza sätter sig brukar hon lyfta tassen.  

    

Nu tänkte jag se till att Salza inte lyfte tassen den här gången, men det fick jag snabbt glömma…. Hon var på G rejält och vid första sättandet stod hon kvar mitt emot mig och bara stirrade stadigt på mig, och jag fick en vision av hur hon plötsligt drar järnet runt hela banan på egen hand. Hon stod där hon stod, full i sjuttan som få… och det var med möda jag fick henne att sätta sig ner.   


Jag tog ett steg bakåt och hon följde med… men satte sig inte då heller… sjutusen djävlar spelade i ögonen på henne och hon hukade sig en aning, precis som om hon laddade för en superrusch. Men hon satte sig till slut och jag tog två steg bakåt och tänkte i samma ögonblick… nedrans, nu drar hon… för sån såg hon ut.   

  

Men det gjorde  hon inte, hon följde efter mig.. skuttandes jämfota… nu var jag så full i skratt och så förvirrad så jag kom inte ihåg om jag tagit två eller tre steg…. och så gjorde jag fel    och vi fick 10p avdrag för "fel utförd övning"….

   

Men vi rodde det hela iland i alla fall, med endast ytterligare ett poängs avdrag till för sent utförande. Men utanför banan exploderade Salza och tillbringade de närmaste minuterna i höjd med mitt huvud…. herregud…. 79p hamnade vi på trots allt, och det var rena turen.


Med det humöret som Salza var på idag så kunde det slutat hur som helst…. nu placerade vi oss trots allt på 4:e plats av 10 startande.   


   

Sen var det lite väntan, efter lunch var det dags för nybörjarklassen och Ibsen. Nu hade hans matte bestämt sig för att om han nosade på banan idag också, så skulle han strypas långsamt och sedan grillas på ett spett över öppen eld, och den tanken gillade han inte så värst.   

  

Han skötte sig snyggt…. fixade 96 p och en 5:e placering bland 29 startande.    Avdragen fick vi när han tappade fokus för nån sekund och jag inte var snabb nog att registrera det. Det resulterade i avdrag för sträckt koppel, och det var kanske lika mycket mitt fel som hans.


Hans fel som släppte kontakten med mig för nån sekund, och mitt fel som inte registrerade det snabbt nog och släppte efter på kopplet.  Men skit samma… 96 p är som sagt inget att rynka på näsan åt, inte i nybörjarklass heller.   

  

  

Så helgen var väl på det stora hela lyckad…. 4 kvalificeringsresultat på 4 starter, nu saknas bara ytterligare ett kvalificeringsresultat för var och en, sedan är de båda två redo för uppflyttning till nästa klass.

   

   


Men det var många duktiga hundar med.   Det blev 100-poängare vid varje tävling, och idag  var det till och med två tävlande på 100p i nybörjarklassen. Sen kan jag ju kanske tycka att det inte borde vara värt 100p när man "tjatar" en hund runt banan, en hund som egentligen inte vill så väldigt gärna, men det är väl det som är tanken med rallylydnaden… antar jag.

  

Man ska samarbeta och hjälpas åt… en duktig förare premieras för att han/hon är just duktig på att peppa sin hund, och får den att göra det den ska trots att den kanske egentligen inte vill så våldsamt gärna.


Och gör hunden alla moment prickfritt så kan man ju inte dra något poäng… fast det finns ju nåt som heter helhetsintryck förstås. Men… som sagt… jag tänker nog fel där.   

  

Strunt samma…. jag såg i alla fall många, många duktiga hundar som verkligen  imponerade… det ska bli kul att se dom i de högre klasserna sedan.   


  

Men det är ett helt dagsverke att vara ute och tävla. Det tar ju hela dan, vi åkte halv 9 i morse och var hemma igen halv 4, och då hade vi ju inte lång väg denna gången. Men jag är i alla fall mör när jag kommer hem efter en sån här dag.   

   

  

Nästa tävling för vår del blir dagen efter vår egen tävling. Jag kan ju inte tävla på vår egen tävling, men jag har anmält mig till en tävling dagen efter… får väl se om jag har nån ork kvar då. Det lär bli en låååång dag för oss som arrangörer…. Men jag hade tänkt att vi skulle ta de där tre resultaten nu i år så att vi kan satsa vidare nästa år.

   

Men nu ska jag slänga mig på sängen och låta min värkande rygg vila sig lite….  hoppas att ni också har haft en trevlig helg!!    

    

     

Ovido - Quiz & Flashcards