Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 26 juni 2012

Nedrans banker.....

Av tedsams - 26 juni 2012 16:38

Jag är övertygad om att tanken bakom det där med banker var att de skulle ge folk service när det gällde att spara pengar, låna pengar och inte minst… skicka pengar hit och dit.. eller...?


Häromdagen fick jag mitt styrelsearvode… på en utbetalningsavi i Swedbank. Och detta trots att jag meddelat mitt kontonummer i Nordea… jaja, skit samma.   


Jag går väl till Swedbank då, tänkte jag… och ber dom föra över pengarna till mitt konto i Nordea.  För ta ut pengar går ju inte längre på bankerna, dom har ju ingen kontanthantering… vilket i och för sig är våldsamt märkligt….????


Så efter att ha letat parkeringsplats i evigheters evigheter så knallade jag iväg till Swedbank då. Tog en nummerlapp och väntade, och väntade…. men det gick ändå ganska så fort eftersom dom inte har nån kontanthantering längre.


När det blev min tur och jag säger att jag vill ha summan överförd till mitt konto i Nordea, så säger människan bakom disken. "Jaha, då får du gå till Nordea och sätta in pengarna där!"


"Hmmm"… tycker jag då… "det står ju här på avin att den endast kan lösas in hos Swedbank???"   

  

Och får till svar: "Ja, men du vet, vi har ju ingen kontanthantering längre, och ska jag föra över pengarna till ett konto så kostar det 150:-…."


Det kallar jag service…..    


Så jag knallar vidare till Nordea, och där fick jag vänta i evigheters evigheter… kanske för att dom fortfarande har kontanthantering där. Om dom bara tar bort den så slipper dom säkert också köerna….


Jaja, kontentan av det hela är att jag nu har pengarna på mitt konto, men visst är väl tillvaron märklig ibland.   

  

  

Usch… nu när jag sitter och skriver det här så dundrar åskan för fullt. Blixtarna lyser upp hela huset och åskknallarna kommer direkt efter, så vi har antagligen åskvädret rakt över oss.

  

Hoppas bredbandet klarar sig denna gången. Förra gången vi hade ett sånt där våldsamt oväder så var vi sedan utan bredband i nästan en vecka. Fast det hade ju det goda med sig att jag fick ett mobilt bredband utan kostnad från Bredbandsbolaget. Det kostar bara när jag använder det…. lite fiffigt måste jag säga….. eftersom vi numera är slavar under bredbandet, bl.a för våra bankärenden.   

  


Tidigare idag var vi på sight-seeing i Sundsvalls många byggvaruhus. Vi ska byta ut golvet i hallen och köket, och byta ut en vidrigt ful panel som sitter på väggen i hallen och dessutom byta ut alla dörrarna i hallen.. d.v.s fyra stycken.  Och vi hittade faktiskt både golv och panel som vi tror kommer att passa bra…... inte illa på första försöket.   

    

Men den duktiga snickaren som vi ska anlita har fler kunder som tycker att han är duktig… han är inte ledig förrän i september nån gång…. men han är väl värd att vänta på.


Han är ett enmans-företag, och han är kanonduktig. Noggrann och snabb och kunnig på alla de vis. Jobbar och sliter som en liten iller, och är inte speciellt dyr heller. Ett fynd som vi hittade av en slump när vi skulle ha hjälp att montera ihop en duschkabin för några år sedan….  och sedan gjorde han en del jobb här i lägenheten när vi flyttade hit + att han gjorde vår fina uteplats förra våren.  Kanonduktig som sagt…. och eftersom jag varit gift med en byggare en gång i tiden så är jag kritisk och har höga krav… i det fallet också.   

   

Undrar om vi får lite rabatt nu när jag gör sån reklam för honom…??? Fast jag har ju inte avslöjat hans firmanamn än förstås…. 

   

   

Och för att övergå till nåt annat då…..  Har ni tänkt på vilken skillnad det kan vara på ljudnivån när barn leker?


Hur olika högljudda barn är alltså…. en del barn kan leka och se ut att ha jättekul utan att dom hörs inom en radie av 3 km…. andra barn leker ungefär likadant men hörs högt och tydligt minst 5 km bort.


Ähh… jag överdriver lite, men ni kanske känner igen det jag försöker beskriva?

   

Vi har ju en hel del små barn här i vår närhet och man kan inte undvika att göra vissa reflexioner.  Vissa barn kan inte prata, dom skriker fram det dom vill säga…. och det är förstås helt följdriktigt så att dom också har en mamma som nästan alltid är högljudd och ofta skriker åt sina barn.  Och är dom då fler syskon så måste dom förstås skrika högst av alla för att kunna göra sig hörda…..   


Andra barn hör man nästan inte när dom är ute och leker…. och dom har föräldrar som inte heller gör speciellt mycket väsen av sig.


Ja, vi är alla olika… men jag kan ge mig sjuttan på att om 20 år så skulle man kunna se (om man lever då) att de skrikigaste barnen faktiskt är dom som kommit längst här i livet. Dom är vana att ta för sig, och att alltid göra sin röst hörd… det kommer säkert att gå bra för dom.

   

De tystare barnen som inte är vana att skrika sig till allting, som lärt sig att ta hänsyn, dom kommer alltid att bli undanskuffade och nertystade av dom som skriker… så tror jag i alla fall.

  

   

Det är som jag sa till en god vän som har tonårsbarn när hon lite skamset erkände att  hon nog passade upp på sina barn ganska så mycket…


"Ha inte dåligt samvete för det du", tyckte jag. "Lär dom att ta för sig och att utnyttja det som går att utnyttja. Då kommer dom längst här i livet, och dom kommer då inte heller att tillhöra alla dem som ständigt blir utnyttjade för att dom är för snälla och alltför hänsynstagande."

   

Hon tittade lite konstigt på mig …. men jag tycker faktiskt så…. numera. Jag har inte levt efter det när jag uppfostrade min son… men jag önskar så här i efterhand att jag gjort det.  Snälla, hänsynsfulla, hjälpsamma människor blir bara utnyttjade……

   


Ja, det var dagens djupsinnighet det….  en krokig väg från banker via åskväder till snickare och renoveringar och därefter över till högljudda barn….  mina tankar gör verkligen vådliga vurpor då och då.

    

Nu verkar det som att åskan avtagit lite… kanske vågar jag koppla in modemet snart igen nu då, jag skriver det här off-line. Men jag håller faktiskt på att laga mat medan jag skriver det här också (jag har satt in fisk i ugnen, så det lagar sig självt) så jag är inte helt onyttig. Och jag har nyss gjort en rabarberpaj… den tänkte jag smaka på när jag avnjuter Morden i Midsomer i kväll.

    

Hoppas ni har haft en fin dag idag……   

     

     

 

 

 

 

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Skapa flashcards