Tedsams blogg

Alla inlägg den 23 juni 2012

Av tedsams - 23 juni 2012 08:11

Vilket innebär att snart är det höst igen…     om några dagar vänder det och nätterna blir längre och längre. Och inte mig emot, jag gillar hösten. Det är den där jäkla vintern jag inte gillar….  men förhoppningsvis så är det i alla fall några månader kvar innan snön yr omkring. Men en månad längre höst och en månad längre vår… det vore ganska så bra det.  

    

   

Vi har i alla fall strålande solsken både idag och igår, och det är ju trevligt när det är midsommar.  Vi firar ju inte direkt nån midsommar här i huset, men vi njuter av att alla grannar tydligen gör det. Dom drar iväg till olika förlustelser och det blir tyst och stilla i området. De enda som finns kvar är, liksom vi, folk utan barn i "lekåldern" och dom nöjer sig med att sitta o njuta på sina uteplatser.   

   

  

Igår tog jag en långpromenad i skogen med hundarna, och när vi var på hemväg och kom till bebodda trakter och hade en liten bit kvar hem, så slog det mig…. det var alldeles tyst runt omkring mig. Inte ett ljud, förutom de hysteriskt kvittrande fåglarna, hördes. Inga bilar, inga motorcyklar,  inga hundar som skällde, inga barn som lekte… det var tyst som i graven och det var en mäktig upplevelse på ett ställe där det i vanliga fall är en jämn ström med bilar som väsnas och folk och hundar som rör sig överallt.

   

  

Vi passerade i alla fall mitt blåbärsställe uppe i skogen, och det såg illa ut på blåbärsfronten. Det lär inte bli många blåbär i år inte….   

   

Men Salza kom ihåg att hon gått och käkat blåbär där, hon sprang ut i riset och letade… men hon fann ju inga förstås.  Synd… hon hade nog uppskattat några läskande, saftiga blåbär i värmen.

    

    

Idag ska vi åka till Norrfällsviken och käka lunch… och middag… och kvällsmat….    


Vi ska äta deras Skärgårdsbuffé, massor av fisk av allehanda slag… både tänkbara och otänkbara…. och man äter och äter och äter så att man nästan spricker.

     

Synd bara att det är gassande solsken, i alla fall med tanke på att det tar ett par timmar att köra, och att min bil inte har nån AC.  Det får gärna mulna på lite när vi åker och sedan klarna upp när vi är framme….

   

  

Vet ni att när jag kom hem från promenaden igår så stod den här buketten här hemma.

    

 

Nej… det var inte maken som slagit på stort, det var mer så att grannen skulle åka bort och "ta dom här för dom vissnar i alla fall innan vi är hemma igen"….  men fina är dom… massor av vita rosor.  Så många rosor har jag aldrig haft i min ägo samtidigt förr tror jag.   


Jag  njuter verkligen av blommor. Skulle ha väldigt svårt att leva utan blommor, och nu på sommaren är det ganska så ljuvligt med alla fina blommor som finns överallt. Både de som är vilda......

   

    

........ och de som folk planterar i sina små täppor.


Jag ökade på vårt blombestånd och köpte några stora fina blommor när dom sålde ut för halv priset nu före midsommar, och vi har tur och har en granne mitt emot oss som har mängder av fina blommor som vi också kan njuta av.  Härligt.....   

    

 

    

Hoppas ni får en trevlig fortsättning på helgen….!    

     

     

Skapa flashcards