Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 20 juni 2012

Livets baksida.

Av tedsams - 20 juni 2012 08:32

Det finns en minneslund för sällskapsdjur här i Sundsvall, men inte vet jag vad som gäller för det där stället, det verkar inte vara nån som sköter det direkt, gräset har växt högt där nu....

   

  

   

...... och jag har inte hittat några nya gravar heller. Men det är många gravplatser där, och med väldigt skiftande utseende.

   

  

       

  

    

    

    

   

 

      

Kanske nån av er som läser det här vet hur det ligger till, eller också får jag maila kommunen och fråga... nyfiken som jag är.

  

Och kanske nån tycker att jag är makaber som visar bilder på gravar nu då, men jag tycker det är lite fint där, trots att det är så ovårdat. Och det är rörande att se vilka fina gravar en del kostar på sina bortgångna djur.   

    

    

Jag passade på att plocka årets sista liljekonvaljer också. Dom står nog inte så många dar, men det fanns så gott om dom så jag tyckte jag kunde unna mig en bukett i alla fall. 

   

      

Vi mötte en människa på stigarna i det där området i går också, det brukar vi aldrig göra. En karl med en jättestor kamera på magen (det finns många fåglar att fota där), och så var han tydligen rädd för hundar också. Han stannade när han såg oss, och sedan smög han nästan förbi oss där vi stod vid sidan av stigen.


Och nedrans så osäker Ibsen blev…  han morrade rejält och gav dessutom till ett par varningsskall också, tur att jag hade honom kopplad annars hade nog gubben inte vågat gå förbi oss.  Salza hade jag lös till att börja med, hon brukar ju aldrig bry sig, men hon såg ut som att hon trodde att han lekte med henne när han kom smygande, så jag kopplade snabbt henne också. Risken var annars stor att hon skulle göra som hon brukar när jag leker med henne och smyger fram emot henne…. då skäller hon och slänger sig upp på bröstet på mig och blir alldeles galet uppspelt… det hade han med all säkerhet inte uppskattat.   

    

  

Idag ska jag åka och handla lite påfyllning till kylskåpet, det blir nog inte så kul. Jag skulle in en snabbis på Dollarstore igår… ha ha ha… en snabbis???  Det var överfullt på parkeringen och lååånga köer till kassorna… antar att det är lika illa i mataffärerna också.  Det är väl vid midsommar som vid påsk och jul och pingst… folk gör inte annat än äter.  För gjorde dom nåt annat så skulle inte varenda människa behöva släpa iväg med överfulla kundvagnar.   

    

Vi ska i alla fall åka iväg och käka, på midsommardagen. Då ska vi ta med oss en bekant och åka iväg och äta Skärgårdsbuffé i Norrfällsviken. 

   

Det är ett gammalt fiskeläger från 1600-talet, och det ligger ute vid Höga Kustens yttersta skärgård. Där man inrett och byggt ut en gammal sjöbod till restaurang, och där serverar dom bl.a miljoners olika sorters sillinläggningar och en massa annat godis som är tillagat av fisk. Det blir visserligen några timmar i bilen på väg fram och tillbaka, men det är det värt.   

   

Vi har varit där förr, och det brukar vara fullt med folk där som smaskar i sig av läckerheterna.    Förutom god mat så ligger det ju ljuvligt vackert vid havet, så jag hoppas att vi slipper regn. Lite mulet och lagom varmt är önskemålet….  med tanke på hundarna som inte får följa med in och smaka på läckerheterna.   

    

Men det är inte idag vi ska dit… så jag kommer nog inte undan att handla hem lite mat hit också. Fast nu slipper jag köpa sill i alla fall….  

   

  

Husse tog morgonturen på cykel idag… och jag blir så ledsen över att Salza inte tycker att det är kul att springa vid cykeln längre.   


Där vi bodde förut cyklade jag ofta med hundarna.  Och ibland drog Salza och jag iväg på  längre turer också… och hon låg alltid på och ville fram, fram , fram….

    

   

Nu vill hon inte alls, drar sig lååångt efter och ser allmänt olustig ut. Så synd om henne, tycker jag…. önskar att jag visste vad som hänt, och hur jag ska få henne att "släppa loss" igen. Jag försökte förra sommaren vet jag, men kom inte på något som hjälpte… hon vill verkligen inte vara i närheten av cykeln, och definitivt inte framför. Synd, synd….    

    

Jaja… livet är fullt av mysterier av olika slag….    

   

Hoppas ni har en bra dag framför er idag också…!    

    

   

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Ovido - Quiz & Flashcards